$
דעות

חוק מימון מפלגות: פרצה קוראת לתורם

שטייניץ גייס מאות אלפי שקלים לפני שהפך לשר אוצר, והוא ממשיך במרץ גם במהלך הכהונה

תומר אביטל 08:0818.12.11

דצמבר 2008, חודשיים לפני הבחירות לכנסת. במפלגת הליכוד מתקיימים פריימריז מותחים. המועמדים יודעים היטב שדירוגם ברשימה עשוי להשפיע במישרין על התיק שיקבלו בממשלה לאחר הבחירות. בין אותם מועמדים, מחזר אחר הקולות, ח"כ יובל שטייניץ. לאחר שבועות ארוכים של קמפיין, הצליח שטייניץ

לגייס מאות אלפי שקלים לקמפיין הבחירות שלו ולהתברג בעשירייה הראשונה של הליכוד.

 

אחרי שהליכוד כבש את השלטון עטה שטייניץ את החליפה היוקרתית של שר האוצר, והיה אמור להתפנות לעשייה. הצצה באתר מבקר המדינה מעלה כי גם לאחר מינויו המשיך שטייניץ לעבות את חשבון הפריימריז שלו. מאז שהתמנה שטייניץ לתפקיד גייס כ־73 אלף שקל.

 

שלח לחמך, הוא כבר שר אוצר

 

במבט ראשון הסכום הזה נראה כמו כסף קטן עבור שר אוצר שחולש על מיליארדי שקלים. אבל כל שקל שפוליטיקאי מצליח לקבץ לימי הפריימריז עשוי לעצב את המשך הקריירה הפוליטית שלו. אצל שטייניץ הדבר נכון במיוחד אחרי שמיתג עצמו כמי שנלחם בבעלי ההון ובמגזר העסקי, שממנו מגיעות מרבית התרומות.

 

שטייניץ לא לבד. מעיון באתר המבקר נראה כי נבחרי הציבור המשיכו לגייס תרומות לכל אורך הקדנציה. דוגמאות? שר ההסברה יולי אדלשטיין אסף בשנתיים האחרונות כ־80 אלף שקל; בוז'י הרצוג, שרץ לראשות העבודה בזמן הקדנציה, גייס כמיליון שקל; סגנית השר גילה גמליאל התרימה כ־50 אלף שקל; ושי חרמש ליקט כ־60 אלף שקל. שלמה בוחבוט - ששקל לרוץ לראשות מפלגת העבודה - קיבץ כ־70 אלף שקל כספי תרומות, בזמן שכיהן בתפקיד המפתח של יו"ר מרכז השלטון המקומי.

 

גם צחי הנגבי, אגב, מחמם מנועים לקראת הבחירות. הנגבי, שהודח מכהונתו בכנסת בנובמבר 2010, גייס ב־2011 כ־60 אלף שקל, כאשר התרומה האחרונה הועברה לפני כשבוע. אלו אגב רק חלק קטן מהדוגמאות, והרשימה עוד ארוכה.

חשוב לומר: אף שהתרומות מוענקות לאלו המחזיקים במשאב יקר הערך של חקיקה ורגולציה, אין בפעולה כל פגם חוקי. חוק מימון מפלגות מאפשר את המשך גיוס התרומות לאורך כל השנה.

 

הימור על הסוס שכבר ניצח

 

ובכל זאת, אף שמדובר בפעילות כשרה למהדרין, היא גורמת לנו לזוז באי־נוחות. ממילא, מתן תרומות למועמדי מפלגות משרת שתי מטרות. הראשונה, הגלויה, היא קידום עמדות פוליטיות־כלכליות מסוימות שמועמד כלשהו מזוהה איתן. השנייה, הסמויה מן העין, היא התקווה שמי שקיבל את התרומה יזכור את מי שסייע לו בנדיבותו.

 

דבר אחד הוא כשהתרומות ניתנות לפני הבחירות. אז לתורמים אין יכולת ממשית לדעת לאיזו משרה, אם בכלל, יזכה המועמד שתרמו לו. אבל לתרום למועמד לאחר שכבר נבחר לשר אוצר או מכהן כחבר בוועדת הכספים? זה כבר בבחינת להמר על הסוס המנצח, אחרי שניצח.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x