שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
דעות

ללמוד מיאנוש קורצ'ק

בעולם החינוך משתמשים בכלים חדשניים ליישום הרעיון הישן של חינוך אישי ואנושי

יולי תמיר 14:0706.12.12

מאמר קצר זה נכתב ביום קר מאוד בוורשה, מול בית הילדים של יאנוש קורצק. שנת 2012 ההולכת ומסתיימת היתה שנת יאנוש קורצ'ק, ברחבי העולם ציינו מדינות רבות את תרומתו יוצאת הדופן לחשיבה ולעשייה החינוכית.

 

זו התחלה מעט בלתי צפויה למאמר על יזמות וחדשנות בחינוך. במחשבה שנייה אולי אין פתיחה ראויה מזו, קורצ'ק יצר תיאוריה חינוכית חדשנית, ויישם אותה בבית הילדים שהקים. הרעיונות שטיפח חוזרים ומקבלים היום מקום מרכזי בתפיסת העולם של מחנכים, מורים וילדים – במיוחד אלו ששבעו מתפיסת חינוך תחרותית הדוחקת לשוליים את הצורך האנושי בדיאלוג.

 

  • לאתר הוועידה ליזמות בחינוך בבת ים - לחץ כאן

 

אחת התופעות המעניינות הצומחות היום בעולם החינוכי היא הכוונה של כלים חדשניים לרעיון הישן של חינוך אישי ואנושי. המאה הקודמת התאפיינה בחשש מתפקידן של טכנולוגיות חדשניות בחינוך: חידושים טכנולוגיים נתפסו כמעודדים התכנסות פנימית, בידוד וניכור. במאה הנוכחית חידושים טכנולוגיים מוכיחים כי טכנולוגיה יכולה לאפשר למורים ולתלמידים לפעול בשיתוף פעולה משמעותי תוך שבירת תהליכי ניכור חברתי ובידוד מקצועי. למעשה צומח היום מודל חדשני המשתמש בטכנולוגיה על מנת לבנות קהילות בית ספריות, כמו גם קהילות של מחנכים וילדים. מדובר ב"טכנולוגיות משתפות" השמות את הדיאלוג במרכז ומאפשרות לכל חבר בקהילה להביע את דעתו ולתרום את תרומתו לדיון.

 

חלק גדול מהרעיונות שבחנו במסגרת תחרות בת ים ליזמות בחינוך נועדו לאפשר למורים להכין בכוחות עצמם תוכניות לימוד ומערכי שיעור המדברים לליבם. הטכנולוגיה מאפשרת אם כן את מה שהפדגוגיה ממליצה עליו: אוטונומיה למורים ומעורבות משמעותית בתכני הלימוד. מורים הציעו דרכים מעניינות: ל"הזמין" מורים מומחים לשיעוריהם, החלפת רעיונות עם עמיתים בארץ ובחו"ל, הוספת תכנים אינטרנטיים לתכנים הכתובים,שדרוג מתמיד של ספרי הלימוד ומערכת חדשנית של ייעוץ ושעורים פרטיים לתלמידים במחירים זולים להפליא.

 

טכנולוגיות חינוכיות חדשניות מאפשרות לא רק למורים אלא גם לתלמידים לפתח למידה אקטיבית המעניקה לכל ילד את האפשרות להגיב, וגם לשתף אחרים ברעיונותיו לגבי החומר הנלמד; ליצור קהילות אקטיביות של ילדים, המתאספים סביב תחומי עניין ללא מגבלת גיל, זמן או מקום. הן מאפשרות למורים לעקוב אחר התקדמות התלמידים בזמן אמת, תוך מתן תגובה מהיר ואישית לכל תלמיד, ולתלמידים לשוחח עם המורים.

 

תלמידים בבית הספר. בעולם החינוכי יש מתח מתמיד בין ישן לחדש תלמידים בבית הספר. בעולם החינוכי יש מתח מתמיד בין ישן לחדש צילום: חיים צח

 

בחינת הרעיונות החדשניים שהועלו במסגרת תחרות בת ים ליזמות חינוכית העלתה שרוב ההצעות שהתבססו על חדשנות טכנולוגית נועדו למעשה לאפשר למורים ותלמידים במאה ה-21 לחזור לחינוך הדיאולוגי ולמגע האישי. מסתבר שהצרכים האנושיים של אנשי חינוך אינם משתנים, אלא שבכל דור ודור הם לובשים צורה חדשה, ועושים שימוש בכלים חדשניים.

 

מעניין לציין כי אף אחת מההצעות שהוגשו לנו לא הציעה לעסוק במה שמערכת החינוך הרשמית מעמידה כיום במרכז: שיפור ההישגים, הציונים, או המדדים הבינלאומיים. אנשי החינוך לא חשו שיש להם מה לתרום לעולם תחרותי זה, הם רצו בדיוק את ההפך: את החופש לחשוב ואת היכולת להחליט; את שבירת האחידות והתחרותיות למען חינוך טוב יותר.

 

בעולם החינוכי יש מתח מתמיד בין הישן והחדש, טוב להיווכח שבכל דור החדשנים מכירים את העבר ובונים כלים להאדיר את הישגיו. לי אין ספק כי אם יאנוש קורצ'ק היה חי היום, היה לו טוויטר והוא היה מצייץ לתלמידיו, את העיתון המפורסם של בית הילדים היו מעלים על האינטרנט, ואת הכלים החינוכיים היו מפיצים בכל העולם. רק את צעדת המוות שום טכנולוגיה לא יכלה לעצור כי את הרוע, הניצול, ההתעלמות מזכויות הילד או האדם הבוגר לחיים, לכבוד ולזהות לאומית רק האדם יכול לעצור בידיו החשופות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x