$
בארץ

דיוויד פישר בוועידת הנשיא: "גוגל ופייסבוק כמעט ואינן מתחרות"

סמנכ"ל הרשת החברתית הכחיש באירוע בירושלים כי קיים מאבק קשה בין שתי חברות הענק וטען כי הן "משלימות זו את זו". בנוגע למהפכות בעולם הערבי אמר פישר כי "אנשים מעניקים משקל גדול מדי לפייסבוק, אסור לשכוח את האומץ של המפגינים"

אסף גלעד 12:5423.06.11

סמנכ"ל פייסבוק, דיוויד פישר, מכחיש את הדיווחים על "מלחמת עולם" בין גוגל לפייסבוק. "אנחנו כמעט לא מתחרים - אלא משלימים אחד את השני" אמר פישר בוועידת הנשיא, הנערכת בבנייני האומה בירושלים זה היום השלישי (ג'). בתקופה האחרונה מנסה גוגל לחדור לתחום החברתי עם שירותים כמו 1+, ופייסבוק מנגד מנסה לרכז תוכן רב ככל האפשר בתוכה.

 

 

פישר, בנו של נגיד בנק ישראל, כיהן בעבר בתפקיד בכיר בגוגל. "גוגל היתה חברה נהדרת, אבל האפשרויות של הרשת החברתית קסמו לי", אמר באירוע, "ההבדל הגדול בין החברות הוא באופן שבו הרשת מתרכזת סביב אנשים - מרשת מידע לרשת חברתית. שאלתי בפייסבוק מהי המתנה הטובה ביותר לילדה בת 11, וקיבלתי תשובה תוך כמה דקות".

 

אחרי שמנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, אמר שהרשת החברתית לא היתה הגורם למהפכות בעולם הערבי, גם פישר הפחית מחשיבות האתר בכל הנוגע להשפעה על ההתפתחויות הפוליטיות. "אנשים מעניקים משקל גבוה מדי לפייסבוק. אסור לנו להתבלבל ולשכוח את האומץ של המהפכנים עצמם, הם אלה שעושים את המהפכה ופייסבוק משמשת להם ככלי בלבד. אנחנו גאים לקחת חלק בהעצמת אנשים ברחבי העולם".

 

הסמנכ"ל הסביר את המדיניות של הרשת החברתית שאוסרת על התחברות תחת שם בדוי, וספגה ביקורת: "כאשר אנשים אינם אנונימיים - אין להם אינטרס לפגוע באיש". הוא הוסיף כי "היה מחקר ששאל האם אנשים שפעילים יותר ברשתות וירטואליות מתקשרים פחות בחיים. גילו שההיפך הוא הנכון: אנשים חברתיים יותר ומעורבים יותר פוליטית בגלל השימוש ברשת החברתית".

 

"צוקרברג גורם לך להסתכל על צעירים אחרת"

 

פישר סיפר כי מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, "מעורב למדי בחברה. הוא איש של חזון בכך שהוא מסתכל ורואה את המוצר וממש מרגיש אותו. הוא איש עם הידיים על המקלדת, ואף על פי שמרבית המנהיגים כפולים ממנו בגילם, הוא מקרין חזון לא פחות מהם, וזה גורם לך להסתכל על צעירים אחרת". הוא התייחס בקצרה ל"מחאת הקוטג'" ברשת, ואמר כי "אולי ישראל היא מדינה שעד כה פחות עמדה על שלה".

 

פישר. "משבר הקוטג'? אולי ישראל היא מדינה שעד כה פחות עמדה על שלה" פישר. "משבר הקוטג'? אולי ישראל היא מדינה שעד כה פחות עמדה על שלה" צילום: מיקי אלון

 

בנוגע לנושא פרטיות הגולשים, שבגינו ספגה הרשת החברתית ביקורת רבה, אמר פישר: "יש לאנשים צורך עז לשתף מידע, גם לגבי המיקום הפיזי שלך. הנורמות משתנות. אני זוכר שפעם שאלו בוועידות שביקרתי בהן מדוע אנחנו צריכים טלפון סלולרי, והיום אנשים לא יכולים להיפרד ממנו. יש הרבה מקום לאו דווקא לחשוף אלא לספר סיפורים משמעותיים על עצמנו וחיינו".

