$
דעות

הפסיקה על פלאפון: לפני עיוור לא תיתן מכשול

ביה"ד התרשם שהנהלת פלאפון עברה את הגבול ולכן חידד את המותר והאסור למעסיק בעת הקמת ועד

מיקי פלד 08:2506.01.13

בספר המצוות כותב הרמב"ם שאין להבין את הפסוק "ולפני עיוור לא תיתן מכשול" רק כפשוטו. העיוורון, קובע הרמב"ם, הוא גם במובן מטפורי, של עיוורון מוסרי, וטעם המצווה הוא אם כן לא לעזור להכשיל את מי שכבר הוכיח שיש לו נטייה להיכשל.

 

עיוורון שלא מבדיל בין מותר לאסור הוא פועל יוצא של התאווה, כותבים חז"ל, והרי מה היא התאווה אם לא חוסר הבנה של הגבולות בין "מספיק" ל"יותר מדי". לכן לא נדיר לראות עיוורון שכזה אצל אנשים חזקים, טייקונים, שלא יודעים מתי מספיק זה מספיק, לא רק בכסף ובכיבושים, אלא גם לגבי נורמות של יחס לעובדים בחברות שלהם.

 

במילים אחרות, בית הדין התרשם שהיוזמות של הנהלת פלאפון, כמו הזמנת העובדים ל"שולחן עגול" כדי להקשיב להם, או המתנה המפתיעה של אייפון 5 לכל עובד, נועדו ליצור רושם שהחברה דווקא באה לקראת העובדים ולכן הקמת הוועד היא צעד מיותר. לפי פסק הדין, בפלאפון "התבלבלו" בין מתנה לבין פעולות שנועדו להניא את העובדים מהצטרפות לוועד. כל הצעדים התדמיתיים האלה לא הצליחו לטשטש את העובדה שבעלי פלאפון שאול אלוביץ' גיבה את ההנהלה גם כשזו חצתה את הגבול, שעובר בלקיחת כלי הרכב של עובדים מהחניה של ההסתדרות כשהם נפגשים עם יו"ר הארגון עופר עיני. אלוביץ' וההנהלה גם לא הסתפקו במכתבים שהוציאו מנהלים בכירים שבהם הוגדר הוועד כ"רק זה חסר לנו". אותם מנהלים לא היססו אף לרמוז על סגירת החברה אם העובדים יקומו בצוותא וידרשו שיפור בשכרם. גם כשקמו כמה מקורבים לאלוביץ' כדי להסביר לו שהוא מקבל עצות אחיתופל וכדאי לו לנהוג אחרת, הוא לא הקשיב.

 

הרמב"ם כותב בפרשנותו על המצווה ש"לאו זה כולל גם מי שמסייע לדבר עבירה או גורמה, לפי שהוא בא לאותו האדם שסימאה התאווה את ראייתו ונעשה עיוור ועוזרו בתעייתו". לכן כל מה שביה"ד הארצי לעבודה עשה בפסיקתו בשבוע שעבר הוא מימוש מצווה רצ"ט לרמב"ם. לאחר שפירט ביה"ד את המכשולים שבהם מעדה פלאפון, הוא אסר על המעסיק אלוביץ' ואחרים כמותו לשים לעצמם מכשול בדמות שימוש מופרז במרותו כדי למנוע מעובדים להתאגד מולו. ובכך הקל על כל העיוורים הפוטנציאליים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x