$
בארץ

בטר פלייס בכנסת: "ניכר שמשרדי הממשלה תקעו מקלות בגלגלי פרויקט הרכב"

בדיון שנערך היום בוועדת הכלכלה נחשפים הנתונים המדאיגים: בטר פלייס לא תרכוש מכוניות חזרה מהלקוחות ורוב החברות של הקבוצה כלל אינן מצויות בישראל. יו"ר הוועדה, אבישי ברוורמן: "הוועדה דורשת ממשרד התחבורה למצוא פתרון עבור הלקוחות"

תומר הדר 10:0430.05.13

בשעה זו מתכנסת ועדת הכלכלה לדיון בנושא קריסתה של בטר פלייס. לדברי יו"ר הוועדה, אבישי ברוורמן: "התכנסנו כי הלקוחות מרגישים שאין להם גב. השרות הייחודי של בטר פלייס הוא תחנות החלפת הסוללה. 38 כאלה פרושות ברחבי הארץ וכעת מתגלה שלא כלכלי להחזיק את התחנות. מה יעשו לקוחות שרוצים לצאת לטיול בצפון הם תקועים. לגבי המפרק-הסוללה שייכת לבטר פלייס ולחברת רנו", אמר.

ברוורמן הוסיף כי ישנן שאלות רבות שנותרו תלויות באוויר: נשאלת השאלה האם הלקוחות יקבלו את הסוללות כפיצוי על הנזק בחינם. מי יהיו בעלי עמדות ההטענה בבית הלקוחות והאם כעת, כשחבילות הנסיעה לא שוות דבר, הלקוחות יקבלו את כספם והאם הכסף יוחזר ללקוחות? לגבי נציגי החברה לישראל: אני מוטרד מן העובדה שהפטנטים של בטר פלייס אינם רשומים בחברות הפושטות רגל-לא בישראל ולא בדנמארק. פטנטים אלה שווים כסף ואני מניח שבעלי החברה לישראל רוצים לעשות בהם שימוש".

 

רק 4 מתוך 14 חברות של בטר פלייס רשומות בישראל

 

לדברי עורכת הדין סיגל רוזן-רכב שמונתה כמפרקת לחברה: "כ-200 רכבים של בטר פלייס משמשים את עובדי בטר פלייס ובנוסף על כך נמנים 700 לקוחות נוספים שרכשו את הרכבים בהסדרים שונים. הלקוחות הללו ניצבים לנגד עינינו ואי אפשר לומר להם שממחר יש להם ברזלים בחצר. עד שנלמד את החומר ינתן שירות פחות או יותר דומה לזה שהלקוחות קיבלו עד כה.

 

 

עו"ד סיגל רוזן-רכב. "אי אפשר לומר למחזיקי הרכבים שממחר יש להם ברזלים בחצר" עו"ד סיגל רוזן-רכב. "אי אפשר לומר למחזיקי הרכבים שממחר יש להם ברזלים בחצר" צילום: עמי ארליך

 

כוונתנו היא לשלם לעובדים את משכורות מאי. לגבי יתרת הפעילות, עובדי החברה נופו על מנת לאפשר לנו לעשות בדיקות ולקבל את המידע לקראת מכירה. מבחינתנו קבוצת בטר פלייס כוללת 14 חברות שמהן רק ארבע רשומות בארץ. עשר חברות נוספות מצויות במדינות אחרות בעולם. אחת החברות היא חברה שווייצרית המחזיקה את ה-IP של החברה. יש כוונה להגיש בקשה לבית המשפט בישראל על מנת לפרק את החברה בשוויץ".

 

עוד ציינה רוזן רכב כי: "למיטב ידיעתנו 14 החברו נוהלו כיחידה עסקית אחת וכל החברות דורשות בדיקה כולל הסכמי גומלין. ישנה חברה דנית שבה יש מכוניות, תחנות החלפת סוללה ועמודי טעינה, גם חברה זו נכנסה לפירוק אתמול בבוקר. יש חברה הולנדית, חברת האם של כל הקבוצה שוכנת בכלל בדלאוור ארה"ב ואנו בוחנים בקשה לפירוק".

 

 

ברוורמן. "הלקוחות מרגישים שאין להם גב" ברוורמן. "הלקוחות מרגישים שאין להם גב" צילום: חיים צח

 

עד ה-13 ביוני החברה תתקיים, לאחר מכן העתיד אינו בטוח

 

עוד ציינה רוזן רכב כי "עד ה-13 ביוני תחנות השרות ימשיכו לפעול ואנו משמרים בשלב זה את כל מערכות התפעול. בנושא הסוללות - נפגשנו עם חברת רנו והבנו את משמעות הדברים - יש רצון טוב מצד רנו להגיע למענה שיאפשר פתרון לקוחות.הנושא בבדיקה ויש שיתוף פעולה.

 

ברור לנו שכל גורם שיביע עניין בבטר פלייס ירצה תזרים חיובי וברור שאנו רוצים לגרום למערך להיות אטרקטיבי למי שירצה להמשיך ולתפעל את המנגנון. קשה לי לומר כמה זמן החברה תמשיך לתת שרות. אנו מכוונים לתפקד בשבועיים במסגרת תקציב של כמיליון וחצי דולר ובידינו יש כתשעה מיליון דולר".

