• תפריט
בארץ

הכי קרוב לרפורמה: הנהלת הרכבת עוקפת את הוועד עם ארגון מחדש

דירקטוריון רכבת ישראל אמור לאשר תוכנית במסגרתה יוקמו 4 חברות־בנות חדשות, שיפעלו רחוק מעיני הוועד. יו"ר ועד העובדים בתגובה על המהלך: "מנכ"ל שנמצא חצי שנה עושה שינויים? המצב פה על הפנים"

ליאור גוטמן 07:1627.10.11

מהפך ברכבת ישראל – מנכ"ל החברה בועז צפריר הציג אתמול בפני הדירקטוריון תוכנית חדשה לעריכת רה-ארגון ברכבת, כאשר הכוונה היא לאשרה בקרוב ולהתחיל ביישומה באופן מיידי. המהלך לדברי גורמים בחברה אמור לשנות את פניה ולהפוך אותה ליעילה יותר ולבעלת תודעת שירות גבוהה. המהלך אושר על ידי משרדי האוצר והתחבורה גם יחד.

 

חברות בת כמעט עצמאיות

 

בחינת מערך הרכבת החדש מגלה שבכוונת מנהליה להפריד בין פעולות הפיתוח של רכבת ישראל לתפעול השוטף של החברה. עיקר השינוי הוא הקמת ארבע חברות בת חדשות אליהן יזלגו פעילויות שונות של הרכבת ששכנו באגפים או פוצלו בין סמנכ"לים שונים. כפי שנחשף ב"כלכליסט" הנהלת הרכבת תקים חברת בת למטענים שתהיה בבעלותה המלאה. מדובר באחד מהפספוסים הניהוליים הכי גדולים של הרכבת, והקמת החברה רק כיום היא בבחינת "יותר טוב מאוחר מאשר אף פעם". הנה הסיבה למה: הרכבת יכולה לפעול 24 שעות ביממה ולהוביל מטענים כבדים ובכמות גדולה פי כמה מעשרות משאיות. יתרה מכך – בהסכם הסובסידיה האחרון מסוף 2009 בין האוצר לרכבת, הוענק לאחרונה בונוס על הגדלת הפעילות בתחום. מה עשתה עם זה הרכבת? כלום, לפחות עד עכשיו. עבור גוף שמפסיד כסף מן הראוי היה להשקיע יותר מאמץ בתחום זה ולהרוויח כסף "יש מאין", שלא תלוי בוועד שמשבית את מערך הנוסעים.

 

 

מה היתרון בחברת הבת מבחינת רכבת ישראל? זאת תנוהל בנפרד ורחוק מעיני הוועד, שהשבית בשנה האחרונה את תנועת המטענים ופגע בחברה. בנוסף, יצירת "יש מאין" שלא כפוף להסכמים קיבוציים ישנים שכוללים שכר גבוה אבל שעות עבודה מועטות, יוכל לספק יותר תפוקה.

 

חברת בת שנייה שתוקם תעסוק בפיתוח מסחרי של מתחמי הרכבת. גם כאן מדובר במחדל ניהולי שחבל שלא קרם עור וגידים קודם לכן. כל מי שביקר בתחנות הרכבת בפריפריה יודע לספר שמראה של חלקן מזכיר "באסטות" מפוזרות, חלקן מוכרות דיסקים, חלקן אוכל. מאחר שלרכבת שטחי רציפים למכביר, קל יותר להעמיד שם רשתות מזון מסודרות שיסלקו את הרוכלים. למה שחברת הבת תעשה מה שהרכבת לא הצליחה? חברה ממשלתית כפופה לרגולציה נוקשה מצד רשות החברות הממשלתיות ומשרד התחבורה, ולדעת גורמים ברכבת חברה חדשה, כמעט עצמאית, תוכל לפעול בחופשיות מבלי להזדקק ל"טופסיאדה" לכל דוכן אוכל או חוזה שכירות עם ספק משנה.

