$
בארץ

משרד האנרגיה בוחן שריון כמות כפולה של גז לתחבורה

מסמך שפרסם אתמול המשרד ממליץ לשמור 100 מיליארד מ"ק של גז טבעי להסבת כלי הרכב בישראל לתחליפי נפט - פי 2.5 מהמלצות ועדת צמח שפורסמו לפני פחות מחודשיים. אישור ההמלצה יקטין ב־12% את מכסת הגז שהמליצה הוועדה לייצא

ליאור גוטמן 10:2817.10.12

מינהלת תחליפי הנפט במשרד האנרגיה, שפועלת תחת השר עוזי לנדאו, פרסמה אתמול מסמך שימוע לקראת אימוץ תכנית לאומית להפקת תחליפי נפט מגז טבעי. מסמך השימוע כולל המלצות להטמעת תחליפי נפט בתחבורה בישראל, והוא הוכן על ידי קבוצת פארטו בהזמנת משרד האנרגיה.

 

עיון במסמך השימוע מעלה כי הוא כולל המלצה חד־משמעית למשרד האנרגיה לשריין כ־100 מיליארד מ"ק גז טבעי לטובת הסבת מערך התחבורה בישראל מהשימוש בבנזין וסולר לשימוש בתחליפי נפט מבוססי גז טבעי. מדובר בכמות שגדולה פי שתיים וחצי מהיקף הגז אותו המליצה לשריין ועדת צמח, בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה שאול צמח, כשקבעה את מדיניות ייצוא הגז מישראל. שני המסמכים הופצו על ידי אותו משרד ממשלתי.

 

קידוח הגז תמר קידוח הגז תמר צילום: אלבטרוס

 

ועדת צמח, שהגישה את מסקנותיה לפני חודש וחצי, קבעה שנושא הסבת צי הרכב בישראל לשימוש בגז טבעי נמצא בחיתוליו ולכן יש לשריין לנושא רק 40 מיליארד גז טבעי עד שנת 2040. בוועדה הסבירו שנכון להיום אין אף רכב בישראל שנוסע בכוח גז טבעי והסבה של כלל צי הרכב עלולה לקחת שנים ארוכות. לכן, קבעה הוועדה, אין צורך לשריין כמות גז כה גדולה לנושא.

 

אולם, מינהלת תחליפי הנפט חוזה עתיד ורוד יותר לשימוש בגז טבעי בתחבורה בישראל. ועדת צמח קבעה כי המדינה תגביל את יצוא הגז ל־500 מיליארד מ"ק, אך אם יתקבלו המלצות מינהלת תחליפי הנפט תקטן מכסת יצוא הגז בכ־60 מיליארד מ"ק, שווה ערך לצריכת הגז בישראל במהלך 12 שנה. מקורבים למשרד האנרגיה הסבירו את הפער בכך שבעת קביעת מסקנות ועדת צמח לא היו בידיה כלל הנתונים. אישור המלצות מינהלת תחליפי הנפט תהיה בשורה קשה ליזמי הגז המעוניינים להגדיל את מכסת הייצוא.

 

מינהלת תחליפי הנפט, שמנוהלת על ידי דר' ברכה חלף, קובעת כי בהשוואה למחירי הבנזין הנוכחיים השימוש בתחליפי נפט מבוססי גז טבעי יכול להביא לחסכון של עד כ־3,000 שקל בשנה לבעל רכב פרטי. לפיכך, אחת ההמלצות הבולטות, שזוכה לתמיכת מינהלת תחליפי הנפט, היא הקמת מתקן ייצור דלק סינטטי (GTL). בישראל. משרד האנרגיה מאמין שיש להוציא פרויקט כזה לידיים פרטיות במכרז BOT (הקמה, תפעול והעברה לידי המדינה לאחר 25 שנה), כשהעדיפות היא שהמתקן יוקם בשטח אחד מבתי הזיקוק. עלות הפרויקט מוערכת בכ־3 מיליארד דולר.

 

לפי ההמלצות במסמך, האוצר צריך לעודד השקעות בתחום על ידי הטבות מיסוי ליזמים והנחה של 17 אגורות לליטר ברכישת מתנול בתחנות הדלק. משרד התחבורה נדרש לחייב יבואנים להביא ארצה מכוניות שמוסבות לשימוש במתנול או גז טבעי דחוס עד לסף של 15% מהיקף היבוא.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x