$
תיירות

גיורא רום על הקמת שדה תעופה משלים: "לא סתם העסק תקוע המון שנים"

"העסק תקוע כי נוסעים בהמון שבילים ודרכים ולא בדרך המלך", אמר מנהל רשות התעופה האזרחית ביום עיון בנושא הקמת שדה תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג בנגב

יסמין גיל 12:4829.08.11

"לא יהיה שדה תעופה משלים לנתב"ג לעולם, אם המדינה לא תתחיל ליישם תהליכים סטטוטוריים וביצועיים כהלכה", כך אמר היום (ב') מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א), גיורא רום, במהלך יום עיון בנושא הקמת שדה תעופה בינלאומי משלים, שנערך באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע. מטרת יום העיון היא

לעודד הקמת השדה המשלים - שהחלטה לגבי מיקומו טרם התקבלה - בנגב. האפשרות השנייה היא הקמת השדה במנחת מגידו בעמק יזרעאל, שם התושבים מתנגדים לרעיון.

 

"רת"א אדישה אמוציונלית בין שתי האפשרויות, השאלה אם הן ברות ביצוע", המשיך רום, "בלי בדיקה של חברת ייעוץ בינלאומית, לא תהיה דרך אחת. לא סתם העסק תקוע המון שנים, כי נוסעים בהמון שבילים ודרכים ולא בדרך המלך". רום ציין כי המלצתו הראשונה לגבי מיקום השדה המשלים היא אכן נבטים, ואילו מגידו בעדיפות שנייה: "שדה משלים זה לא נתב"ג 2", אמר, "אלא שדה שיוכל לתת מענה לכמות הנוסעים שנתב"ג לא יוכל לקלוט ולסוגי טיסות שיעדיפו שדה עם עלויות תפעול נמוכות מאילו של נתב"ג".

 

נראה שגם שר התחבורה, ישראל כץ, תומך ברעיון הקמת השדה המשלים בנתב"ג: "נבטים הוא המקום הנכון להקמת שדה תעופה משלים. זה המקום האופטימלי", אמר ביום העיון, "יש מגבלות בגלל חיל האוויר וכמובן שיש לו עדיפות ראשונה כי הוא מגן על שמי ישראל, אבל אנו צריכים בסופו של דבר לקבל החלטה. המלצתי היא לאפשר לנבטים להיות שדה משותף. צריך להביא למצב שתתקבל החלטה ושהיא תבוצע באופן ריאלי".

 

השר כץ התייחס להקמה של השדה המשלים, תוך רמיזה להיתכנות הקמתו על ידי חברה פרטית ולא בהכרח על ידי רשות שדות התעופה: "יש היתכנות להקמה והפעלה של רוב הדברים על ידי חברות חיצוניות. זה מקובל בעולם. בניגוד לשדה שמוקם ליד אילת שכולם אמרו: 'תנו לגורם פרטי', כשזה למעשה שדה גירעוני - בנבטים זה שדה שיכול להביא לתנופה לכל הגורמים".

 

מהנדס עיריית תל אביב לשעבר, ישראל גודוביץ', פנה לשר כץ בסיום נאומו והזכיר לו את נושא פינוי שדה התעופה דב הוז (שדה דב) בצפון תל אביב. על כך ענה לו השר: "אני בעד פינוי שדה דב, אני חושב שצריך לפנות את שדה דב ואני בקשר עם ראש הממשלה ועם שר השיכון. הפינוי לא בא לטובת התעופה, אלא בא לטובת הבינוי ולדעתי בקרוב תתקבל החלטה". גורמים בקהל הגיבו: "באנו לדבר על הנגב, לא על תל אביב".

 

ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', אמר: "צה"ל צריך להבין שהוא לא מנהל את המדינה, הוא חלק ממנה ומהצרכים שלה. טרפוד הקמת שדה התעופה בנבטים פוגע אסטרטגית בפיתוח הנגב ובמדינת ישראל. דווקא היום, בעיצומה של מחאה חברתית, ישנה הזדמנות יוצאת דופן לממשלת ישראל לחבר בין כל חלקי המדינה ולהשקיע בנגב. אני מצפה מהדרג הפוליטי לקבל החלטה שמבטאת חזון ומעוף ולא מסתכלת בראייה צרה. מדובר בקבלת החלטה שתשפיע לטווח הארוך ודרושים אומץ ונחישות".

 

המשנה לראש הממשלה, השר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום, התייחס לדבריו של רום בעניין חברת ייעוץ בינלאומית שתבדוק מהו המיקום הנכון להקמת שדה תעופה משלים, ואמר: "אפעל ואעשה הכל על מנת להוריד את התנגדות משרד הביטחון ולרתום אותם לפרויקט חשוב זה. אם הבעיה היא חברת ייעוץ תעופתי, אני אממן את הייעוץ הזה".

 

"שדה התעופה הקיים כיום בנבטים הוא שדה תעופה זמין, בו קיים המסלול הארוך ביותר במזרח התיכון ותקופת הכשרתו לא תעלה על שנה", אמר השר שלום, "לשדה בנבטים יתרונות נוספים: ניתן יהיה להפעילו 24 שעות ביממה והקצאת המשאבים הנדרשת להכשרתו פחותה מזו הנדרשת להקמת שדה תעופה בינלאומי נוסף במקומות אחרים. כביש 6 עתיד להגיע קרוב לשדה התעופה, ישנה רכבת שמגיעה עד שדה התעופה, כך שהמרחק בין שדה התעופה בנבטים למרכז הארץ יהיה כשעה, בדומה למדינות רבות בעולם. הרי גם כאשר נוחתים בלונדון, בפריז או בניו יורק, לוקח כשעה להגיע אל מרכזי הערים. תחשבו על המשמעות שבשדה תעופה בחו"ל יקרא הכרוז: 'הטיסה לבאר שבע יוצאת משער B3', זה ישים את באר שבע על המפה העולמית".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x