$
בארץ

סער ידון עם הסתדרות המורים בנושא הסייעת הנוספת בגני הילדים

הסתדרות המורים הכריזה על סכסוך עבודה בגלל השילוב של ילדים בלתי גמולים בגני הילדים לגילאי 4-3. לטענת הגננות, הדבר משבש את סדר היום הלימודי בגן ופוגע בתנאי העבודה שלהן

חן פונדק 16:2805.09.12

שר החינוך גדעון סער ומזכ"ל הסתדרות המורים יוסי וסרמן ידונו מחר (ה') בבוקר בסכסוך העבודה שהכריזה הסתדרות המורים אתמול (ג') בגלל השילוב של ילדים בלתי גמולים בגני הילדים לגילאי 4-3.

 

עובדה זו משבשת את כל מהלך סדר היום הלימודי בגן ופוגעת בתנאי העבודה של הגננת לפי הסתדרות המורים שדורשת לשבץ בגני הילדים, בהם יש ילדים בלתי גמולים, סייעת נוספת לטיפול בילדים אלו. האולטימטום שנתנה ההסתדרות היא להסדיר את הנושא עד 23 בספטמבר, ולא תפתח בשביתה.

 

גן ילדים (ארכיון) גן ילדים (ארכיון) צילום: אלעד גרשגורן

 

בעיית מספר הילדים בגן התגברה בגלל היישום המהיר של חוק חינוך חינם לגילאי 4-3. למרות שניתן להן 3 שנים, כל עירייה רצתה להציג כי קלטה כמה שיותר תלמידים למערכת הציבורית באופן טבעי. היישום המהיר גרר מספר בעיות כגון שימוש במבנים זמניים ששימשו עד השנה מתנ"סים, שילוב כיתות גן בתוך כיתות ריקות בבתי הספר ואף תלונות על אזורים לא בטיחותיים כגון גן הנמצא בקרבת מנוף של אתר בנייה. עומס הילדים בכיתת גן אחת ויחס גבוה של 1-17.5 בין מספר הילדים לאנשי צוות הוא בהחלט אחד הבולטים, והיה ידוע כבר לפחות שלושה חודשים.

 

לפי החוק כיתת גן יכולה להכיל עד 35 ילדים בכיתה מול גננת וסייעת, וברשויות הגדולות אימצו עיקרון זה על מנת לקלוט מספר ילדים רב ככל הניתן במסגרת הציבורית. כך בירושלים כבר השנה יגדל מספר הילדים בכיתות הגן מ־26־ל־30 ב־600 כיתות, ובחדרה צמח מספר הילדים בחינוך הממלכתי מ־28 ל־33. כל זאת בניגוד להצעות החוק שהועלו בחודשים האחרונים על שולחן הכנסת להפחתת מספר הילדים בגנים ל־28 במשך שש שנים, החל מהשנה. הוספת סייעת נתונה לשיקול העירייה שיכולה ומוכנה להרשות לעצמה להוסיף תקציב לשם כך, כמו למשל ברעננה.

 

ההסתדרות לא רק פונה בטענות למשרד החינוך אלא גם מבקשת מההורים לגמול את ילדיהם במהירות האפשרית, הן לטובת ילדם והן לטובת כלל באי הגן.

 

ישראל מאחור מבחינת אנשי צוות-מספר הילדים

 

אולם לגידול במספר הילדים בכיתה יש משמעויות נוספות חוץ מהחלפת חיתולים: מחקר של האקונומיסט" מלפני חודש בחן את החינוך המוקדם המוענק לילדים בגילאי 6-3 ב-45 מדינות ה-OECD ומדינות מתפתחות. הדירוג נעשה לפי מרכיבים שהוענקו להם יחסים שונים וביניהם היחס המספרי של אנשי צוות ומספר הילדים בכיתת גן. ב-20 מתוך 45 המדינות יחס המורה-תלמידים עומד על מתחת ל-15.

 

פרופ' מרים רוזנטל מהאוניברסיטה העברית ומומחית בתחום החינוך לגיל הרך הסבירה כי ישראל נמצאת מאחור מבחינת ההכשרה והיחס המספרי של אנשי צוות ומספר הילדים, אך מוסיפה כי סך הכול מספר הילדים בכיתה גם חשוב ולא רק היחס המספרי. "גננת שעובדת עם 35 ילד בכיתה וצריכה למלא טפסים כל היום למשרד החינוך לא יכולה לתת מענה לצרכי הילד. ישנה בעייתיות בעצם גודל הקבוצה של ילדים קטנים. לילדים לא טוב כי הם לא מצליחים לתקשר כמו שצריך. רואים חברויות מאד יפות כאשר הם עד 8 ילדים בקבוצה אך יותר מזה הם לא מצליחים ליצור קשרים חברתיים".

 

משרד החינוך עדיין אינו מגיב בנושא אולם מדיניות משרד החינוך בנושא היא שאין להתנות קבלתם של ילדים בלתי גמולים לגן. יש לסייע לילדים הבלתי גמולים להיגמל באופן בדרגתי במהלך החודש הראשון תוך בניית תוכנית משותפת בין הגן לבין ההורים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x