שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

חדש בישראל: ניסוי להפקת חשמל מפסי הרכבת

חברת אינוואטק שהציגה מודל להפקת חשמל שמקורו בתנועת מכוניות על הכביש החלה בניסוי דומה במסילת הרכבת שלצד תחנת לוד. מנכ"ל החברה: בתוך שעה ניתן להפיק כמות אנרגיה המאפשרת אספקת חשמל סדירה לכ-150 בתי אב בממוצע

ליאור גוטמן 11:2301.12.09

חברת אינוואטק, שהציגה בתחילת אוקטובר מודל להפקת חשמל שמקורו בתנועת מכוניות על הכביש, החלה בניסוי דומה להפקת חשמל מתנועת הרכבות. הניסוי, שנחשף לראשונה ב"כלכליסט", נערך בשיתוף רכבת ישראל והטכניון ומטרתו ייצור אנרגיה שמקורה בתנועת הרכבות על המסילה. הניסוי מבוצע במסילת

הרכבת שלצד תחנת לוד, במסגרתו הותקנו במסלול המסילה אדנים סטנדרטיים בתוכם שובצו המערכות שפותחו ע"י החברה.

 

"באדני הרכבת החדשים משובצים גנרטורים ייעודיים המבוססים על חומרים פייזואלקטריים", מסבירה מנהלת הפרויקט ד"ר לוסי אדרעי-אזולאי, "תנועת הרכבת על פני המסילה המונחת על האדנים, מאפשרת המרה של האנרגיה המכאנית שמקורה במשקל הרכבת לאנרגיה חשמלית. לפני כחודשיים, ביצענו בשיתוף עם החברה הלאומית לדרכים, ניסוי דומה בכביש 4, במהלכו שובצו גנראטורים מתחת לשכבת האספלט העליונה. בניסוי זה הצגנו בהצלחה יכולת קצירת אנרגיה חשמלית מנסיעת כלי רכב".

 

לדברי מנכ"ל הרכבת, יצחק (חקי) הראל, מספר הנוסעים הממוצע ברכבת אחת שווה ערך למספר הנוסעים ב-323 כלי רכב. "ייצור אנרגיה מתנועת הרכבות היא יוזמה שיש לברך עליה ואנו גאים להיות חלק בהובלת המהפך לייצור אנרגיה ירוקה", אמר.

 

להאיר כ-150 בתי אב

 

לדברי מנכ"ל אינוואטק, פרופ' חיים אברמוביץ', פוטנציאל ייצור האנרגיה במסילות הינו רב, כיוון שכמות האנרגיה שתופק מהמסילה הינה יחסית לנפח תנועת הרכבות בשעה. "במדינות מתקדמות בעולם, בהן נעות עשרות רכבות באותו הקטע בשעה ובממוצע של 10 קרונות לרכבת, ניתן להפיק כ-120 קילווואט בשעה. כמות אנרגיה המאפשרת אספקת חשמל סדירה לכ-150 בתי אב בממוצע".

 

אדרעי-אזולאי מוסיפה שהטכנולוגיה שפותחה באינוואטק ובטכניון מאפשרת אספקת חשמל לצרכנים שונים לאורך מסילת הרכבת, כדוגמת מנורות תאורה, שלטי פרסום, מערכות תקשורת, ואולי אף אספקת אנרגיה לצרכי הרכבת עצמה. לדבריה, יתרונותיה הבולטים של הטכנולוגיה נכונים גם עבור יישום הטכנולוגיה לאורך המסילה: ייצור אנרגיה חשמלית ללא תלות בתנאי מזג אוויר, ניצול המסילה ללא צורך בשטחים נוספים, ואפשרות ייצור וקצירה של חשמל בקרבת הצרכנים, ללא צורך בהקמת תשתיות הולכה.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x