 

"הקו ברור: לעולם לא נחשוף את המידע האישי שלך, שהוא ברשותך. אבל מצד שני יש אנשים שחולקים מידע שהוא גלוי לכולם. אני מגלה לאנשים מהו גילי, איזו קבוצה אני אוהב, ואנחנו משתמשים במידע הזה למפרסמים. אז נכון שאיננו מתעניינים בדיוק בשאלות כמו בן כמה אתה ואיך קוראים לך, אבל אתה שייך לאוכלוסיה של בני 30 ומעלה".

 

"בזכות התיוג והשיתוף הפכנו לאתר התמונות הגדול בעולם"

 

בדבריו התייחס סמנכ"ל פייסבוק לעתידה של הרשת החברתית ולנושא השיתוף ברשת. הוא ציין כי "אחרי שהשקנו את אפליקציית התמונות שלנו לא יכולת אפילו לשלוח אותן להדפסה, אבל יכולת לעשות דבר אחד שלא היה אפשרי בשום מקום אחר: לתייג שמות ופנים ולחלוק עם אחרים. רק בגלל זה הפכנו לאתר התמונות הגדול בעולם. תעשיות ישתנו ויהפכו חברתיות יותר, חלקן באופן בלתי מודע".

 

"פעם היה לך אימייל, דפדפן ומנוע חיפוש, ואחר כך הגיעה ויקיפדיה שארגנה מידע ומאפשרת להם לשתף. אבל באינטרנט השאלות היו אישיות והתשובות – לא. פייסבוק היא חלק ממהפכה שכזו. אתה בונה את הרשת סביב אנשים, מעולם המה לעולם המי. החוויה הופכת למאוד דומה לחיינו האמיתיים: אם אתה פוגש חבר ותיק אתה מתחיל שיחה. זה מה שאנחנו עושים בפייסבוק, וזו הסיבה שבגללה מאות מיליונים מגיעים לכאן מדי יום".

 

פישר הסביר כי היכולת לשתף היא שמסבירה את ההצלחה של חברות משחקים וירטואליים כמו זינגה. "הייתי צריך להסביר לאבא שלי מדוע מיליוני אנשים קונים טרקטורים וירטואליים", "אמנם לא התחברתי לזה ברמה הרגשית, אלא ברמה הרציונלית, אבל יש הסבר בסיסי לשאלה מדוע למשחקי זינגה יש מאות מיליוני משתמשים, ומדוע הם עברו את EA בשוויים. זה בגלל השיתופיות, העובדה שאתה יכול להתחרות עם החברים שלך. ולכן, כל תעשייה תשתנה ותהפוך חברתית יותר. נראה זאת גם בעולם המוזיקה: נקבל המלצות של שירים או אמנים אהובים על חברינו".

 

במהלך דבריו פנה פישר לקהל וציין בהומור: "בקומסקור אומרים שמכל הארצות, בישראל משתמשים ברשתות חברתיות מאשר בכל מדינה אחרת. אם בקהל לא שמים לב כרגע לדבריי ומשתמשים בפייסבוק - אני מודה להם".

ג'ימי וויילס ג'ימי וויילס צילום: אי פי אי

 

מייסד ויקיפדיה: "עתיד הרשת - בעולם המתפתח"

 

באירוע דיבר גם בכיר אחר מתחום האינטרנט: מייסד האנציקלופדיה המקוונת ויקיפדיה, ג'ימי וויילס. "עתיד הרשת נמצאת בעולם המתפתח. ויקיפדיה קיימת ב-200 שפות שונות - בהן אנגלית, סינית ושפות אירופיות, אבל גם שפות אחרות", אמר וויילס, "בקיץ האחרון פרסו סיב אופטי לניגריה שהגדיל פי עשר את התעבורה. ההשפעה שם היא אדירה. מיליארד האנשים הבאים ברשת יבואו ממקומות שאנחנו מכירים בין היתר כמוקדי אסונות".

 

טים רוג'רס, מנכ"ל חברת הטלוויזיה TiVo שזכתה לפרסום בזכות הממיר המקליט שפיתחה, ציין כי "במקרים רבים הטלוויזיה היא עדיין המסך הכי נצפה בבית. חלה הפחתה קלה בחשיבותה בעקבות המכשירים הניידים החדשים, והעולם עובר מ-300 ערוצים בלבד לערוצים רבים של מידע שזורמים למסך שלך. טלוויזיה בארה"ב הוא עדיין המנוע הגדול ביותר להוצאה על תוכן, בטח ביחס למחשבים, טאבלטים ומובייל. אבל הטלוויזיה עדיין הולכת הרבה מאחורי המכשירים האלה במונחים של טכנולוגיה - ואני רואה את זה משתנה".
בטל שלח
    לכל התגובות
    x