$
תיירות

ראיון "כלכליסט": אליעזר שקדי: "כמו שהסתכלתי על סאו פאולו, אני מסתכל גם על אילת. אין קו קדוש"

מנכ"ל אל על על סגירת הקו לסאו פאולו: "התלבטתי, ניסיתי לתת לזה צ'אנס עד למקום שבו הגעתי למסקנה שזו אחריות שלי לעשות את המהלך הקשה הזה". על הקו לאילת: "ארבע טיסות זאת כמות לא מספקת. ציפיתי שהקו ייפתח באופן מלא"

יסמין גיל 17:2917.08.11

"לא הייתי סוגר את הקו לסאו פאולו, אם לא הייתי מעריך שמבחינה כלכלית אני חייב לעשות את המהלך", כך אמר היום (ד') ל"כלכליסט" מנכ"ל אל על, אליעזר שקדי, בהתייחסו להודעת החברה מתחילת החודש לפיה תסגור בנובמבר את הקו הישיר מתל אביב לסאו פאולו שהושק במאי 2009, על ידי המנכ"ל הקודם, חיים רומנו.

 

"זה מהלך מאוד לא פשוט", אמר שקדי, "אני נותן קרדיט מלא לקודמי בתפקיד שעשה את זה מתוך הבנה ואמונה שהדבר הוא בעל פוטנציאל. הוא העריך שזה מהלך נכון, ואין ספק שדרום אמריקה הוא אזור עם פוטנציאל ארוך טווח. אבל הקו היה מאוד בעייתי לאורך זמן בנוגע לכלכלה שלו, בנוגע לזה שהשקענו בו מטוס 777 ייעודי עם כל העלויות וההוצאות הנלוות: דלק, שכר, ביטחון. התלבטתי, ולא רק שהתלבטתי, גם ניסיתי בכל הכוח לתת לזה צ'אנס ולמצות את האפשרויות, עד למקום שבו הגעתי למסקנה שזו אחריות שלי לעשות את המהלך המאוד קשה ומורכב הזה, ולסגור את הקו. התפקיד שלי הוא לקבל החלטות, גם אם הן קשות ולא פופולריות".

 

בשבוע שעבר, שנה לאחר שאל על החלה להפעיל קו טיסות פנים ארצי מנתב"ג לאילת, עם שלוש טיסות לכיוון, הודיע שר התחבורה, ישראל כץ, כי יאשר לחברה להוסיף טיסה יומית נוספת אחת לכיוון. באל על דרשו מינימום שש טיסות יומיות לכיוון ואף את פתיחת הקו ללא הגבלת מספר הטיסות. שימוע בנושא עתיד להתקיים בעתיד לנציגי אל על, ארקיע וישראייר, אולם ספק אם ישנה את ההחלטה.

 

"ציפיתי שהקו ייפתח באופן מלא, כפי שהערכתי שנכון לעשות", אמר שקדי, "אני אגב מאמין, בראייה הכוללת של מדינת ישראל, שהקו צריך להיות פתוח באופן מלא. זה טוב לישראלים וזה טוב לתיירים". לשאלה האם בחברה בוחנים גם את סגירת הקו הזה, אמר: "אנו עוברים קו קו, גם לגבי קווים קיימים וגם לגבי קווים פוטנציאלים להתפתח. בוחנים אם הציוד נכון, מה התפוסה, מה הכדאיות הכלכלית, מה המשמעויות היותר רחבות מאשר כדאיות כלכלית. אני לא נרתע, לא מלפתוח קו, ולא לעשות פעולה תכליתית, ממוקדת של סגירת קו".

 

אל על באילת אל על באילת צילום: סיוון פרג'

 

"הקו לאילת הוא קו מורכב ויש כמה פרמטרים שצריך להתייחס אליהם", המשיך, "אנו פועלים מבן גוריון לאילת, כשהיעד המרכזי הוא לעלות את כמות התיירים שמגיעים איתנו מרחבי העולם, בטיסות ההמשך לאילת שאנו מייצרים. שלוש תדירויות ביום זה מאוד בעייתי, כי את באה לשדה התעופה ולא רוצה להמתין ארבע או חמש שעות לטיסת ההמשך. לכן צריך להגדיל את כמות התדירויות והוספת טיסה רביעית לא נותנת לזה מענה. בנוסף, עדיין לא נפתרו בעיות טכניות בשדה התעופה בן גוריון בחדר הטרנזיט, שמאפשרות העברה חלקה מהטיסה הבינלאומית לטיסה לאילת".

