• תפריט
בארץ

בלעדי: המכרז העקום של הרכבת: הזוכה נבחר בהגרלה

המכרז אפשר למתמודדות להגיש הצעה הנמוכה ב־20% מהמחיר הנקוב - שהיה גבוה בהרבה מעלותו הריאלית. התוצאה: כל שמונה החברות הגישו את אותה הצעה בדיוק

גיא מי-טל 06:5724.03.09

במכרז להקמת קטע ממסילה חדשה בין ראשון לציון לבני דרום התמודדו שמונה מחברות הבנייה והתשתית הגדולות בארץ. כשהנהלת הרכבת פתחה בשבוע שעבר את המעטפות עם ההצעות החסויות של כל חברה, גילתה שכל שמונה החברות הגישו הצעה זהה לחלוטין: 73 מיליון שקל.

 

כדי להתגבר על התסבוכת

הוחלט ברכבת לערוך הגרלה - שמונה פתקים עם שמות המתמודדות הוכנסו לקופסה, ופתק אחד, ועליו שמה של חברת שפיר הנדסה, נשלף החוצה והיא הוכרזה כזוכה.

 

מקרה שבו כל החברות המתמודדות מגישות הצעה כספית נחשב לנדיר ביותר. בניגוד למה שאפשר לחשוב, ההסבר לתופעה המשונה אינו מידע שדלף מוועדת המכרזים של הרכבת. הסיבה, במקרה זה, נעוצה בטעות בהערכות המחיר של הרכבת.

 

במכרז להקמת קטע המסילה המדובר תמחרה רכבת ישראל את העבודות הנדרשות במחיר מחירון של 91 מיליון שקל - המחיר שהופיע במכרז. החברות נדרשו להתחרות ביניהן על גובה ההנחה שיהיו מוכנות להציע לעומת מחיר זה. המכרז קבע שההנחה המרבית למחיר המחירון לא תעלה על 20% - מתוך הנחה, שהתבררה כמטועית לחלוטין, שאף חברה לא תוכל להציע הנחה כה מפליגה, ובוודאי שלא כל החברות המתמודדות.

 

בפועל, התמחור של הרכבת היה מופרז, כך שגם לאחר הנחה של 20%, לכל אחת מהחברות השתלם לבצע אותו.אם המכרז לא היה מגביל את גובה ההנחה ל־20% בלבד - הרכבת היתה יכולה לקבל הצעה זולה במיליוני שקלים, כפי שהודה גורם מאחת המתמודדות: "הייתי נותן להם הצעה זולה יותר אם רק היו נותנים לי אפשרות".

 

מרכבת ישראל, בניהולו של חקי הראל, נמסר: "ההחלטה להגביל את גובה ההנחה נועדה למנוע מצב שחברות יציעו מחירי רצפה שלא יאפשרו להן לעמוד בהתחייבות, כך שהפרויקט לא יושלם. מעתה יתנהלו המכרזים אחרת, כך שגובה ההנחה יגדל או לחלופין - יבוטל".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x