• תפריט
בארץ

פרופסור כספי: סקר TGI איננו בשום פנים ואופן מתכון למדידת רייטינג של עתונים ורדיו

הפרופסור לתקשורת מציע במאמר לבנות מכשיר מדידה אמין או לחילופין להבטיח פיקוח מדעי וציבורי על סקר TGI

כתב כלכליסט 10:2111.02.10

פרופסור דן כספי, מומחה לתקשורת מאוניברסיטת באר שבע מותח ביקורת קשה על אמינותו של סקר TGI. במאמר, המתפרסם באתר "העין השביעית", פרופסור כספי מונה את חולשותיו של TGI.

 

ראשית, מילוי עצמי של שאלון מותנה לפחות במיומנות אישית ובשיתוף פעולה מצד הנסקרים, וכידוע, אלה אינם

פזורים בכל שדרות הציבור. אם בשל קשיי שפה או אוריינות מועטה, מגזרים שלמים - למשל, עולים חדשים או בעלי פרופיל סוציו אקונומי נמוך - עלולים להתקשות במילוי עצמי.

 

שנית, השיטה של מילוי עצמי מבטיחה שיעור היענות נמוך. לפי בירור מוקדם, שיעור ההיענות בסקר TGI עומד על 40%. במלים אחרות, כדי להשיג מדגם של 10,000 נחקרים חייבים לשלוח 25 אלף אלף חוברות.

 

שלישית, גודל המדגם אינו מצביע על טיבו. גם מדגם קטן של 500 נחקרים יכול להתברר כמייצג יותר מאשר מדגם ענק של 10,000 נשאלים, אשר רק "משקף את האוכלוסייה של 3.7 מיליון איש". נראה שלא במקרה הדיווח על הממצאים אינו כולל פרטים בסיסיים על מאפייניה של אוכלוסיית המדגם - למשל הפרופיל הסוציו-דמוגרפי של כלל הממלאים את חוברת השאלון - מספר המסרבים למלא את החוברת או/ו סטיית התקן.

 

המלצת פרופ כספי: לבנות מכשיר מדידה אמין של חשיפה לעיתונים ורדיו או לחילופין להבטיח פיקוח מדעי וציבורי על סקר TGI.

 

למאמר המלא של פרופ' כספי המתפרסם ב"העין השביעית" 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x