$
בארץ

ביום ראשון הקרוב: המדינה תלאים רשמית את פרויקט הרכבת הקלה בת"א

ההלאמה תתבצע לאחר שכל המחלוקות הפנים ממשלתיות סביב המבנה הניהולי של נ.ת.ע נפתרו. זאת, למרות שהליך הבוררות בין המדינה לבין הזכיינית היוצאת, חברת MTS, נמצא בעיצומו

ליאור גוטמן 11:4921.10.10

ממשלת ישראל אמורה לאשר ביום ראשון הקרוב הצעת מחליטים בדבר הלאמת הרכבת הקלה בתל אביב. זאת, למרות שהליך הבוררות בין המדינה לבין הזכיינית היוצאת, חברת MTS, נמצא בעיצומו, ההערכות הן שהחזרת הזכיין לביצוע הפרויקט תהפוך למשימה קשה פי כמה לאחר אישור הממשלה.

 

כפי שנחשף

ב"כלכליסט", גם ב-MTS כנראה מתכוננים ליום שאחרי, ובמכתב שהם שלחו לאחרונה לידי חברת נ.ת.ע (נתיבי תחבורה עירוניים), קבלנית הפרויקט מטעם המדינה, ביקשה החברה שתינתן לה הרשות להתמודד על מכרזי הקמת הרכבת החדשים שיצאו, אם וכאשר הליך הבוררות יכשל.

 

מבדיקת "כלכליסט" עולה כי ביום שלישי האחרון נועדו שר האוצר יובל שטייניץ ושר התחבורה ישראל כץ בנושא, והתירו את כל המחלוקות שנותרו טרם אישור הממשלה. המחלוקות היו סביב המבנה הניהולי של נ.ת.ע, שדורש איוש קבוע וחלוט של מנכ"ל ויו"ר דירקטוריון. על פי ההערכות, תהליכים אלו יושלמו עד סוף השנה.

  

תקציב של 10.7 מיליארד שקל, השקה חלקית ב-2016

  

עיון בהצעת המחליטים להקמת המסילה הראשונה בתל אביב (הקו האדום, שיחבר בין פ"ת, ת"א ובת ים) מראה שחברת נ.ת.ע תהייה אחראית על הקמתו והוא יושק במלואו לא יאוחר מ-2017. על פי הערכות המדינה, בשנת 2030 יסיע הקו 430 מיליון איש בשנה. בשנת 2011 תפרסם החברה מכרז לאכסון קרונות הרכבת, זאת בהמשך למכרז שכבר פורסם לבנייתם. הקו הדרומי מדרום תל אביב, שמתחיל ברחוב יחזקאל קויפמן ומסתיים בדרום בת ים יפתח עד יוני 2016. עלות סך הפרויקט נאמדת ב-10.7 מיליארד שקל מתוכם כ-8.4 מיליארד שקל שיועברו ממענקי ההקמה של הזכיין היוצא, חברת MTS, לטובת נ.ת.ע.

 

חלוקת התקציב תהייה 500 מיליון שקל עוד השנה, 1.4 מיליארד שקל ב-2011, 2.8 מיליארד שקל ב-2012 ושלושה מיליארד שקל ב-2013.  המדינה כבר השקיעה כמיליארד שקל בתכנון וביצוע מקדים בחלק מהערים, בעיקר בפתח תקוה ובבת ים. שאר המימון יוזרם בהמשך.

  

נ.ת.ע אחראית על המסחר

  

עוד נכתב בהצעת המחליטים, כי תוקם ועדת היגוי בראשות מנכ"ל משרד התחבורה יעקב גנות שתהיה אחראית על אישו כלל המשרות בנ.ת.ע, שתהיה אחראית גם על ופתירת חסמים בירוקרטים שיאפשרו לקדם את הפרויקט. ועדת ההיגוי תקים צוות משנה של רגולטורים (משרד הפנים, תחבורה, אוצר) שיציג תוך 60 יום המלצות אופרטיביות לקידום הפרויקט ותוך 90 יום הצעות לתיקוני חקיקה שהפרויקט דורש אותם. צוות ההיגוי יגיש את המלצותיו לממשלה תוך שישה חודשים מרגע שקיבל אותם מועדת המשנה. נ.ת.ע תהיה אחראית גם על פיתוח המסחר סביב תחנות הרכבת הקלה בתל אביב לכשיוקמו.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x