$
רכב

בעקבות הצונאמי ביפן: מחזיקי הרכב הצמוד ישלמו יותר

יבואני הרכב אמנם טוענים שהצונאמי לא ישפיע על שוק הרכב הישראלי, אך בחינה של מבנה השוק ויחסי הכוחות בו מלמדת שלחברות בענף לא יהיה מנוס מייקור מחירי הליסינג. הצרכן הפרטי, לעומת זאת, לא צריך להיות מודאג

תומר הדר 13:0223.03.11

שבועיים חלפו מאז שהיכו רעידות האדמה והצונאמי בחופי יפן, ויבואני הרכב הישראלים שמייבאים מכוניות מיפן, כך נדמה, מעולם לא הפגינו חזית כזו מאוחדת סביב הטענה שעסקיהם לא נפגעו כלל, שהמכוניות יגיעו בזמן ושאינם צופים התייקרות במחירי רכב. קל מאוד לטעון שיבואני הרכב היפני טועים ומטעים.

 

אחרי הכל, התקשורת העולמית גדושה בדיווחים על מפעלים באזור פוקושימה שעובדיהם החליטו להישאר עוד יום בבית, על ענני קרינה מעל מגרשים עמוסי מכוניות ליצוא וגם, כמובן, להסתמך על שלל ניתוחים כלכליים אשר צופים עליית מחירים ניכרת וקשיי אספקה, אך בפועל המצב מורכב יותר. השפעותיו של הצונאמי חושפות את הבטן הרכה של השוק הישראלי הבנוי על הובלת שוק ציי הרכב, הנחות לציי הרכב ובכורה של יצרני הרכב היפנים. הכוונה אינה במקרה זה ללקוחות "רגילים" אשר קונים מכונית מכספם, אלא בעיקר למחזיקי הרכב הצמוד.

 

יפניות שלא מגיעות מיפן

 

חלק ניכר מהמכוניות היפניות אשר מיובאות ארצה אינן מיוצרות ביפן. לדוגמה, הונדה סיוויק מיוצרת בטורקיה ומאזדה 2 סדאן מיוצרת בתאילנד. אך עובדות אלה עלולות דווקא ליצור קשיי הספקה. כמו כן, יבואני הרכב הישראלים רוכשים את המכוניות החדשות מיצרני הרכב במחירים זולים במיוחד. המחיר שיבואן הרכב הישראלי משלם ליצרן נחשב נמוך, הודות לשיטת חישוב שווי השימוש בישראל, אשר קבעה "מחיר גג" מתואם לכל המכוניות המשפחתיות. יצרן שרוצה למכור בישראל חייב למכור ליבואן את המכוניות בזול, אחרת לא יוכל להיות שחקן בשוק הרכב הישראלי.

 

עובדה שלישית: הביקושים בארה"ב ובאירופה משפיעים ישירות על ישראל. כאשר ביפן קיים מחסור במכוניות, האמריקאים והאירופים ישמחו לשלם יותר כדי לשים ידם על מכוניות שיוצאות מיפן. כאן נכנס לתמונה שוק הרכב הישראלי המורכב, שוק שרוב המכוניות החדשות שבו נמכרות בהנחות נאות לחברות ליסינג. הצונאמי מאיים לא רק על אספקת המכוניות, אלא גם על מרקמו העדין של שוק זה. ראשית, מדובר כאן באיום על היררכיה של היבואנים. כיום מאזדה היא המכונית הנמכרת ביותר בארץ, ודלק מוטורס, יבואנית מאזדה ופורד, היא היבואנית המובילה. אך בשנתיים האחרונות, כלמוביל, יבואנית יונדאי, מופיעה חזור ושוב במראה האחורית של דלק מוטורס.

  

מאזדה. המכונית הנמכרת ביותר בישראל מאזדה. המכונית הנמכרת ביותר בישראל

 

חלק ניכר מההגמוניה של דלק מוטורס מבוסס על תפיסת העדר הישראלית, שלפיה מי שמוכר יותר, מייבא מכוניות טובות יותר. דלק מוטורס מבססת את עיקר הצלחתה על מסירות מאזדה אשר מיוצרת ביפן, וחלק קטן יותר על מסירות פורד אשר מיוצרת באירופה. בכלמוביל, לעומת זאת, המצב שונה - עיקר המסירות הן של יונדאי הקוריאנית, ואילו חלק נוסף הוא של מיצובישי היפנית. במקום השלישי נמצאת יוניון מוטורס יבואנית טויוטה, עוד יצרן רכב יפני. הן דלק מוטורס והן כלמוביל מבססות את עיקר המכירות על ציי רכב אשר דורשים הנחות, וכאן תחל בקרוב המלחמה האמיתית, שאינה מתבטאת בעוד חודש בזמן האספקה אלא ביכולת לספק אלפי מכוניות בהנחה.

