$
בארץ

בלעדי ל"כלכליסט": "ההנפקה של תע"א תאושר בממשלה בעוד כחודשיים"

דורון כהן הבטיח להנהלת התעשייה האווירית בכנס סגור בבית מלון בי־ם, כי עד להנפקת 30% מהחברה בשנת 2012 יבוטלו המגבלות שחלות עליה כחברה ממשלתית, בעיקר בתחום המיזוגים. במקביל, נבחן רישום כפול בת"א ובנאסד"ק

נעמה סיקולר 07:0011.04.11

ההליכים להפרטת התעשייה האווירית (תע"א) עולים שלב. ל"כלכליסט" נודע כי בסוף השבוע האחרון התחייב מנהל רשות החברות דורון כהן בפני הנהלת התעשייה האווירית להעביר עד סוף חודש יוני הקרוב החלטת הפרטה בוועדת השרים לענייני הפרטה. במקביל הבטיח כהן להנהלת החברה להגיש לממשלה עד לאותו המועד הצעה להסרת חסמים שאינם מאפשרים היום לחברה, לטענתה, להתנהל באופן יעיל ותחרותי. מדובר בעיקר בהסרה של המגבלות החלות עליה היום בעניין ביצוע מיזוגים ורכישות.

 

דו"חותיה של תע"א לסיכום 2010 חשפו לאחרונה כי שר האוצר ומנהל רשות החברות נתנו אור ירוק להפרטת החברה באמצעות הנפקה בשני שלבים בבורסה, תחילה 30%–40% ובהמשך עד 51% ממניות החברה. התוכנית שהציג כהן לנוכחים במפגש חשפה כי רשות החברות מעדיפה בשלב הראשון להיצמד לרף התחתון ולהנפיק 30% מהחברה במהלך שנת 2012.

 

כמו כן, חידש כהן לנוכחים כי כעת נבחנת האפשרות להנפיק את החברה במקביל בתל אביב ובנאסד"ק ולבצע רישום כפול, בדומה למתכונת שבה פועלת המתחרה אלביט מערכות; לחלופין נבחנת האפשרות להנפיק את החברה בבורסה של תל אביב בלבד. את הדברים אמר כהן להנהלת החברה בראשות המנכ"ל יצחק ניסן, במסגרת "סמינר הפרטה" שערכה החברה בסוף השבוע האחרון בירושלים בבית המלון ממילא. הנהלת החברה התארחה במלון במשך ארבעה ימים (ד'–ש').

 

יצחק ניסן, מנכ"ל תע"א יצחק ניסן, מנכ"ל תע"א

 

לדברי מקורב להנהלת החברה, הזמנתו של כהן לשאת דברים בפורום המנהלים איננה טריוויאלית, והדבר מלמד שבחברה יש מחויבות אמיתית להליך ההפרטה אף שמדובר בתהליך שידרוש גם מהנהלת החברה צעדים כואבים, כמו התייעלות, פרישה מוקדמת ופיטורי עובדים.

 

בהמשך, צפויה רשות החברות הממשלתיות להקים צוותים ייעודיים שידונו בסוגיות הנוגעות להליך ההפרטה בכל הנוגע לאחזקת קווים אסטרטגיים של החברה, המבנה הפיננסי המדויק של ההנפקה ופרישת העובדים. אלפי עובדים ותיקים צפויים לפרוש מהחברה בעקבות ההנפקה, ובמקביל צפויה החברה גם לקלוט מאות עובדים חדשים.

 

לפני כשנה פנתה תע"א לרשות החברות הממשלתיות, וביקשה להעביר את החברה מסמכות הרשות לאחריות חברת נכסים מ.י. (חברה ממשלתית המופקדת על אחזקות המדינה בבנקים). תע"א טענה כי היותה חברה ממשלתית מטילה עליה מגבלות שונות הפוגעות בכושר התחרות שלה. במשרד האוצר סירבו למהלך עד לאחרונה.

 

תע"א טוענת כי במסגרת ההגבלות שחלות עליה היא מתקשה לבצע רכישות גדולות ומיזוגים מכיוון שאלה דורשים אישור ממשלתי, וההליכים הבירוקרטיים נמשכים זמן רב וגורמים לאובדן הזדמנויות עסקיות. כל חברה ביטחונית בישראל כפופה למגבלות מסוימות של משרד הביטחון, אולם לטענת תע"א, בהיותה חברה ממשלתית המגבלות עליה גדולות יותר וההליכים הבירוקרטיים ארוכים יותר. לטענתה היא איננה יכולה להתבסס על צמיחה אורגנית לאורך שנים, והדבר לא מאפשר לה לצמוח באמצעות מיזוגים ורכישות בניגוד למתחרה אלביט.

 

במקביל צפויה הממשלה להסיר מעל תע"א מגבלות מסוימות הקשורות לתוכניות קליטה ושימור של עובדים, כדי לאפשר לחברה להתמודד גם בגזרה זו עם מתחרותיה הפרטיות שמסוגלות לשלם למהנדסים שלהן סכומים גדולים יותר. הממונה על השכר באוצר אמנם מצא לאחרונה חריגות שכר של מיליארד שקל בשנה בתע"א בכמה סעיפים הנוגעים לתשלומי העובדים, ומנהל היום הליך של שימוע כדי לגבות חלק מהסכומים האלה בחזרה. אולם לדברי מקורות באוצר, שני התהליכים ימשיכו להתקיים במקביל, כך שמצד אחד יטופלו חריגות השכר והחברה תידרש להתייעל, אולם יתאפשר לה גם לשלם לכוח האדם האיכותי שהיא רוצה לקלוט משכורות תחרותיות יותר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x