$
רכב

צפוף בכביש: 2.6 מיליון מכוניות בכבישי ישראל

על פי הלמ"ס, 37.2% מהמכוניות שנעו בכבישים בשנת 2011 הן מתוצרת יפן, ירידה לעומת שנת 2010, זאת על רקע התחזקותם של המכוניות הקוריאניות. עוד עולה כי ב-2011 נספרו בכבישי רק 10 אלף כלי רכב המונעים בגז

תומר הדר 14:4724.05.12

בכבישי ישראל נסעו בשנת 2011 2,683,200 כלי רכב מונעים. כך עולה מנתונים שמפרסמת היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מתוך אותם רכבים, 2,164,400 הם רכבים פרטיים. עוד עולה, שרק 15.1 מכלל הרכבים בישראל מצוידים במנוע דיזל. רכבים אלה כוללים גם מוניות ורכב מסחרי. בסך הכול, מבין הרכבים הפרטיים, רק 2.9% מונעים בסולר.

 

עוד עולה מהנתונים שמכוניות הגז ממשיכות לדשדש, לאחר שב-2011 נספרו בישראל רק 10,000 כלי רכב המונעים בגז, שמתוכם כ-7,600 הם רכבים פרטיים. מדובר בירידה לעומת 8,300 רכבים פרטיים מונעים בגז בשנת 2010.

 

עומס בכבישים עומס בכבישים צילום: גלעד קוולרצ'יק

 

היפניות ממשיכות לשלוט

 

מניתוח הנתונים עולה, כי 37.2% מהמכוניות שנעו בכבישי ישראל בשנת 2011 היו יפניות. מדובר בירידה קלה לעומת נתח השוק של המכוניות היפניות בשנת 2010 שעמד על 38.6%. היחלשותן של המכוניות היפניות נובעת בין היתר מהתחזקות המכוניות הקוריאניות. כך, בעוד שבשנת 2010 המכוניות הקוריאניות היוו 11.3% מן הרכבים שנעו בכבישי ישראל, בשנת 2011 עלה נתח השוק שלהן ל-11.8%. אחרי קוריאה נמצאת ספרד, עם 8.1% מהמכוניות שנעו בכבישי ישראל ואחרי ספרד נמצאות צרפת (7.2%), גרמניה (6.9%), ארה"ב (3.3%) איטליה (2.9%) ומדינות נוספות, המהוות ביחד 22.6%. יצוין שיצרני רכב רבים כגון יונדאי וטויוטה מייצרים מכוניות גם באירופה ולא רק במדינות המקור בהן שוכנת הנהלת החברה.

 

עוד עולה מנתוני הלמ"ס שהגיל הממוצע של כלי הרכב הגיע בסוף שנת 2011 ל-6.9 שנים בדומה לשנת 2010. עם זאת, נמשכת העלייה בגיל הממוצע של המשאיות מ-4.8 שנים בשנת 1997 ל-8.2 בשנת 2011 ובגיל הממוצע של האוטובוסים הזעירים מ-2.0 בשנת 1994 ל-7.9 בשנת 2011. בסך הכול, כמיליון ו-193 אלף (44%) מכלי הרכב הם כלי רכב חדשים עם ותק של עד 4 שנים (שנת ייצור 2007 ואילך) על הכביש, כ-640 אלף (24%) בני 5 עד 9 שנים ו-850 אלף (32%) בני 10 שנים ויותר.

 

בשנת 2011 היו 405,200 כלי רכב מונעים בסולר – 15.1% מכלל כלי הרכב. בשנים 2008-2005, כ- 16.5%- 16.2% מכלי הרכב שנעו בכבישי הארץ היו מונעים בסולר. יחד עם זאת, אחוז כלי הרכב הפרטיים הצורכים סולר המשיך לגדול (מ- 2.4% ב- 2002, ל- 2.9% ב-2011). מספר כלי הרכב הפרטיים הצורכים סולר הגיע בשנת 2011 לכ-63,700.

 

בשנת 2011, 83% מכלי הרכב הפרטיים היו בבעלות פרטית ו- 17% היו בבעלות שאינה פרטית: חברות החכרה (ליסינג) - 9.3%, חברות (לא כולל עצמאיים) – 6.1%, והשכרה או תיור - 1.5%. יש לציין שמרבית כלי הרכב הפרטיים בבעלות שאינה פרטית היו כלי רכב חדשים עד גיל 3 שנים. מתוך סך כל כלי הרכב שעלו על הכביש ב-2011, 46.4% היו בבעלות פרטית ו-53.6% היו בבעלות שאינה פרטית: חברות החכרה (ליסינג) – 34.2%, חברות (לא כולל עצמאיים) - 14.2%, והשכרה או תיור - 4.8%.

 

רמת המינוע: עדיין נמוכה

 

רמת המינוע בישראל עמדה בשנת 2011 על 342 כלי רכב לכל 1,000 תושבים (333 בסוף שנת 2010), מזה – 276 כלי רכב פרטי. בהשוואה למדינות מפותחות בעולם, רמת המינוע בישראל עדיין נמוכה יחסית. בדנמרק לדוגמה מדובר במעל 500 מכוניות ל-1,000 נפשות, בפינלנד מעל 600 מכוניות ל-1,000נפשות ובארה"ב מעל 800 מכוניות ל1,000 נפשות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x