$
הוועידה הירוקה 2012

שי אגסי: "המלה 'רווחי' הפכה למילת גנאי בישראל מאז הקיץ האחרון - אבל אנחנו נהיה רווחיים"

מייסד בטר פלייס בוועידה הלאומית לצמיחה ירוקה: "התפקיד של הרגולטור בישראל הוא למצוא עוד בטר פלייסים. התפקיד שלו לעשות רגולציה שתאפשר להם להצליח ולייצא אותם למדינות אחרות. כי אם נדע לנקות את מפרץ חיפה נוכל לנקות גם את בייגי'נג"

תומר הדר 13:3828.02.12

"בישראל החל מהקיץ, המילה רווחי הפכה למילת גנאי - אבל אנחנו נהיה רווחיים", כך אמר שי אגסי, מייסד בטר פלייס בוועידה הלאומית הראשונה לצמיחה ירוקה של "כלכליסט" והמשרד להגנת הסביבה. "אבל המודל של בטר פלייס הוא מודל רווחי. כאשר אני מסתכל על יכולתנו לספק טכנולוגיה אסטרטגית לסין, מדובר ביכולת שיכולה להוות לנו נכס. מודל כזה יכול לעבוד רק אם הוא רווחי. מודל שאינו רווחי ומסובסד על ידי המדינה יפול. בסופו של דבר פרויקט שאינו רווחי הוא פרוייקט כושל. איננו מתביישים בהיותנו רווחיים. זו לא מילה גסה".

 


אגסי אמר עוד, "בטר פלייס החלה לפני ארבע שנים, בינתיים גייסנו הרבה כספים, אנשים כבר נוסעים בכבישים ובפברואר אפילו עברנו 100 אלף קילומטרים חשמליים בישראל-בלי דלק. יש אנשים שטוענים שהאנרגיה שלנו היא פחמית, כלומר מופקת באמצעות פחם ולכן מזהמת- ובכן- עדיין לא מדובר בדלק נוזלי".

 

"היו לנו הרבה פרויקטים, אך לנגד עיני ניצבו כמה חוקים", הסביר אגסי, "החוק הראשון שניתן על ידי המדינה היה לגייס כסף ממקורות פרטיים ולהוציא אותו במדינה. נשלחנו להביא כסף בשווי של שבוע שימוש של דלק במדינת ישראל. מאז ההתחלה גויסו 750 מיליון דולר - בלי סיכון למדינה. דבר שני - מקומות עבודה. בטר פלייס הוציאה מיליארד וחצי שקל שמתורגמים למקומות עבודה. אצלנו עובדי קבלן אינם שם גנאי אלא שם של חברה שמתקינה תחנות או עוסקת ברובוטיקה.

 

בסך הכול עד סוף 2012 הושקעו שלושה וחצי מיליארד שקל ביצירה של משרות במדינת ישראל. החשיבות למשק הישראלי אדירה. מעבר לתרגום הזה לעבודות יצרנו יתרון אסטרטגי למדינת ישראל. השבוע היתה הפסקת חשמל במקום שבו אני גר מישהו רצה להקניט אותי אך הסברתי לו שיש לי עוד 150 קילומטרים בסוללה, די והותר להגיע לתחנת החלפה. אני שאלתי אותו דבר אחר, מה הוא יעשה כשתהיה הפסקה בדלק? כי כאשר דלק מפסיק צריך הרבה יותר מחצי שעה לתקן. יש לנו מכונית חשמלית שמהירה יותר ממכונית רגילה ועולה פחות כסף.

 

מדובר בדבר שבשאר העולם פשוט אי אפשר לעשות, זו פעם ראשונה שזה קורה בישראל. דמיינו מצב בו בשאר העולם היינו מוכרים קילובייטים. זה קרה בצרפת היה להם האינטרנט הראשון בעולם, מעין רשת מקומית, הם החליטו שזה לא יימכר לאף אחד אחר ואז זרקו את הפטנט הצרפתי ועברו לאינטרנט. לנו ברור שזה לעבוד בכל העולם בחרנו באוסטרליה, שבפירוש אינה אי קטן. אנו מניחים שנראה רשת דומה גם בסין. היתרון שאנו הראשונים בעולם הוא יתרון אדיר. מכוניות בנזין הן דבר שחלף מן העולם וכל יום בו נכנסות מכוניות כאלה למדינה הוא הפסד. מכוניות על דלק יהיו בבוא היום מכוניות לאספנים.

 

באוצר אמרו לנו שכשנהיה רווחיים יקחו מאיתנו מס על הכנסות. על קילומטרים.  בתחילת הדרך בכלל לא ידעו מי מטפל בנו - האוצר? חוק ההסדרים? משרד איכות הסביבה, שתמיד הביע התנגדות לכל דבר לקח אחריות. ארדן הוביל שינוי. בחלק מהמשרדים נשאלנו האם אנו מונופול? האם מישהו יכול להיות מונופול בלי שהוא בכלל מכר משהו? חשוב לנו להיות רשת פתוחה. במקרה כזה יש מקום חשוב לרגולטור כדי להחליף את נקודת החשיבה. אנו צריכים לדאוג לכך שכמו בתעשיות עתירות ידע המיסוי יידחה לאחרי ההצלחה. על פי חוק המדען הראשי, עסק שבונה ייתרון שאפשר לייצא יכול לקבל הלוואת מס הכנסה, סכום שישולם כהחזר. צריך גם מנגנון של דחיית מיסים ליזמים שמספקים שירות.

  

"תפקיד הרגולטור הוא למצוא עוד חמישה בטר פלייס", סיכם אגסי, "התפקיד שלו לעשות רגולציה שתאפשר להם להצליח ולייצא אותם למדינות אחרות. כי אם נדע לנקות את מפרץ חיפה נוכל לנקות גם את בייגי'נג. אם נדע לשכפל את התהליכים הללו וליצור קרקע פוריה ניצור הרבה מקומות עבודה לעשר השנים הבאות. היזמים כבר פה. אם נדע לתפוס את הגל הבא בעולם - הגל הירוק - נהיה ראשונים. אם נסיע מכוניות בתל אביב בלי נפט, נסיע מכוניות בלי נפט גם במינכן ובניו יורק- כך ניצור גל נושא לכלכלה הישראלית לעשר שנים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x