$
מוסף סוכות

עו"ד דודי תדמור: הפנאי והעבודה מתערבבים כל הזמן

שותף מנהל במשרד תדמור ושות': "נדמה לי שאצלנו, יותר מאצל אחרים, הפנאי והעבודה מתערבבים כל הזמן: עבודה במשרד, בדרכים, מהבית, בלקברי, נטוורקינג, לקוחות שהם חברים, חברים שנעשים לקוחות"

ד"ר דודי תדמור 01:0701.10.09

מקובל לדבר על עורכי דין, ועל מקצוע עריכת הדין, בהכללות רחבות. למעשה, תחת גלימת עורך הדין מסתתרים עולמות שונים מאוד זה מזה: פרקליט בשירות המדינה. עורך דין העובד בחברה או בעמותה. עורך דין במשרד פרטי. משרד גדול לעומת קטן. מרכז לעומת פריפריה. פלילי לעומת מסחרי. רשלנות רפואית לעומת דיני משפחה. ניסוח חוזים לעומת הופעה בבית המשפט. שונים חיי עורך הדין הצעיר מזה המבוגר, שונים חיי השותף מחיי השכיר. יש יותר מ־40 אלף עורכי דין בישראל; קשה לדבר בהם בהכללה.

 

ובכל זאת. עבור רבים מאיתנו מאופיין המקצוע בעבודה רבה, התמודדות מתמדת, לימוד בלתי פוסק, לוחות זמנים לא צפויים, וגם לחצים גדולים: ציפייה של לקוחות לשירות מיידי, לוחות זמנים דחוקים בבתי המשפט, קושי לצפות מראש את היקף העבודה, קושי רב לתכנן מראש, חיים בצל האימייל.

 

קווים לדמותם של עורכי הדין קווים לדמותם של עורכי הדין

 

הרבה מאמץ ויכולת נדרשים כדי להצליח במקצוע הזה. עורך הדין צריך להיות חד, מלומד ומעודכן, במקצוע שמשתנה כל העת. להבדיל ממדעי הטבע, למשל, המשפט הוא יציר האדם, והאדם משנה את המשפט כל הזמן. חוקים חדשים, תקנות, פסקי דין, החלטות, צווים — אלה מתחדשים מדי יום, ובהם צריך עורך הדין להיות מעודכן ובקיא. אבל בלימוד אין די.

 

ההתמרמרות של עורכי הדין

 

עורך הדין המוצלח הוא גם פסיכולוג טוב — צריך להבין את הלקוח, את הצד השני, את השופט. הוא צריך להיות שחקן לא רע, כי הוא מופיע כל הזמן: בבית המשפט, במשאים ומתנים, בישיבות ובכנסים, וגם מול לקוחותיו. עליו להיות נאמן ללקוח אך גם נאמן לדין ולכללי האתיקה החלים עליו. עליו להיות ישר עם עצמו וכלפי בית המשפט, ובמקביל לשכנע את השופט לפסוק לטובת הלקוח, גם אם הוא עצמו היה פוסק אחרת אילו היה השופט. הדילמות המתעוררות באופן יומיומי, והן אינן פשוטות.

 

וגם יזם. בצד המשרדים הגדולים, מרובי השותפים, יש הרבה מאוד משרדי עורכי דין שהם עסקים משפחתיים. בעסק משפחתי של מישהו אחר יש בדרך כלל תקרת זכוכית שאותה קשה לפרוץ. אפשר להתקדם כעורך דין בתאגיד או בשירות המדינה. במגזר הפרטי, במקרים רבים, כדי להתקדם צריך לפתוח משרד חדש. עסק חדש. יזמות. ובעסק החדש, כדי שיצליח, נדרש עורך הדין גם לכישורי ניהול וארגון.

 

וגם איש שיווק. עורך הדין — זה שאינו רוצה להיות שכיר, אלא שותף או עצמאי — צריך להיות מסוגל לגייס לקוחות. ואת הגיוס הוא עושה בעצמו. הוא משווק את יכולותיו, את כישוריו, הצלחותיו. אין לצדו מערכת שיווק משוכללת. אין מערכת לניתוח שווקים, לימוד מגמות או פילוח לקוחות. כישורי השיווק אישיים, והם משלבים יכולת מקצועית בכישורים חברתיים. אגב, השילוב בין כישורים מקצועיים לחברתיים מטשטש עוד יותר את הגבול העמום ממילא בין הפנאי לבין העבודה.

 

עובדים קשה בארץ הזאת. מקדשים את העבודה, מאריכים בשעות עבודה, ממעיטים בחופשות. קשה לכולם, אבל נדמה לי שמקצוע עריכת הדין, יותר מרבים אחרים, מקשה על מציאת האיזון בין הבית לעבודה, בין הקריירה לפנאי. לעורכי הדין, הפנאי והעבודה מתערבבים כל הזמן: עבודה במשרד, עבודה בדרכים, עבודה מהבית, לקוחות שהם חברים, חברים הנעשים לקוחות, בלקברי, נטוורקינג, מיילים, טלפונים. הקריירה מתחברת לפנאי ולבית. קשה לנהל את הפנאי הזולג.

 

ועם זאת, ולמרות הכל, אוהבי המקצוע - ואני ביניהם - מוצאים בו עניין עצום, אתגר אינטלקטואלי וסיפוק מקצועי, לימוד שלעולם אינו נגמר, אנשים מרתקים, חברים טובים - עולם ומלואו. מי שמפלס לו נתיב בנבכי המקצוע המורכב, התחרותי, העמוס והמרתק הזה, לא בקלות יחליפוֹ באחר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x