 

חברה בת שלישית מהווה קדימון לרכבת העתידית של ישראל. מדובר בחברת חשמול הרכבת, שאמורה להפוך עד סוף העשור לחברת רכבת ישראל החדשה. ההסבר טמון בפיתוח העסקי של רשת מסילות הברזל: מ־2015 ואילך אמורים להיפתח מספיק קווים שיפעלו בכוח חשמל ולא בכוח קטרי הדיזל הנוכחיים. בין הקווים ניתן לציין את מסילת עכו־כרמיאל ואת הקו המהיר בין ירושלים לתל אביב. אלו יחייבו קליטת ציוד חדש ועובדים עם מיומנות שונה לזו שיש היום. עד סוף העשור מתכוונת המדינה להעביר את כלל מערך תפעול הרכבת לחשמלי, כך שהמערך הנוכחי יתייתר ויטמע בתוך החדש. לשמחת ההנהלה, ההמרה מדיזל לחשמל תסלק את אחרוני המתנגדים בוועד, שבמקומם יקלטו עובדים חדשים עם מיומנות אחרת לגמרי.

 

חברה רביעית תעסוק בפיתוח מסילות הרכבת במסגרת תכנית נתיבי ישראל. מדובר בתכנית לרישות המדינה במסילות וכבישים עד סוף העשור בעלות של כ־27 מיליארד שקל. חלקה השני של התכנית אמור לעבור לאישור ממשלה בתקופה הקרובה. שינויים נוספים הם איחוד אגפי השיווק תחת אגף בודד, וצמצום חטיבת ההפעלה לדרגת אגף. לדברי בכירים בחברה, השינוי לא אמור להגדיל את מצבת כוח האדם.

 

מנכ"ל רכבת ישראל בועז צפריר התייחס לשינוי הצפוי: "שילוב מודלים עסקיים בניהול החברה יחד עם פתיחת קווים חדשים, הכפלת מספר הרכבות, הקמת תחנות חדשות והכפלת מסילות הרכבת במקביל להתקנת טכנולוגיות מתקדמות לשיפור השירות, יאפשרו גידול מסיבי במספר נוסעי הרכבת, ויתרמו לפיתוח כלכלת ישראל וחיבור הפריפריה אל הערים המרכזיות במדינה".

 

התוכנית שלא יוצאת מהתחנה

 

הרעיון לבצע שינוי ארגוני ברכבת ישראל אינו חדש, אולם הוא נדחה פעם אחר פעם בשל התנגדות העובדים או "כיסאות מוזיקליים" בראשות החברה.

 

יצוין שהנהלת הרכבת והעובדים נמצאים מזה כשנה בסכסוך עבודה מתמשך, מה שהוביל את ההסתדרות להתערב ואת בית הדין הארצי לעבודה לקחת חסות על התהליך. רק בשבוע האחרון הדיח המנכ"ל החדש צפריר ארבעה סמנכ"לים וותיקים בתרוץ של ריענון שורות. מאחר ושינוי מבנה מטה הוא זכותו של כל מנכ"ל, ומאחר ורוב עובדי הרכבת אינם משתייכים למטה ואסור להם להתערב או לקבוע מול מי המנכ"ל עובד כדי לנהל את הרכבת, השינוי הארגוני במטה הוא הצעד הכי קרוב לרפורמה מלאה שההנהלה תצליח ליישם.

 

"יוגב נותן הוראות וצפריר מבצע"

 

"המצב ברכבת על הפנים. רוצים לפרק את הרכבת וצריכה להיות אמירה של השר. הוא יודע מה הם עושים?", כך הגיבה אתמול יו"ר ועד עובדי הרכבת גילה אדרעי לשינוי הצפוי במבנה החברה. לדברי אדרעי, במידה שהתכניות לשינוי ייצאו לפועל, המחאות – ואולי גם השביתות – יחזרו. "יו"ר הדירקטוריון אורי יוגב נותן הוראות וצפריר המנכ"ל מבצע. גם שאר הדירקטורים הם בובות שדואגות לעוד 1,500 שקל בבנק, שכר על ישיבות" אמרה אדרעי.

 

"ההנהלה מעבירה החלטות בדירקטוריון מהר מהר אולי כי יוגב מרגיש שועדת שפניץ (ועדת אישור מינוי בכירים – ל"ג) הולכת לסלק אותו. איזה מנהל שנמצא חודש בחברה כמו צפריר עושה שינוי מבני? שב תלמד חצי שנה. אחר כך אומרים שהוועד מוכר את עצמו", סיכמה אדרעי.

 

יצוין שבשעות הבוקר שלח יו"ר ארגון עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי מכתב לרכבת ולמשרדי האוצר, התחבורה וליו"ר הארגון עופר עיני שם הוא מזהיר מפני נקיטת צעדים חד צדדיים ברכבת.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x