 

 "לא ניקח את המכוניות בחזרה מהלקוחות"

 

אחת הסוגיות המטרידות את נושי החברה היא האם החברה תרכוש מלקוחות את המכוניות בחזרה, אך לדברי רוזן-רכב: "לצערי, ברגע שהחברה נכנסה לפירוק הלקוחות הופכים פורמאלית לנושים כמו כל נושה אחר ולא נוכל לרכוש מכוניות בחזרה. בכל העולם יש מודל שונה בו המכוניות פועלות על סוללה קבועה.נכון שזה נכס נחות כי הטווח נמוך יותר אך יש לבחון מודל זה.איננו יכולים להתחייב כרגע על דרך פעולה ספציפית אך נבחן את כל האפשרויות. לגבי הערבות של משרד התחבורה - קיבלנו מכתב שמשרד התחבורה הוציא לחברה ביום ראשון, ששלל לה את רישיון היבוא. למיטב ידיעתנו הערבות לא חולטה על ידי משרד התחבורה, הדבר מקשה על לקוחות שרכשו את הרכב, אנשים שלחו לי מייל והתחננו לקבל את כספם. לנו יש אינטרס שמאגר הלקוחות יגדל".

 

לדברי אבנר פלור, מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה:"בטר פלייס לא הודיעה לנו על פירוקה ולא הצלחנו לשוחח עם אנשי החברה. בתגובה הפסקנו את רישום כלי הרכב של בטר פלייס. בטר פלייס סירבה להתיחס לנושא הלקוחות. ביקשנו להיפגש עמם אך טרם נפגשנו, נעשה זאת במהרה".

 

"אין כדאיות להפעלת תחנות החלפת הסוללה"

 

לדברי רן אלויה, מנכ"ל ג'ינרג'י: "אין לי ספק שיש להמשיך ולקיים את עמדות הטעינה הביתיות. כמובן שצריך לעשות זאת באופן מצומצם. מדובר בתשתית שיכולה להיות כלכלית. לקוחות התקשרו אלינו יציינו שאין להם כלל עמדה. כפי שהמפרקת ציינה קיימים מודלים אחרים בעולם והמודל הישראלי קיים".

 

רוזן-רכב אמרה: "אפשרנו לעובדים להשתמש ברכבים חודש נוסף והעובדים יצטרכו לשלם על הליסינג. העסקנו בנוסף לכך 40 עובדים של מנפאואר בתחנות החלפת הסוללה, המספר יצומצם ל-15. בנושא רוכשים פוטנציאליים לחברה-היו פניות רבות של מתעניינים בתפעול עמדות הטעינה. סוגיית תחנות ההחלפה היא ליבת העיניין. התחנות קיימות ולהבנתי הושקע במיזם סכום של כמיליארד דולר, אבל אין שום סבירות להמשיך ולקיים את התחנות הללו. אין להן כדאיות בישראל ולכן אנו מגיעים לשאלת הכמות של הלקוחות. בפן הזה המדינה יכולה לתרוםמ - אם בעידוד חניה לרכב חשמלי ליד עמדות טעינה או באמצעות עידוד רכב חשמלי במכרזים. כמפרקים, אם תינתן הצהרה כזו, תהיה אולי כדאיות כלכלית לשימור של תחנות ההחלפה".

 

לדברי איתי האס, מנהל המחלקה המשפטית מטעם כונס הנכסים הרשמי: "אינני רואה כיצד ניתן לתת לעובדי בטר פלייס המפוטרים רכב לחודש נוסף. לגבי הלקוחות-יש להבין שעל פי חוק מעמדם אינו שונה ממעמד של ספק כלי הכתיבה של בטר פלייס, לכן יגרמו נזקים עם כל הצער שבדבר".

 

לדברי אלאן גלמן, סמנכ"ל הכספים בטר פלייס: "עבדנו במצבים בלתי אפשריים בחודשים האחרונים. בסופו של דבר הרכב החשמלי הוא העתיד, אך הדבר לא יקרה ללא תמיכה ממשלתית. בלתי אפשרי לפרוש תשתית חיונית למדינה ללא סיוע. זה עיניין של מדיניות לאומית ואני לא סבור שאפשר להפעיל עסק כזה כעסק חי. יכול להיות שאפשר להפעיל חלקים מבטר פלייס כעסק חי אך הדבר לא יפעל ללא תמיכה ממשלתית".

 

לסיכום ציין ברוורמן כי: "בשבוע הבא אשקול המשך התערבות וועדת הכלכלה בנושא. הוועדה דורשת ממשרד התחבורה למצוא פתרון עבור הלקוחות כדי שימשיכו לנהוג ברכביהם. המפרק מתבקש לבחון פירוק של החברה השוויצרית כדי לאפשר פיצוי ללקוחות. משרד התחבורה מתבקש לקיים דיון מעמיק בנושא יצירת תשתית רכב חשמלי בישראל בדומה לנעשה בעולם המערבי. הממשלה מקבלת מספר שנים החלטות בנוגע לאנרגיה חלופית אך לא נמצאו דרכים למציאת חלופה לדלק. דווקא כעת יש לבחון את ענף הרכב מאחר וניכר שמשרדי הממשלה תקעו מקלות בגלגלי פרויקט הרכב החשמלי".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x