$
דעות

רפורמת המיסוי הירוק: זה לא הקנס או הפרס, זה עצם הטלת המס

כאשר מחברים את כל המסים המוטלים על כלי רכב, ניצבת ישראל במקום השני והלא ממש מכובד בקרב מדינות המערב

אמנון אטד 08:2610.06.09

המנגנון של המיסוי הירוק על כלי הרכב, שעליו הודיע אתמול האוצר, פשוט והגיוני. תחילה מעלים את בסיס המס המוטל על כלל המכוניות, אז מטילים קנס כספי על מכוניות מזהמות במיוחד - ומעניקים פרס למכוניות מזהמות פחות. עד כאן הכל ממש בסדר ואפילו די צודק. אולם הבעיה האמיתית היא לא בקביעת

מנגנון לעידוד השימוש במנועים מזהמים פחות אלא בעצם מס הקנייה המוטל על כלי רכב.

 

מס הקנייה מוטל על כל המכוניות המיובאות מהמדינות שלישראל יש איתן הסכמי סחר (בעיקר ארצות הברית ומדינות האיחוד האירופי). כלי הרכב המיובאים מיתר המדינות (למשל יפן) חייבים גם במכס בשיעור של 7%. על מחיר המכונית בנמל, נוסף על מסי הקנייה והמכס, מוטל גם מע"מ - שהחל בחודש הבא יהיה בשיעור של 16.5%. בשפה פחות מתחכמת קוראים לזה פשוט מס על מס.

 

המקום השני בעולם המערבי

 

כאשר מחברים את כל המסים המוטלים על כלי רכב, ניצבת ישראל במקום השני והלא ממש מכובד בקרב מדינות המערב. אבל הטלת מס הקנייה על כלי רכב כרוכה בבעייתיות נוספת. הסכמים עם מדינות כמו ארה"ב ומדינות האיחוד האירופי נועדו להסיר את חסמי הסחר - הישירים והעקיפים - בין המדינות, שהעיקרי בהם הוא המכס על יבוא סחורות.

ישראל אכן ביטלה את המכס על יבוא כלי רכב ממדינות ההסכם, אך במקביל היא מטילה על היבוא מס קנייה. מנסחי הסכמי הסחר היו ערים לאפשרות כזו, וההסכמים כוללים הוראות מפורשות, שנועדו למנוע מצבים שבהם יוחלף המכס במסים אחרים. מאמר שפרסמה לפני כמה שנים ד"ר נלי מונין, לשעבר הציר הכלכלי של ישראל לאיחוד האירופי, דן בדיוק בסוגיה משפטית זו. המסקנה שאליה היא הגיעה ברורה: "אם תאומץ הפרשנות המשפטית הנקוטה בבית המשפט האירופי, נראה כי ישראל עלולה להימצא מפירה את ההוראה האוסרת הטלת היטלים שווי ערך למכס בהסכמי הסחר שעליהם חתמה".

 

אולי עוד ייצרו בארץ

 

במקרה הטוב אם כן מס הקנייה המוטל בארץ נתון לפרשנות משפטית. במקרה הטוב פחות מדובר בסתם הפרה של הסכמים בינלאומיים. לפי נתוני איגוד יצרני הרכב האירופיים (ACEA), מדובר אפילו בהפרה די בוטה. בקרב שליש ממדינות האיחוד, בהן גרמניה, צרפת, בריטניה ושבדיה, לא מוטל כל מס ייחודי על כלי רכב פרטיים פרט למע"מ. בעוד שליש של המדינות (איטליה, בלגיה, אוסטריה ועוד) מתווסף למע"מ גם מס נוסף בשיעור זניח של אחוזים בודדים. רק בשליש הנותר מוטל נוסף על מע"מ גם מס רישוי דיפרנציאלי, לפי פליטת מזהמים, ובכמה מהמקרים גם לפי נפח מנוע.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "מס קנייה מוטל הן על הייצור המקומי והן על היבוא. מס זה אינו בבחינת מחסום סחר, גם אם מוצר מסוים אינו מיוצר בפועל בישראל. מה גם שאין ערובה שמוצר מסוים שאינו מיוצר כיום בישראל לא ייוצר בה בעתיד. תכלית מס הקנייה כיום, נוסף על מימון התקציב, היא להפנים השפעות שליליות חיצוניות, בין היתר של כלי רכב וסיגריות. מסים מסוג זה מקובלים בעולם ואין בכך משום הפרה של הסכמים בינלאומיים".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x