שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

"כדי לאשר תקציב חד שנתי צריך לעשות דברים שלא נראים טוב"

כך אמר יועצו של שר האוצר אבי שמחון בדיון בוועדת הכספים על התקנת תקציב דו שנתי נוסף לשנים 2012-2011. יו"ר הוועדה משה גפני ענה לו באומרו: "זה המחיר שצריך לשלם. המדרון שיוביל לדיקטטורה הוא קצר"

תומר אביטל 12:0431.05.10

ועדת הכספים דנה היום (ב') בבקשת הממשלה להתקין תקציב דו שנתי נוסף לשנים 2011-2012. חברי הכנסת עדיין מתלבטים אם לאשר את ההצעה, והדיון הוקדש בעיקר לשמיעת העמדות המקצועיות בנושא.

 

נציג משרד המשפטים הודיע כי אין מניעה משפטית לאשר תקציב דו שנתי נוסף כהוראת שעה. אריה

הילמן, פרופזור לכלכלה מאוניברסיטת בר אילן, אמר לחברי הוועדה, כי "הסיבה לתקציב חד שנתי זה מסורת. זה יכול היה להיות גם חצי שנה. הקריטריון לקביעת הזמן צריך להיות יעילות, כי שני שלישים מהזמן של נערי האוצר בשנה מושקע בתקציב. אני לא רואה שום סיבה למה אי אפשר לעשות תקציב לשנתיים".

  

יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, חזר על ההצעה שנחשפה ב"כלכליסט" לפיה במהלך אוקטובר של השנה הראשונה של התקציב יעשו עדכון של שנה ב', ויבדקו את התאמתו לשנה השנייה לפי הנחות כלכליות חדשות. גורמים ממרכז המחקר והמידע של הכנסת המליצו אף הם על כך, וציינו כי הדבר יעזור להתמודד עם אי הוודאות. 

  

יו"ר הפורום המייעץ לשר האוצר, פרופ' אבי שמחון, שהופיע בפעם הראשונה בדיון רשמי, ניסה להסביר את עמדת האוצר. לדבריו, "בתחילה ה-OECD לא הבינו מה זה תקציב דו שנתי. אחרי חצי שנה של דיונים הם אמרו שזה רעיון כל כך טוב שהם שוקלים להמליץ לכל החברות לאמץ זאת".  

 

לדברי שמחון "בישראל המשילות קשה יותר לעומת מדינות עם משטר נשיאותי חזק - שבהן קל יותר להעביר תקציב. כשיש קואליציה צריך לשכנע את המפלגות לתמוך. בעיניים ממלכתיות, בישראל יש כמה מפלגות וכדי לאשר את התקציב צריך לעשות דברים שלא נראים כל כך טוב".

 

גפני זעם על התבטאות זו של שמחון, ואמר כי "חבל שלא באת לדבר איתי קודם, ההתבטאות הזאת משחקת לידי האופוזיציה. אתה בעצם אומר שהממשלה לא צריכה פיקוח פרלמנטרי. בגלל שהכנסת מורכבת ממפלגות שונות, שר האוצר יצטרך כל שנה להסתדר עם המפלגות. לממשלה יש כבר בעיות עם הכנסת - היא רוצה להימנע מלהגיע לדיונים פומביים ולהיחשף לא רק בנושאי תקציב אלא גם בנושאים לאומיים. זה המחיר שצריך לשלם. המדרון שיוביל לדיקטטורה הוא קצר".

  

פרופ' שמחון ענה לגפני, ואמר כי "מה שרציתי לומר זה שאישור התקציב מצריך הרבה מאוד אנרגיה מול המפלגות. נדמה לנו שבתקציב של שנתיים יש איזון טוב בין האנרגיה הכרוכה לפעולות מול המפלגות לצורך לתת לכנסת, שמייצגת את הציבור, לומר את דברה".

  

השניים גם דיברו בגלוי על העימות שהתלקח ביניהם עם מינויו של שמחון. פרופ' שמחון התלונן בוועדה על כך שגפני כינה אותו עם כניסתו לתפקיד 'פרעה', לאור התייחסותו למשפחות מרובות ילדים. גפני טען ששמחון חושב שילדים מהווים מעמסה על המדינה. השניים החליטו להמשיך ולדון בנושא בארבע עיניים.

  

בהמשך הדיון הגנה עו"ד שגית אפיק, היועצת המשפטית של ועדת הכספים, על תקציב חד שנתי, ואמרה כי "כשיש מצב חירום יש מענה חירום. וכך זה היה ב-2009-2010 : הזמן היה דחוק והיה צריך להביא פתרון. עכשיו אתם נמצאים במקום אחר. גם אם זו תהיה הוראת שעה, צריך לשקול את הנזק מול התועלת. היתרונות הם גמישות וודאות במשרדי הממשלה לעומת החסרונות - כמו הקושי של האוצר לבנות תחזיות לתקופה של יותר משנה ופגיעה ביכולת של הכנסת להשתתף בהליך התקצוב. חשוב לחזק את היתרונות והגמישות לעומת מזעור החסרונות".

  

עו"ד אפיק הגישה לוועדה כמה הצעות כדי לחזק את התועלת שבתקציב דו שנתי: הקדמת מועד ההנחה של התקציב ל-90 ימים לפני תחילת שנת התקציב, במקום 60 יום. הארכת תקופת התוכנית הרב שנתית לחמש שנים במקום שלוש שנים, וקביעת 'תקציב התאמות', כך שרוב השינויים התקציביים הדרושים במעבר בין שנת 2011 ל 2012 ירוכזו במועד אחד ויובאו להכרעת ועדת הכספים.

  

בדיון הבא שתערוך הוועדה יחליטו חברי הכנסת אם לאשר תקציב דו שנתי נוסף.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x