• תפריט
בארץ

משרד ראש הממשלה יתערב בסכסוך הגז הטבעי

ל"כלכליסט" נודע כי יזם דיון לפתרון המחלוקת בין משרדי הממשלה בנוגע להעברת צינור הגז דרך אדמות היישובים הדרוזיים

רויטל חובל וליאור גוטמן 20:2812.10.09

ב־2 בנובמבר עשויים שלושה שרים - שר התחבורה ישראל כ"ץ, שר התשתיות עוזי לנדאו והשר להגנת הסביבה גלעד ארדן - לסיים את המחדל של אי־הגעת הגז הטבעי לחיפה, המתעכב זה שנה.

 

לפני כחודש אמר מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי, לאחר קריאת התערבות מצד לנדאו, כי "הדרוזים נהפכו

למילה שמהלכת אימים על משרדי הממשלה". גבאי הסביר שישנה חוות דעת סביבתית שלפיה צריך להפחית פליטות, ומבקשים ממפעלים להתחבר לגז טבעי. משרד התשתיות וחברת נתיבי גז רוצים להניח את הצינור, ואז מתברר שהוא עובר באדמה של דרוזים ואי אפשר להעבירו.

 

בינתיים הודיע ארדן על צו אישי חדש לבזן (בתי זיקוק נפט) שמחייב את החברה להשקיע מאות מיליוני שקלים בהקמת מתקנים שיפחיתו את זיהום האוויר, כמו סולקנים, עוד לפני הגעת הגז לחיפה. בבזן התרעמו, שכן כבר השקיעו, לטענתם, 30 מיליון דולר בהיערכות לקליטת הגז הטבעי, ופנו לראש הממשלה בנימין נתניהו בקריאה לפתור את המחלוקת בין משרדי הממשלה. בבזן הפנו אצבע מאשימה לשר התחבורה, ישראל כ"ץ, המסרב לשנות את התוואי של רכבת העמק, ובכך, לטענתם, מונע את התקדמות פרויקט הולכת הגז הטבעי.

 

המדינה היתה אמורה לפצות את בעלי הקרקעות הדרוזים על העברת קו הגז בשטחם, אולם המו"מ בין הצדדים התפוצץ והפרויקט הוקפא. שר התשתיות הלאומיות עוזי לנדאו פנה ביולי 2009 לנתניהו והתריע בפניו כי הפרויקט נתקע בשל התנגדות בעלי הקרקעות לתוואי כביש 6 העתידי והרכבת באזור. לנדאו קרא לנתניהו להחליט בדחיפות על אחת מבין שלוש חלופות: המשך ביצוע קו הגז הטבעי בתוואי המאושר במפער הקישון, בחינה ותכנון של תוואי חלופי, או החלופה המהירה ביותר שעליה ממליץ לנדאו - לבצע את הקו בתוואי בהתאם להבנות שהושגו עם נציגי הדרוזים ובעלי הקרקעות.

 

במקביל, החליטו בחברת נתג"ז לקדם חלופות לתוואי הצינור שיעקוף את אדמות הדרוזים, אולם תכנון התוואי ואישורו הסטטוטורי עשוי לעכב את הפרויקט ב־30 חודשים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x