שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
דעות

Waze הבינה שהיא מטרה נעה לחברות ענק

אם גוגל לא היתה יכולה לרכוש את Waze היא היתה עושה הכל כדי למוטט את היתרונות שלה כמתחרה. ב־Waze הבינו שזה או להימכר או להיכנס למלחמה קשה

מאיר אורבך 07:4911.06.13

לווייז היה סיכוי אמיתי להפוך לחברת הייטק גדולה מהסוג שבקושי קם בישראל. בעזרת האפליקציה שלה, המותקנת ב־50 מיליון מכשירים ניידים, יצרה החברה הישראלית מהפכה בעולם הניווט והפכה אותו לחוויה חברתית.

 

אנשים מפעילים את האפליקציה של ווייז ברגע שהם נכנסים לרכב, עוד לפני שהם חוגרים את חגורת הבטיחות, מהסיבה הפשוטה שהם רוצים לדעת באופן מיידי מה קורה בדרך, האם יש פקק, מתי הם צפויים להגיע ליעדם והיכן יש מכמונת מהירות או משטרה.

 

עובדי חברת waze עובדי חברת waze צילום: עמית שעל

 

למרות הפוטנציאל הענק שגלום בהמשך פיתוחה של חברה עם מוצר כל כך מצליח, ווייז החליטה שלא לפסוע במסלול העצמאות וקיבלה את הצעת הרכישה הנדיבה מאוד של ענקית החיפוש גוגל.

 

מתחרה אחד מאיים במיוחד

 

התשובה לשאלה למה ווייז החליטה להימכר קצת יותר מורכבת מ"כסף". בעלי החברה ומשקיעיה אכן יראו הרבה מאוד כסף מהעסקה, וקרנות ההון סיכון יקבלו החזרים בשיעורים שהן לא חלמו עליהם, אבל התשובה האמיתית נעוצה דווקא בדברים שאמר נשיא החברה אורי לוין בכנס של תעשיית ההייטק בחודש ינואר האחרון.

 

כשלוין נשאל מהו האיום הגדול ביותר על החברה הוא ענה כי "המתחרה היחיד של ווייז כיום היא גוגל. אם היא תצעד קדימה במהירות ותשיג אותנו, זה האיום הגדול ביותר". ופה בדיוק טמון הסיפור. האיום שגוגל מהווה על ווייז הוא מהותי ואמיתי. לצד היותה ענקית חיפוש, גוגל עומדת גם מאחורי שירות המיפוי גוגל Maps, שאפליקציית הסמארטפונים שלו השתדרגה לאחרונה משמעותית והפכה לכלי ניווט עם יכולות חברתיות ראשונות, בהן התראות על פקקי תנועה.

 

גוגל נהנית מיתרת מזומנים עצומה ויכולות טכנולוגיות בעלות עוצמה רבה שווייז לא יכולה אפילו להתחיל לדמיין. אם גוגל היתה מבינה שהיא אינה יכולה לרכוש את ווייז היא היתה עושה כל שביכולתה כדי למוטט את היתרונות של המתחרה שלה כרשת חברתית ואת הדומיננטיות שלה בקרב נהגים. עם תחרות כזו, בווייז כנראה הבינו שהבחירה היא להימכר או להיכנס למלחמה מול יריב מאיים במיוחד. המשקיעים המקומיים והזרים של החברה, כמו קליינר פרקינס ולי קה־שינג, הבינו שלווייז אין זכות חיים בפני עצמה. כחברה עצמאית היא מסמנת את עצמה כמטרה לא רק עבור גוגל, אלא עבור לא מעט ענקיות אחרות בתחום שרואות בה נטע זר.

 

גם העובדים חשובים

 

מנגד, גם לגוגל יש סיבות לחוש מאוימת מול ווייז. היכולות החברתיות של החברה הקטנה, על 50 מיליון משתמשיה, הפכו לכוח שאין לזלזל בו, וזאת לצד רשימת פטנטים ארוכה שווייז מחזיקה והופכת אותה למעשה לעצם בגרון של גוגל. ההבנה הזו היא שנתנה לווייז את התעוזה לעמוד מול גוגל במשא ומתן ולהגיע לסכום הדמיוני שאותו היא עומדת לקבל כעת.

 

מהסכום הזה אי אפשר להתעלם, בסופו של דבר. לא מדובר רק בהכנסה טובה לקרנות ההון סיכון ולמייסדים, אלא גם לעובדי החברה. נכון שהאפשרות לתת לעובדים להיפטר מהמשכנתא בבת אחת היא לא השיקול המרכזי בעסקה מהסוג הזה, אבל הוא לבטח לא נתון שהחברה מתעלמת ממנו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x