$
דעות

לפרק את שוק הכרמל ולחבר את יפו לתל אביב

התכנית לשיקום השוק תחסום את החיבור בין יפו אל מרכז תל אביב. יש לסגור את השוק הפתוח ולהעבירו לבניין מקורה לטובת ציר מחבר ומגורים מוזלים שיפיחו חיים בדרום העיר וביפו

נחום כהן 07:5507.06.13

כל תושבי תל אביב - יפו יודעים את העובדות הבאות: העיר דורכת במקום, וזאת למרות הבנייה בפרוורים, שהיא, למעשה, נטולת כל משמעות עירונית. המקום המוזנח ביותר בתל אביב - יפו, הוא הפחות הגיוני להזנחה מתמשכת. זהו האזור המצוי בין תל אביב ויפו שהיה קרוי מנשייה, השכונה הערבית אותה השלטונות הקפידו להרוס ללא תקומה. זהו המרכז הגיאוגרפי היקר במדינה, שמשקלו התכנוני לא יסולא בפז, שלו יש את היכולת להכניס שינוי תודעתי משמעותי לעיר ולפיתוחה. אלא שהיום זוהי אדמת מדינה מופקרת, שהעירייה מעולם לא העזה להילחם עליה.

 

עם זאת, נתבשרנו לאחרונה כי תכנית, הקרובה למרכז שומם זה, והנוגעת לשוק הכרמל, עברה אישור בוועדה המחוזית. על פי התכנית, שוק הכרמל יכוסה בגג מסיבי, יעבור ניקיון משוכלל ושרות עירוני, בעלות כספית גבוהה של 150 מיליון שקל. הגג יהיה דומה לגג הקיים בשוק "מחנה יהודה" בירושלים. אלא שיש דמיון מועט, אם בכלל, בין שוק הכרמל לבין שוק מחנה יהודה, מאחר והאחרון איננו מצוי במרכזה של העיר.

 

שוק הכרמל. התכנית תמנע כל אפשרות ליצירת לב עירוני חזק שוק הכרמל. התכנית תמנע כל אפשרות ליצירת לב עירוני חזק צילום: טל שחר

 

שוק הכרמל פרוס על ציר תל אביבי חשוב, בין מערב העיר לכיוון יפו, המנותקת היסטורית מן הרקמה התל אביבית. הציר עובר דרך שכונת מנשייה. בשל עובדות אלה, התכנית החדשה תחסום לנצח את הציר מכיוון דרום. טעות כזו, עשויה להיות הרסנית, כי תגרום לכך שיפו לא תחובר לעולם אל מרכז תל אביב, וגם תגרום לכך שמרכז השטח שבין שתי הערים יישאר ללא שימוש. בנוסף, היא תמנע כל אפשרות ליצירת לב עירוני חזק.

 

במציאות התל אביבית - צפונה של העיר מנותק היסטורית מן הדרום ומיפו ומחוסר רקמה רציפה לכיוון מנשייה ההרוסה. שדרות רוטשילד חסומות אל הים בצורה מוחלטת. גם הטיילת עדיין מחולקת לשני חלקים: הצפון מסודר ומאורגן על פני חוף הים בואכה אלנבי. מאלנבי ועד יפו, אזור החוף הוא ריק ולכן אינו יכול להוות מרכז חיבור טבעי אל יפו. הריקנות הזו במרכז העיר, משתרעת על פני כמעט שני קילומטרים. זהו אסון מבחינה עירונית. משטח זה אין גם גישה לחוף בשל אשפת ההריסות של מנשייה הערבית; גינות ענקיות וריקות מאדם (כי אין מגורים ודיירים בסביבה); חניונים מבזבזי שטח; פעילות חלשה של מתחם "התחנה" ומסוף של אוטובוסים ״כרמלית״ ענק ובלתי חוקי.

 

הפתרון לחידוש הלב של תל אביב, מתחיל בפתיחת הציר המדובר כהמשך טבעי לרחוב המלך ג׳ורג׳. יש לבטל כליל את כל השוק הצבעוני ולהעבירו לבניין, שיהיה מושך באותה מידה. בניין שוק ייחודי, בשטח מתאים, מעט דרומית לשוק הנוכחי. הדבר כרוך בביטול החניון והגינות המיותרות. תוכנית זו תוסיף פנים חדשות לחיבור החשוב של תל אביב דרומה. כל השטחים המתפנים ינוצלו למגורים בקומות החסרים במרכז, תוך מתן דגש על הורדת מחירים וניצול הקרקע עד תום. הבניינים ילוו בעיצוב כיכר מרכזית חדשה, מלאת חיים, כיאה למרכז גדול, המאחד את כל חלקי העיר סוף סוף.

 

ההפרדה, הכמעט סימבולית, הנמשכת מזה 65 שנה, בין עיר "ערבית" – יפו, לבין עיר "ציונית" – תל אביב, איננה רלוונטית כבר מזמן וצריכה להימחק. 

 

עתודות קרקע יקרות במרכז העיר הן חמצן כלכלי בכל המובנים, המחייה את העירוניות. לרוע המזל, העתודות המרוכזות במנשייה וביפו הן בשליטת מינהל מקרקעי ישראל, השולט היחיד בנדל''ן במדינה. ביקורת נוקבת על מעורבותו השלילית בתכנון לקוי ופרוורי, וספקולציה ללא מצרים לטובת הקבלנים, כבר נשמעה לא פעם. למינהל אין שום עניין בפיתוח עירוני איכותי ובייחוד לא בתל אביב. הקרקעות האלה חייבות לעבור לרשות העיר תל אביב, בהפקעה חוקית ופשוטה יחסית. המדינה תפוצה באופן עתידי. אין ספק, כי העיר תחדש את ייחודה, והכלכלה שלה תתרומם בעקבות הבנייה המרוכזת באזור הזה.

 

הכותב הוא מתכנן ערים ומרצה במכללה החברתית כלכלית

בטל שלח
    לכל התגובות
    x