 

יבואני רכב רבים טוענים שמפעלי היצרניות לא נפגעו, ולכן השוק הישראלי לא יושפע. ובכן, מדובר באי־דיוק: מפעל שלא נפגע יכול לייצר מכוניות. נכון גם שמפעל חלקים שנפגע לא יוכל לספק מעגלים אלקטרוניים או משאבות במשך כחודש, אך כאן לא נמצאת הבעיה. הצרה היא שבמרחק מאות קילומטרים ממפעל ניסאן שחרב נמצא מפעל מאזדה פעיל, והצרכן האמריקאי, שלא יוכל לקבל את הניסאן שלו, יפנה לסוכנות מאזדה בארה"ב כדי לקבל מאזדה חדשה במקום הסובארו. הצרכן האמריקאי מוכן לשלם ביד רחבה, יותר מהיבואן הישראלי.

 

עשויות "להסיט" את הייצור

 

דלק מוטורס וכלמוביל טוענות שיש להן מלאי מספיק לחודשים הקרובים, אך הבעיה היא ששלושה חודשים הם הרף עין במונחיו של ענף הרכב. שתי יבואניות גדולות אלה יצטרכו להתמודד עם בעיות שונות: בדלק מוטורס מדובר במחסור אפשרי במכוניות ובעליית שער הין, ובכלמוביל מדובר במחסור במכוניות יונדאי מקוריאה ומיצובישי שמשולמת גם היא בין. מלחמה זו תשפיע על כל השוק. דלק מוטורס, כידוע, היא הסמן הימני של שוק הרכב הישראלי. בתחילת כל שנה, השוק כולו ממתין למחירה של מאזדה 3 החדשה כדי לתמחר את הדגמים המתחרים בהתאם. אך הפעם היבואנים עלולים להמתין לדלק מוטורס מעבר לסיבוב, במיוחד יבואנים של רכב אירופי. וכך עלול להיווצר מצב שבו דלק מוטורס תעלה את מחיר מאזדה 3 מעל 120 אלף שקל, אך יבואנים אחרים, כאלה שלא משלמים בין, לא יעלו את המחיר בהתאם. בעקבות זאת, דלק מוטורס עלולה לראשונה זה שנים לאבד את הכתר.

 

בדלק מוטורס מודעים לעובדה זו וילחמו על שימור המחירים הנוכחיים של מאזדה 3. השיטות מגוונות ואינן תקפות רק לדלק מוטורס, אלא גם ליבואניות רכב נוספות. ראשית, יבואניות רבות מחזיקות כמה מותגים במוסך. לדלק מוטורס יש את פורד, יצרנית שניצבה בצלה של מאזדה בשנים האחרונות. מכוניות פורד יוצעו ללקוחות במקום מכוניות מאזדה. היבואניות יכולות במקרים מסוימים "להסיט" ייצור למפעלים אחרים. אחרי הכל, רוב דגמי הרכב כגון יונדאי i30 מיוצרים הן באירופה והן בקוריאה. מדובר בהליך לא פשוט כלל, אך אפשרי.

 

קיימת גם אפשרות של הצעת הוזלות ניכרות על דגמים שמגיעים ממפעלים שלא נפגעו. אפשרות נוספת היא יבוא מכוניות מארה"ב, בדולרים. שוק הרכב הישראלי, כידוע, נפתח ליבוא מכוניות בתקינה אמריקאית. יצרנים רבים מייצרים כיום בארה"ב דגמים מקבילים לאלה שמיובאים ארצה מיפן, אך יצרניות הרכב היפניות אשר מייצרות בארה"ב אינן ששות "לערבב" דגמים. כעת, בלחץ יבואני הרכב הישראלים, אולי יסכימו היצרניות לפתוח את השוק.

 

אחד האמצעים החשובים ביותר הוא צמצום ההנחות. יבואני הרכב הישראלים אשר מייבאים מיפן עלולים למצוא את עצמם מצמצמים את ההנחות שניתנות כיום לחברות הליסינג, כדי לשמר את מחירו הרשמי של הרכב. למהלך כזה יכולות להיות כמה השפעות: חברות הליסינג שומרות על נאמנות גבוהה מאוד ליבואניות הרכב המובילות שהלוו להן כספים בשיאו של המשבר הכלכלי, ויסכימו, אולי, "לבלוע" את ההנחות המוקטנות בתמורה להטבות שיתבטאו אולי בתנאי אשראי נוחים. מה עם האזרח הישראלי? כאמור, הצרכן הפרטי שקונה מכונית בכספו לא צריך לדאוג. הדגמים הנפוצים בחברות הליסינג גם כך כמעט אינם נרכשים על ידי צרכנים פרטיים.

 

הפעם, מי שייפגעו בצורה הכי קשה יהיו ככל הנראה מחזיקי הרכב הצמוד, שיקבלו מכוניות ממחצית 2011. הסיבה היא שאם יבואני הרכב יצמצמו את ההנחות לחברות הליסינג, אלה יצטרכו לרכוש את המכוניות במחיר יקר יותר ולתרגם את הייקור במחיר הרכב לחברת הליסינג לייקור מחירה של עסקת הליסינג. התוצאה תהיה שבחודשים הקרובים, מי שיחדש עסקת ליסינג יגלה ששווי המעסיק עשוי לתפוח במאות שקלים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x