$
מוסף כלכליסט 11.2.10

כולם רוצים סיבוב על החשמלית של אגסי

כולם משווים גדלים של צי הרכב החשמלי: בכירי המשק רצו סיבוב, ושי אגסי אירח מפגן עוצמה נדיר. הון אנושי, הרשת החברתית של השבוע

ארי ליבסקר 12:2511.02.10

מכונית שרד גדולה וכבדה נכנסה למתחם פי גלילות והצטרפה לפקק התנועה שבין מכלי הדלק הענקיים. סדרנים כיוונו את המכוניות אל החניה, אבל רכב השרד המשיך עד הכניסה למרכז המבקרים החדש של בטר פלייס. הוא עצר, ואז שלפו ממנו את סמי עופר, הושיבו בכיסא גלגלים והובילו היישר אל הלובי, שם קיבלו את פניו בכירי המשק, בחליפותיהם המחויטות. עופר עצר לשוחח עם דב לאוטמן, הצלמים צילמו, אבל גדי גרין, עוזרו האישי של עופר, דרש מהם לכבד את השניים ולהניח להם. "תראה", הוא אמר, "איך שני אלה במצבם ובגילם מסוגלים לנהל שיחה".

 

עידן עופר ניגש אל אביו, רכן אל הכיסא ונישק אותו. "נו, מה, מתרגשים?", שאלתי. בתחילה אמר בחומרה כי זמן השאלות לעיתונאים הסתיים באותו בוקר, אבל אז חייך והתרכך. "זה אחד האירועים היותר מרגשים ומשמעותיים בחיי", אמר, "אני באמת מאמין שאנחנו פותחים כאן היום עידן חדש". "אתה אוהב את השם שלך, עידן?", שאלתי, "נראה שאתה משתמש בו הרבה במקרה של בטר פלייס". "במקרה השם שההורים שלי בחרו לי מתאים מאוד לתאר את האירוע", הוא אמר. שי אגסי ניגש אליו וביקש שייקח את אביו להצטלם עם כמה מהמכובדים.

 

סמי עופר ושי אגסי באירוע סמי עופר ושי אגסי באירוע צילום: אוראל כהן

 

המכובדים היו בכירי המשק הישראלי, בארומה גברית משהו; רובם באו לבד, ללא נשותיהם. אגסי הסתובב ביניהם כמו חתן ביום חופתו. צדיק בינו נכנס, לחץ את ידו של עידן עופר ואחר כך הסתודד עם גבי לסט. הפרעתי להם באמצע שיחה משועשעת על פרשת פסגות. לסט אמר: "בטר פלייס זה בדיוק כמו ההתחלה של הפלאפונים שנתנו לנו במשטרה. מי האמין אז, כשקיבלנו לבנים בגודל של 5 קילו, שנגיע לגודל של היום. זה היה מדע בדיוני".

 

דיילים ודיילות הובילו את האורחים מהלובי לסיורים המודרכים באולם המשוכלל, שנראה פחות כמו מדע בדיוני ויותר כמו עוד מרכז מבקרים של חברת החשמל. אחרי כמה הסברים יבשושיים, שגרמו ללא מעט בכירים להציץ בנייד, הוזמנו כולם להתנסות בדבר האמיתי: המכונית החשמלית. אני ויתרתי, אני בשלילה.

 

רקפת רוסק עמינח באירוע רקפת רוסק עמינח באירוע צילום: אוראל כהן

גד פרופר נסע, וכשחזר אמר: "זה דווקא מתאים לי. יש מקום לרגליים הארוכות שלי". אחר כך הציג בפני הנוכחים את אשתו, אתי, אחת הנשים היחידות שבאו עם בעליהן, ואמר: "זו אשתי היחידה. אני לא כמו ההוא, גואל רצון, שהצליח להחזיק 20".

 

שאלתי את עמוס שפירא אם היה מחליף את ההארלי־דיוידסון שלו ברכב חשמלי, והוא הסתכל עליי כמו על משוגע. "אני אוהב את הרעש של האגזוז של ההארלי, אין לזה תחליף", הוא אמר. "אתה יודע שהארלי רשמה על זה פטנט?". "איך אפשר לרשום פטנט על רעש של אגזוז?", שאלתי. "זה לא הרעש", הסביר, "אלא מספר הפעימות של המנוע". הוא החל לחקות את רעש האגזוז, ולמשמע הצליל הנורא הגיח משה קפלינסקי, מנכ"ל בטר פלייס, והבטיח לשפירא: "אם תרכוש כמה מכוניות לחברה שלך, אני אשלח לך את הרעש של האגזוז של הארלי ברינגטון, שינגן לך קבוע כשתיסע". שפירא השיב ברצינות: "כבר הזמנו כמה מכוניות, אתה לא זוכר?".

 

למעשה, לאירוע ההשקה המיוחד לבכירי המשק היתה מטרה ברורה: לגרום לבכירים לקנות מכוניות חשמליות. וזה עבד: הבעלים והמנכ"לים התגאו זה בפני זה כמה מכוניות כבר הזמינו. זהר זיסאפל סיפר לאלפרד אקירוב ולי: "אנחנו בהייטק, ורכשנו לחברות שלנו כמה רכבים. אני מאמין בזה". אקירוב ענה: "אצלנו בקניונים יהיו נקודות שבהן אפשר יהיה לטעון את המכוניות". שאלתי את אלי אלעזרא, בעלי חברת הליסינג אלבר, אם גם הם עומדים להחליף את צי הרכב למכוניות חשמליות. הוא התקפד ואמר: "בינתיים לא. אנחנו עובדים לפי ביקוש. אם הלקוחות יבקשו, אולי נרכוש".

 

אחר כך כולם הצטופפו באוהל מיוחד שבו הוקרן סרט תדמית, שנראה כמו התשובה ל"שיטת השקשוקה". גלעד ארדן, השר להגנת הסביבה, שיבח את בטר פלייס, אבל גם הזכיר שבמקומות אחרים יש לו חילוקי דעות עם החברה לישראל של משפחת עופר בנוגע לזיהום הסביבה. כשהכל הסתיים שאלתי את אגסי אם הוא לא רואה שום סתירה בכך שהחברה לישראל, אחת המזהמות הגדולות בישראל (בתי הזיקוק, מפעלי ים המלח), מעורבת בפרויקט ירוק. "פניתי עם המיזם לכל החברות בארץ", הוא השיב, "והיחיד שהרים את הכפפה וגם השקיע מכספו האישי היה עידן עופר. נושא איכות הסביבה נמצא בדמו".

 

לכתבות נוספות במוסף "כלכליסט" לחצו כאן

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x