 

נראה שהן גם לא ייפתרו בקרוב

"אני מאמין ששר התחבורה מודע למשמעויות, ויש לו, וגם לשר התיירות, אינטרס שזה ייפתר. הם אגב גם הבטיחו בעבר שזה ייפתר, בינתיים זה לא נפתר. אבל אני מאמין שבסוף - אם נמשיך לטוס לאילת - זה ייפתר, כי זה אינטרס של מדינת ישראל. אין אינטרס למדינה שתייר שיגיע לכאן, יסבול".

 

על פי משרד התחבורה, אל על תוכל להגדיל את קיבולת המושבים שלה בקו לאילת ממקסימום 430 מושבים לכיוון שהתאפשר לה להציע עד כה מידי יום, ל-580 מושבים לכיוון ביום, עם הוספת הטיסה הרביעית. "אני חושב שהוא לא הוגן שאתה טס במטוס שאתה לא יכול למלא את המושבים שלו", אמר שקדי, "מטילים עלייך מגבלה של כמות מושבים, וברור לגמרי שכלכלית אתה נמצא בבעיה. לתקופת ביניים אפשר לעשות את זה, אבל לתקופה ארוכה המטרה היא למלא את המושבים".

 

אליעזר שקדי אליעזר שקדי צילום: עמית שעל

עוד דרש משרד התחבורה מהחברה, להפריד בין פעילות מועדון הנוסע המתמיד שלה לבין הפעילות בקו לאילת, ולמעשה הגביל את אל על ממתן הטבות לנוסעים הבינלאומיים בדמותן של טיסות המשך לאילת: "אנו לא מתחרים בישראייר ובארקיע שטסות את עיקר הטיסות שלהן משדה דב. התחרות שלנו היא מול חברות בינלאומיות, בנוגע למוצר שאנו נותנים ומאפשר להגיע מרחבי אירופה, מאמריקה או מהמזרח - עד אילת. את זה לא מאפשרים לנו לעשות עם נקודות הנוסע המתמיד שלנו, כמו שלחברות אחרות ולבריתות תעופה יש. אנו נמצאים בבעיה לא פשוטה. כמו שהסתכלתי על סאו פאולו, אני מסתכל גם על אילת. אבל יחד עם זאת, אם נגיע למסקנה שצריך ואפשר להתפתח בקו לאילת - נתפתח".

 

אבל איך תצליחו להתפתח? קיבלתם רק עוד תדירות אחת

"כרגע לא קיבלנו כלום. זאת ההכרזה הראשונה, יש על העניין הזה דיון, שימוע אצל מנהל רת"א (רשות התעופה האזרחית). צריך גם לראות מה יהיה קצב ההתפתחות קדימה. אני מאמין שיש לשר התחבורה אינטרס שיוכלו להגיע יותר תיירים לאילת. מה שאמרנו עם כניסת אל על לאילת הוכח כנכון: הגיעו יותר תיירים לאילת וחברות התעופה האחרות לא נפגעו".

 

הן טוענות שהן כן נפגעו

"כולן גדלו. אפשר לבדוק את המספרים".

 

ובהנחה שתישארו עם ארבע טיסות?

"ארבע בעיני זאת כמות טיסות לא מספקת".

 

אז יש סיכוי שגם את הקו הזה תסגור?

"אין שום קו שהוא קדוש. קו צריך להיות כזה שחברת תעופה יכולה להתמודד איתו גם בהיבטים כוללים וגם בהיבטים כלכליים. הסוגיה של אילת על השולחן אצלנו כל הזמן. אנו צריכים לראות האם זה מתקדם בכיוון שאנו רוצים ובקצב שאנו רוצים. ברור לנו לגמרי שעכשיו אנו נמצאים במקום לא פשוט".

 

לגבי ביטול עמלות הבסיס המשולמות לסוכני הנסיעות ממכירת כרטיסי טיסה - מהלך אותו יישמו בשנים האחרונות תשע חברות תעופה זרות שפועלות בישראל - אמר שקדי: "אני מכבד מאוד את הלקוחות ואת סוכני הנסיעות ואנו צריכים לעשות את זה באופן מסודר, הוגן והגון. ברור לגמרי שבעולם המודרני יש עלייה במכירה הישירה, גם הסוכנים מודעים לזה. אנו לא מתעלמים מזה ומפתחים את היכולות של התקשורת הרשתית, במקביל להתנהגות הוגנת עם הסוכנים".

 

אתם בוחנים מהלך של ביטול העמלות?

"יש חילוקי דעות בחברה בנושא הזה. אני הכרעתי לכיוון שאנו ממשיכים לעבוד עם סוכנים וגם מפתחים את היכולות שלנו במכירה ישירה. זאת הייתה החלטה נכונה של אל על לשנת 2011".

 

ומה ל-2012?

"עוד לא החלטתי".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x