$
רכב

בלעדי ל"כלכליסט": החיוב לפרוק באילת מכוניות שיוצרו במזרח יבוטל ב־2016

לאחר שוועדת זליכה המליצה על ביטול מיידי של התנאי המחייב יבוא רכב מהמזרח דרך נמל אילת, החליטו ברשות החברות הממשלתיות על מהלך מדורג כדי לא לפגוע בזוכה המכרז להפעלת הנמל. הפריקה באילת לא תאפשר את הוזלת המכוניות

ליאור גוטמן 06:5801.01.12

יבואני הרכב מהמזרח יוכלו לצאת מנמל אילת רק בתחילת 2016 - כך נודע ל"כלכליסט". ההחלטה על ביטול תנאי היבוא שחל כיום על יבואני רכב מהמזרח הרחוק (מאזדה, טויוטה, מיצובישי) התקבלה בימים האחרונים ברשות החברות הממשלתיות, זאת כחלק מהליך הפרטת פעילות נמל אילת.

 

הרעיון לבטל את תנאי היבוא גובש גם במסגרת ועדת זליכה שהוקמה על ידי שר התחבורה ישראל כץ להתרת חסמים בענף הרכב. עם זאת, החשש היה שביטול תנאי היבוא "מהיום למחר" היה מרוקן את פעילות הנמל מתוכן, פעולה שממנה ניסו להימנע ברשות החברות בשלב כה מתקדם של הליך ההפרטה.

 

תקופת ביניים של 36 חודשים

 

בכוונת רשות החברות לשלוח כבר בימים הקרובים מכתב הבהרה בנושא למתמודדים על רכישת פעילות נמל אילת, ובו יצוין שיבואני רכב יוכלו לפרוק את מרכולתם בנמל אילת רק ב־36 החודשים שלאחר הכרזת הגוף הזוכה. מכיוון שהמדינה שואפת להשלים את ההליך עד אמצע 2012, לא מן הנמנע שהתניית פריקת מכוניות שיוצרו במזרח הרחוק דווקא בנמל אילת תבוטל כבר ברבעון השלישי של 2015, ולכל המאוחר בינואר 2016.

 

הפרטת נמל אילת יצאה רשמית לדרכה בדצמבר 2010, אז החליטה ועדת השרים לענייני הפרטה לקדם את הרעיון שהותווה עוד ב־2005 ונזנח להעביר את פעילות הנמל לידיים פרטיות. מדובר בהעברת פעילות הנמל בלבד בלי לקבל בעלות על נכסי המקרקעין או הנדל"ן מכיוון שמדובר בנכס אסטרטגי שמהווה את השער היחיד של המדינה לכיוון דרום. מטרת ההפרטה היא לשכלל את תפוקות הנמל שנשען כיום ברובו (כ־70% מהפעילות) על פריקה ואחסנת מכוניות שיוצרו במזרח הרחוק. באפריל 2011 פרסמה המדינה מודעה רשמית להפרטת הפעילות וכפי שנחשף ב"כלכליסט" המחיר המבוקש צפוי לנוע סביב 150 מיליון שקל.

 

למכרז המקורי ניגשו לא פחות מ־17 מועמדים, שאחד מהם יזכה לתפעל את הנמל ל־15 שנה עם אפשרות הארכה של עוד עשר שנים. לקראת סוף 2011 הצטמצם מספר המתמודדים לכשבעה. בין הגופים המובילים שנותרו במירוץ ניתן לציין את החברה לישראל (באמצעות מפעלי תובלה ו־SSA Marine); איש העסקים יוסי מימן (באמצעות גדות מכליות ומאגרים); גולדבונד (הנשלטת בין השאר על ידי שלמה שמלצר); חברת ממן מטענים (שנשלטת על ידי משפחת לבנת ונוחי דנקנר באמצעות אי.די.בי); קרן פימי בניהולו של איש העסקים ישי דוידי; חברת BGI של איש העסקים צביקה בירנבוים; ושפיר הנדסה שבשליטת משפחת שפירא.

 

יתרון דרך אשדוד

 

כדאיות יבוא המכוניות שיוצרו במזרח שלא דרך נמל אילת נבחנה על ידי היבואנים כמה פעמים, כאשר האלטרנטיבה היא יבוא דרך תעלת סואץ בואכה נמלי אשדוד וחיפה. בחלק מדגמי המכוניות קיים יתרון כספי ליבואן ביבוא מכוניות דרך אשדוד, כך שברשות החברות מקווים שהוצאת הפעילות משם תנותב להגדלת פעילות המכולות. עם זאת, עבור הצרכן, התקווה שהתעוררה בעקבות המלצת ועדת זליכה כי המהלך יביא להוזלת מחירי מכוניות תיאלץ לחכות, לפחות באפיק זה. הסרת מגבלת היבוא עשויה לפגוע בחברת ממן (תעבורה) שמחזיקה ברוב פעילות הובלת המכוניות שנפרקו מאילת למרכז. גם משפחת שמלצר, שמחזיקה בחברת הליסינג הגדולה בישראל שלמה SIXT וברישיון יבוא מכוניות אופל, עלולה להיפגע מכיוון שקרוב ל־30% מצי הרכב שלה מוצאו במזרח. הסרת ההגבלה תקשה עליה לתת הנחות באחסון מכוניות. 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x