• תפריט
משפט

קבלנים ישראלים יוכלו לגשת למכרז הרכבת הקלה

בעקבות עתירה של סולל בונה והתאחדות הקבלנים הבהירה נת"ע בבית המשפט כי חברות ישראליות יורשו להשתתף במכרז על הרכבת הקלה בת"א אם יעמדו בתנאים

נת"ע, החברה הממשלתית האחראית על פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב, תאפשר לחברות בשליטה ישראלית לגשת למכרז הרכבת הקלה אם הן יעמדו בתנאים המקצועיים שנקבעו לכך, כך הובהר בדיון שהתקיים אתמול (ד') בבית המשפט המחוזי בתל אביב.

 

הדיון התקיים בעקבות עתירה מנהלית שהגישו חברת סולל בונה והתאחדות בוני הארץ (התאחדות הקבלנים) נגד נת"ע. הקבלנים התנגדו לתנאים שהציבה נת"ע, שלפיהם חברה שתיגש למכרזי הרכבת הקלה חייבת להיות בשליטת גורם זר שנמצא ביחסים דיפלומטיים עם ישראל.

 

בנת"ע מסרו ל"כלכליסט" כי תנאי המכרז כפי שפורסמו לא מונעים מגוף שנמצא בשליטה ישראלית לגשת למכרז. החברה פרסמה את המיון המוקדם למכרז הכרייה ובו שלושה תנאי סף: ניסיון בניהול פרויקטים גדולים ומורכבים, ניסיון בכרייה בשיטת TBM והצגת איתנות פיננסית גבוהה. לטענת נת"ע החברה לא קבעה מהי ארץ המוצא של החברה שתזכה (מהארץ או מחו"ל), אלא רק את תנאיי המכרז. "לאחר מכן כשראינו שרק החברות הזרות עומדות בקריטריונים, הוספנו כי תינתן עדיפות לחברה שתעשה מיזם משותף עם חברה ישראלית שתחזק במקסימום של 49%", נמסר מטעם גורמים בחברה. "חזרנו והדגשנו כי אנו עושים זאת לאור מורכבות הפרויקט המחייב כרייה בשטח אורבני צפוף , שדורש חיזוקים למבנים ולאמצעי הדרך".

 

עו"ד אהוד נדב ממשרד נדב, ברנדס, רוטשילד ושות', שייצג את התאחדות בוני הארץ, אמר ל"כלכליסט" כי הבהרת העניין בבית המשפט היא בגדר הישג לקבלנים. לדבריו, מעיון בפרוטוקולים בוועדת המכרזים של הרכבת הקלה עלה כי דווקא נציגי האוצר הם אלו שהתנגדו לאישור גופים בבעלות ישראלית, בעוד שחלק מהגורמים המקצועיים בנת"ע האמינו כי יש לחייב שילובם של גופים ישראליים במכרז.

 

"מבחינה מקצועית ברורה לנו עמדת הגורמים המקצועיים שמעוניינת כי רק גוף בעל ניסיון מקצועי בקידוח מנהרות יוכל לגשת למכרז. הבעיה שלנו היתה עם הקביעה כי גוף שנמצא בשליטה ישראלית לא יוכל לגשת למכרזים", אומר נדב ומסביר: "אמנם כיום אין חברה ישראלית בעלת ניסיון בתחום, אבל בתוך כמה שנים יכול להיות שתהיה חברה כזו, ולכן היה חשוב לנו כי ייעשה תיקון בתנאי המכרז שיקבע כי אם חברה עומדת בתנאי הסף שנקבעו במכרז, היא תוכל להיות בעלת השליטה בגוף שמגיש את ההצעה במכרז".

 

הדמיה של הרכבת הקלה הדמיה של הרכבת הקלה

 

בנוסף הובהר במהלך הדיון שבכפוף לשמירה על הוראות המכרז, נת"ע לא תתנגד לסיכומים אפשריים בין המשתתף הישראלי והמשתתף הזר בכל הקשור לנושאים מימוניים ופיננסים.

 

לדבריו של נדב, "יש כאן קטסטרופה. מצד אחד הגוף הישראלי לוקח על עצמו הלוואות והתחייבות על הפרויקט, אבל בעצם נת"ע מחליטה מראש כי בכל החלטה מהותית אין לגוף הישראלי יכולת הכרעה. בבית המשפט הוחלט שגם אם מבחינה תאגידית 51% יהיו בידי גורם זר והוא זה שיקבע בצד המקצועי, ניתן יהיה לקבוע כי בעניינים פיננסיים החלטות צריכות לעבור פה אחד. זה כולל סוגיות כמו איזה בנק ילווה את הפרויקט, מימוש ערבויות, חלוקת דיבידנדים וכולי. זה שינוי מהותי מאוד מבחינת הקבלנים הישראליים".

 

בעקבות ההסכמה בין שני הצדדים מחקו סולל ובונה והתאחדות בוני הארץ את עתירתן. לדברי נדב, ההסכמות שאליהן הגיעו בדיון ישפיעו גם על המכרזים הבאים של נת"ע לטובת הגורמים הקבלניים הישראלים.

 

יו"ר נת"ע מיכאל רצון אמר בתגובה למחיקת התביעה כי "אנחנו מצטערים על כך שנדרשנו להתייחס להליכים מעין אלה, הליכים שיש בהם משום עיכוב מיותר בהליכי הביצוע של פרויקט כה חשוב".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x