$
רכב

ענף הרכב מתאושש לקראת הרפורמות הרגולטוריות

בימים אלה מדווחים מנהלי ציי רכב על תחילתה של הצטיידות מאסיבית במכוניות - גם כאלה שלא ימסרו השנה - מה שיסדר היטב את מסירות הרכב של היבואנים

תומר הדר 09:0913.10.12

השבוע, לאחר תקופה ארוכה שבמהלכה שררה בענף הרכב הישראלי אווירת נכאים נשמעו לראשונה בענף הצהרות על התאוששות של הענף. כך, במהלך מסיבת עיתונאים שערכה השבוע אחת היבואניות הודיע המנכ"ל כי להערכתו צפויות המכירות השנה לעבור את רף 200 אלף המכוניות ואף להגיע כמעט לכ-210 אלף מכירות.

 

בתחילת השנה הצהירו ראשי ענף הרכב על צפי מכירות חלש במיוחד שיסתיים בין 180 ל-190 אלף מסירות. לשם השוואה, בשנה שעברה נמסרו בישראל כ-226 אלף מכוניות חדשות, כך שאם השנה אכן יימסרו כ-210 אלף מכוניות, יהיה מדובר בשנה לא רעה בכלל ליבואני הרכב, זאת בהתחשב במצבה של הכלכלה הישראלית.

 

מדוע בעצם יבואני הרכב מרשים לעצמם לאחר זמן כה רב לחייך? הסיבות מגוונות, אך למרבה האירוניה בחלקן נובעות ישירות מהתערבות של הרגולטור. ראשית, המס הירוק. על פי כל ההערכות, בינואר ייכנס לתוקפו מתווה חדש של המיסוי הירוק. למי שאינו זוכר, המס הירוק הוא שיטת חישוב המיסוי המוטל על מכוניות הנמכרות בישראל לפי כמות המזהמים שהן פולטות.

 

מתכוננים למס הירוק

 

בינואר יכנס לתוקף מס ירוק חדש ומחמיר שייקר את מחירי המכוניות המשפחתיות באלפי שקלים. פלח השוק של המכוניות המשפחתיות נמצא במגמת צמצום בשנים האחרונות וחשיבותן אינה גבוהה כפי שהיתה בעבר. למעשה, הרוכשים העיקריים של מכוניות אלה הן ציי הרכב.

 

בחודשים הקרובים ציי הרכב יזדרזו לרכוש מכוניות משפחתיות משתי סיבות: ראשית, בגלל החשש מפני עליית מחירים. המכוניות שבהן יצטיידו חברות הליסינג לא ישוחררו מיידית אל עובדי חברות ההייטק אלא ישארו במחסני החברות. כך בבוא הזמן, אפילו במהלך תחילת השנה הבאה, ישחררו חברות הליסינג אל השוק מכוניות "מחיר ישן", כלומר כאלה ששווי השימוש עליהן עדיין נמוך ושנית, בגלל שוק המשומשות. בחברות הליסינג מוכרים בימים אלה שפע של מכוניות "אפס קילומטר". מכוניות כאלה ירכשו כעת על ידי חברות הליסינג וישוחררו לשוק בשנה הבאה, לאחר עליית המחירים.

 

וכמובן בל נשכח-כשמחיר הרכב החדש עולה-מחיר הצי המשומש עולה גם הוא. בשורה התחתונה, כבר בימים אלה מדווחים מנהלי ציי רכב על תחילתה של הצטיידות מאסיבית במכוניות, גם כאלה שלא ימסרו השנה, מה שיסדר היטב את מסירותיהם של היבואנים.

 

 

חניון מכוניות בנמל אילת חניון מכוניות בנמל אילת צילום: ג'ו קוט

  

הסיבה השנייה לחיוכם של יבואני הרכב הוא הסרה כמעט בטוחה של אי הבהירות ששררה בענף הרכב מאז קיץ 2011 בגלל וועדת זליכה להסדרת ענף הרכב. הוועדה ומסקנותיה עברו אינספור שינויים ותהפוכות, כאלה שמן הסתם לא בדיוק חיזקו את הידידות בין ירון זליכה לישראל כץ, אך בשורה התחתונה, גם קומץ המסקנות שבסופו של דבר אושר על ידי משרד התחבורה ומיועד להליכי חקיקה אינו צפוי לצאת לפועל, בגלל הבחירות הקרבות ופיזור הכנסת הצפוי.

 

ניתן לשער כמובן שאם שר התחבורה המכהן ישראל כץ ימשיך לכהן גם בקדנציה הבאה כשר התחבורה, הוא ימשיך ויקדם את הרפורמות שיזם, אך בכל מקרה, מדובר בתהליכים שיתרחשו עוד חודשים רבים, אם בכלל. כזכור, מסקנותיה העיקריות של וועדת זליכה, קרי הפרדה של מותגים בהם מחזיקים יבואני הרכב והטלת מגבלות על ההנחות שיבואן רשאי לתת לחברת ליסינג לא נכנסו לטיוטת חוק ההסדרים. למרות זאת הדגיש כץ כי בכוונתו לבחון את הנושאים הללו באופן אישי כשר תחבורה מדי שנה ולקבוע האם לחדש מדי שנה את רישיון היבוא של יבואני הרכב. האם כץ ישאר בתפקיד? עדיין לא ידוע.

 

מעבר לכך עדיין קיימות המלצות רבות האמורות לצאת לפועל, שגורלן יהיה ככל הנראה להיגנז בהיסטוריה, כגון ההמלצה להעניק מעמד חוקי לסוכני היבוא האישי, היתר לחברות הליסינג למכור מכוניות "אפס קילומטר" ללקוחות שיהיו רשומים כיד ראשונה על הרכב (במקום יד שניה מליסינג כנהוג כיום) וגם היתר לייבא ארצה טנדרים ביבוא אישי. ומה עם הצרכן? רבים וטובים ממהרים להצהיר שלא ירכשו בשנה הבאה מכונית אם המחירים יעלו. ובכן, מדובר בטעות. מכונית אינה קרטון חלב. מכונית ישנה מתקלקלת ומאבדת מערכה ולעיתים כלל אינה נרכשת, אלא ניתנת בליסינג. והציבור? הוא שוכח מהר.

 

בתחילת שנת 2012 עלה מחירן הממוצע של המכוניות המשפחתיות מ120 אלף שקל ל-123 אלף שקל. הסיבה דאז היתה שערי מטבע שאילצו את היבואנים להעלות מחיר.

  

גם אז נשמעו קולות הקוראים להימנעות מרכישת מכונית. אך כפי שניתן לראות, כוחות השוק עושים את שלהם.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x