$
רכב

בלעדי: "הקמת תשתית הטעינה של בטר פלייס תתעכב"

כך קובע דו"ח חשאי של חברת החשמל. מומחי החברה מעריכים: התוספת הדרושה לייצור החשמל אינה ריאלית, ותחייב להגביל את כמות החשמל שתוקצה לכל בעל כלי רכב; על התקנת עמדת טעינה בבניין יידרשו הדיירים לשלם מכיסם

ליאור גוטמן 06:5909.12.08

חברת החשמל מעריכה שמעבר לשימוש במכוניות חשמליות יתבע מהמדינה להגביל את כמות החשמל שתוקצה לכל בעל רכב חשמלי - כך עולה ממסמך חשאי של חברת החשמל בנושא בטר פלייס שהגיע לידי "כלכליסט".

 

על פי מחברי המסמך, אם הליך טעינת המכוניות החשמליות יהיה מפוקח ומנוטר, לא תידרש

תוספת לייצור החשמל.

מצד שני, מחברי המסמך מעריכים כי מעבר לטעינה עצמאית ולא מפוקחת של בעלי כלי הרכב החשמליים, ידרוש תוספת של 20% להיקף ייצור החשמל בישראל, ותוספת כזו אינה ריאלית לפי שעה. הערכה זו שונה מאוד מזו של בטר פלייס, שלפיה התוספת הדרושה לייצור החשמל עומדת על 9% בלבד.

 

בניגוד לתחזית של בטר פלייס, שלפיה המכוניות החשמליות הראשונות ייסעו בכבישי ישראל ב־2011, בחברת החשמל צופים קשיים אדמיניסטרטיביים בחיבור עמדות הטעינה של בטר פלייס לרשת הארצית. בחברת החשמל מעריכים שהקמת מערך החשמל הנלווה לתשתית הטעינה תארך כחמש שנים, ושיהיה עליה להכפיל את קצב הנחת התשתית בערים מ־2010, וגם אז תתקשה החברה לווסת את ביקושי הצריכה. נוסף על כך מעריכים בחברה כי ב־20%–50% מבנייני המגורים תידרש החלפת כבלי הזנת החשמל לבניין, וכי עלות מהלך כזה תיפול על כתפי הדיירים.

 

ההערכות מתבססות על נתונים שנשלחו מבטר פלייס לחברת החשמל, שלפיהם עד 2011 יוקמו בישראל כ־100 תחנות החלפת מצברים (45% בדרום, 35% בצפון ורק 10% בגוש דן). היקף זה יגדל ב־50% עד 2015. בטר פלייס גם מעריכה שמספר המכוניות החשמליות שינועו בכבישי ישראל יהיה 20 אלף ב־2011 ו־2 מיליון ב־2020.

 

על פי עוד נתונים של בטר פלייס שנחשפים במסמך, משקל המכונית החשמלית יגיע ל־1.5 טונות, והספק המנוע החשמלי נאמד ב-70 כוחות סוס. טווח הנסיעה המשולבת מוערך ב־100 ק"מ בלבד, ויכולת טעינת הסוללות היא כ־2,000 מחזורים של 3-6 שעות.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x