$
דעות

מי צריך ליהנות מתקבולי המסים?

הפיכת מסי הבלו למסים ייעודיים תתקבל בהבנה על ידי הציבור, כשייווכח שיש תמורה למס ותבטיח שהמסים הללו ישיגו את ייעודם

יוסף אדרעי ומשה קים 08:2819.08.11

נראה כי הממשל והציבור הפנימו כבר את העובדה שמשהו פגום במערכת המסים העקיפים, ששיעורם ביחס לכלל המסים במדינת ישראל חרג מכול פרופורציה מקובלת, וכי הם יוצרים עיוות כואב במערכת המסים שלנו. מותר להניח שצוות טכטנברג יתייחס לעובדה זו, יתן את דעתה וימליץ, קרוב לוודאי, להשיב מחדש

את היחס הרצוי בין המס הישיר לבין המס העקיף. עם זאת ראוי להסב את תשומת הלב של הצוות ושל הציבור לתפקידם המיוחד של מסים עקיפים בישראל הידועים כמסי בלו ומסי קנייה על מכוניות.

 

מסי הבלו - על דלק, על סיגריות, על אלכוהול - ומסי קניה על כלי רכב אמורים להיות מסים פיגואניים: מס פיגואני קרוי על שמו של הכלכלן הבריטי ססיל פיגו. מס כזה נועד להתמודד עם תופעה הידועה כהחצנה שלילית. כלומר, כשהתועלת שמפיק אדם אחד בקהילה, משירות או ממוצר כלשהו, משפיעה שלילית על הנאתו (או סבלו) של אדם או קבוצה של אנשים באופן שאינו בא לידי ביטוי במחיר שאותו אדם משלם עבור המוצר או השירות.

 

הדוגמאות להשפעה חיצונית ידועות ומקובלות: שימוש בדלק מזהם, עישון סיגריות, או שימוש מופרז באלכוהול. בכולם היצרן המייצר מוצרים אלה או הצרכן המשתמש בהם, אינם נושאים במחיר הנזק הסביבתי הנוצר מהשימוש במוצרים. הדרך המקובלת להתמודד עם כשל שוק כזה היא באמצעות מס פיגואיני.

 

זהו מעין "מס מתקן" ויש לו שתי מטרות: האחת, לייקר את המוצר ולהרתיע את הצרכנים להשתמש בו, באמצעות ייקורו, וכתוצאה להקטין את הפגיעה ברווחה המצרפית של הקהילה. המטרה השנייה היא מימון עלות תיקון הנזקים שהמוצר גורם לכלל הציבור. מכאן שהבלו על דלק ומסי הקנייה על מכוניות חייבים להיות מסים מיועדים שאמורים לממן שיפורים בתחבורה הציבורית, לרבות בניית רכבות תחתיות או כל אמצעי אחר שיפחית את זיהום האוויר ואת הצפיפות בכבישים. הבלו על הסיגריות חייב להיות מופנה למימון סל הבריאות או לקרנות מחקר שיעסקו בחיפוש אחר טיפולים במחלות שהסיגריות יוצרות, הבלו על אלכוהול יופנה לטיפול בהתמכרויות וכד'.

 

אפשר להתווכח על ייעודם של הכספים, אך ברורה מסקנה פשוטה אחת: אסור שהתקבולים ממסים יוכנסו לתקציב הכולל של משרד האוצר. מרגע שהכספים הללו נכנסים לתקציב השוטף אין למעשה לציבור כל שליטה עליהם והאוצר – בהתאם לגחמות של הרכב הקואליציה – יכול להקצותם כמקובל עליו לסקטורים שונים שכוח סחטנותם גבוה מחלקם בציבור.

 

הפיכת מסי הבלו למסים ייעודיים תתקבל בהבנה על ידי הציבור, כשייווכח שיש תמורה למס ותבטיח שהמסים הללו ישיגו את ייעודם: מימון הנזקים שהדלק, הסיגריות והאלכוהול יוצרים, תאפשר הקמת מערך תחבורה יעיל שיאפשר, בין היתר, ניידות עובדים בין המרכז לפריפריה ובמרכזי הערים והגדלת סל הבריאות. גם ברור שייעוד התקבולים של המסים הפיגואניים יצמצם את כוחו של האוצר וכבונוס גם תקטין את כוח סחטנותן של מפלגות סקטוריאליות.

 

פרופ' יוסף אדרעי הוא מומחה למדיניות מסים בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה ויועץ בכיר במשרד עורכי דין אורי כליף ושות'. פרופ' משה קים מרצה לכלכלה באוניברסיטת חיפה

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x