שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
דעות

הבנות למדעים

כדי ליצור צמיחה, כלכלית וטכנולוגית, שתשמר את היתרון של ישראל בעולם, צריך לעודד מגזרים חדשים לתחום הטכנולוגי

רונית אשכנזי 07:5315.04.11

לאחרונה הודיע משרד החינוך על כוונתו להפעיל תוכנית אסטרטגית להגדלת שיעור התלמידים שילמדו מקצועות טכנולוגיים. משרד החינוך התפרץ לדלת פתוחה: אחוז התלמידים הלומדים בעמל חינוך טכנולוגי הינו 58%, בעוד שהממוצע הארצי הינו 34.5% בלבד.

 

הפוטנציאל הגדול הוא הבנות

 

מנקודת
ראות של המקצועות המדעיים-טכנולוגיים מהווה אוכלוסיית הבנות מאגר שאינו ממומש לאורך שנים. לצערנו הרב, בחינת שילוב הנשים בחברות ההזנק, תעשיות ההיי-טק והפקולטות להנדסה מראה נוכחות נשית דלה, וחבל שכך.

 

הנשים אשר נמצאות היום בעמדות כוח בנושאי כלכלה, כספים ומדעים, החיילות המשרתות בעמדות מפתח מסורתיות "גבריות", רובן ככולן, למדו מקצועות ריאליים, ועלינו כאנשי חינוך לעודד אותן לכך.

 

באופן מוכח, בחירה במקצועות המדעיים טכנולוגיים בבית הספר מהווה "כרטיס כניסה" למקצועות יוקרתיים ולעיסוקים מוערכים: מהנדסים, מדענים, מנתחי מערכות, מנהלים וכו'. במישור האישי פיתוח קריירה בתחומי מדע וטכנולוגיה מאפשר מגוון רחב מאד של עיסוקים הנושאים בצדם הכנסה כספית גבוהה, המביאה לעצמאות כלכלית ואישית.

 

ההסתכלות לקראת העתיד ובחירת קריירה היא שונה. בעוד שבנים בוחנים את אפשרויות הרווח הכלכלי שניתן יהיה להפיק מהמקצוע בעתיד, הבנות מתייחסות במקרה הטוב להיבטים של סיפוק בעבודה ותרומה לזולת וברוב המקרים לשעות עבודה נוחות, אשר יאפשרו השקעה במשפחה ובבית.

 

ההורים רואים בפיזיקה ובמקצועות הנגזרים ממנה כבלתי הולמים לתפקיד המסורתי של האישה במשפחה.

 

החברה כולה באמצעות דעות קדומות הרווחות בה ו"מסרים" גלויים וסמויים אשר היא משדרת לבנות, כמו גם הבנות והנשים עצמן, מתוות את הדרך למהפכה או אי-המהפכה הבאה אשר תתרחש באמצעות לימודי מדעים וטכנולוגיה. ניתוח הגורמים שבגללן בנות ממעטות לבחור במקצועות מדעיים-טכנולוגיים כמקצוע מוגבר, מראה שיש לבצע שינוי מערכתי שמשמעותו שינוי תפיסות סטריאוטיפיות, ציפיות ונורמות חברתיות.

 

איך לעודד בנות לבחור בטכנולוגיה?

 

יש לחשוף את הבנות, כבר מגיל צעיר, לתחומים המדעיים והטכנולוגים. לא מדובר בקסם, אלא בפעילות פשוטה, רק צריך להקפיד עליה באופן יום-יומי וכחלק מהפעילות השוטפת בחינוך.

 

ביקורים שגרתיים במפעלי הייטק, מפגשים עם נשים ש"עשו את זה והצליחו בגדול", מנהלות בכירות בהייטק ומנהלות מרכזי מו"פ. קיום סדנאות עם סטודנטיות לתארים מתקדמים, מהנדסות צעירות ומדעניות בראשית דרכן.

 

רשת עמל מקיימת מדי שנה מספר תחרויות רובוטיקה, פענוח תוכנה וכדומה. חובה להקפיד שלפחות מחצית מהמשתתפים בתחרות יהיו בנות.

 

חשיפת הבנות בחטיבת הביניים, לפני שהן בוחרות מגמה לפעילות מאתגרת ואטרקטיבית באמצעות מוזיאוני מדע, מכוני מחקר ותחרויות/חוגים בהם הן מקבלות משימות טכנולוגיות מאתגרות איתן הן מתמודדות וחוות הצלחה ועניין.

 

על פי מחקרים בנות מעדיפות נושאים שיש בהן תרומה לקהילה, לחברה, נושאים שיש בהן "נתינה". חשיפת הבנות לפיתוחים טכנולוגיים בתחומי הבריאות, איכות הסביבה והתרומה לפרט, מחברים את הבנות לנושא ומגבירים את שאיפותיהן ל"הגיע לשם".

 

קיום סדנאות העצמה ופיתוח קריירה. אשר מראות לבנות את מגוון האפשרויות הנפתחות בפניהן בעת בחירה במקצועות הללו, ובכלל זה יכולת ההשתכרות הגבוהה. המנחות את הבנות כיצד אפשר לשלב קריירה ועבודה, והעיקר נוטעות בהן את האמונה בעצמן, במסוגלותן להצליח.

 

אנו נישא את דגל המהפכה לטובת לפחות חמישים אחוז בנות בכיתות המדעים ובמקצועות הטכנולוגיים בבתי הספר, בשורות הצבא, בכיתות המדעים באוניברסיטאות ובתפקידים הכלכליים המובילים במשק. התוצאות ייראו בעוד מספר שנים, וההשפעה על הכלכלה והחברה הישראלית יורגשו למשך שנים ארוכות.

 

הכותבת היא סמנכ"ל וראש מינהל פדגוגיה בקבוצת עמל

בטל שלח
    לכל התגובות
    x