שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

בלעדי: שדה התעופה לא פעיל? הוא עדיין תוקצב במיליונים

כמה עולה לטפח קוצים ודרדרים? משנת 2000 הופסק השימוש בשדה התעופה עטרות בצפון ירושלים. למרות זאת המדינה אילצה את רשות שדות התעופה להשקיע בו כ-15 מיליון שקל

שאול אמסטרדמסקי 06:5504.09.08

כ-15 מיליון שקל - זהו הסכום שעל פי הערכה נאלצה רשות שדות התעופה, בהתאם להוראות הרשויות, להשקיע בשדה התעופה עטרות בצפון ירושלים מאז שנת 2000. זאת אף שהחל משנה זו שדה התעופה אינו פעיל יותר בשל המצב הביטחוני. מנתונים שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי תקציב רשות שדות התעופה המוקצה לשדה התעופה בעטרות אמנם קוצץ בשלוש השנים האחרונות בשיעור ניכר, אולם הרשות עדיין משלמת תשלומים שוטפים גבוהים מדי שנה עבור שדה התעופה.

 

מלבד דרדרים וחוחים, השדה מורכב ממסלול המראה מוזנח, שאין בו כל שימוש. נוסף על כך, בשטח שדה התעופה פועל כיום מחסום קלנדיה, המשמש למעבר בין שטח ישראל לבין רמאללה שבגדה המערבית. המחסום מתופעל בידי המשטרה הצבאית, משטרת ישראל וכן עובדים אזרחיים של משרד הביטחון, ואין בו נציגות של רשות שדות התעופה. השמירה על המתחם מבוצעת על ידי חיילי מג"ב מבסיס מג"ב שבאזור התעשייה עטרות, המצוי במרחק קילומטרים ספורים.

 

מבט מבחוץ על הכניסה לשדה התעופה. מיועד למגורים מבט מבחוץ על הכניסה לשדה התעופה. מיועד למגורים צילום: שאול אמסטרדמסקי

 

מסגרת התקציב של הרשות לשדה התעופה לשנת 2008 הסתכמה ב-691 אלף שקל, כאשר מחצית מסכום זה מיועדת לתשלומי ארנונה לעיריית ירושלים. מבדיקה מול העירייה עולה כי מאז שנת 2000 שילמה הרשות לעירייה מסי ארנונה בסכום של כ-300 אלף שקל (בשנתיים האחרונות התייקר התעריף). עוד נמסר מהעירייה כי הרשות מעולם לא פנתה אליה בבקשה להגיע להסדר כדי להפחית את התשלומים מאחר שהשדה לא נמצא בשימוש.

 

עם זאת, נמסר עוד כי החל משנת 2000 שונתה הגדרת השימוש בשטח, מ"מסחר" ל"מגורים", ומאז משלמת הרשות סכום נמוך יותר בשיעור של כ-30%. עוד נמסר מהעירייה כי השטח מיועד למגורים, מכיוון שלנים בו חיילי מג"ב. עם זאת, ביקור במקום מעלה כי בשטח לא לן איש, וכי חיילי מג"ב מתגוררים בבסיס הנמצא באזור התעשייה עטרות.

 

כמה עולה לטפח קוצים ודרדרים כמה עולה לטפח קוצים ודרדרים

 

בין היתר מעמידה רשות שדות התעופה תקציב לשירותי שמירה על המתחם (1.1 מיליון שקל בשנת 2006, 900 אלף שקל בשנת 2007 ו־250 אלף שקל בשנת 2008). עם זאת, כפי שנמסר ממג"ב, מג"ב אחראי על הביטחון השוטף בגזרה, למרות שהוא לא מאבטח את המתחם באופן פרטני. נוסף על כך, ממצבו הפיזי של השדה כיום לא ברור על מה הוציאה הרשות מאז שנת 2000 סכום של כ-950 אלף שקל עבור שירותי ניקיון ואחזקה שוטפת.

 

"בהתאם להחלטת הרשויות"

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה כי "רשות שדות התעופה מתחזקת את מתחם שדה התעופה בעטרות על פי חוק ובהתאם להחלטה של רשויות המדינה. החלטה זו מחייבת את רשות שדות התעופה לתחזק את המתחם ולהקצות לצורך כך את המשאבים הנדרשים. בנוגע לתקציב שדה התעופה עטרות: מדובר בתקציב מסגרת בלבד ונעשה בו שימוש בהתאם לצרכים חיוניים בלבד של שמירה ואחזקת המתחם. השמירה במקום לא מבוצעת על ידי חיילים. כיום מפעילה הרשות במקום מוקד שמירה בלבד, בהתאם לצורכי האבטחה, בעלות של 40 אלף שקל בשנה.

 

שירותי הנקיון מיועדים לניכוש עשבים שירותי הנקיון מיועדים לניכוש עשבים צילום: שאול אמסטרדמסקי

 

 

'שירותי נקיון' המוגדרים בספר התקציב הם שירותי ניכוש עשבים וכיו"ב, החיוניים לצורכי בטיחות וביטחון שוטף. תחת סעיף שירותי 'אחזקה שוטפת' נכללים תיקונים כמו חלונות שנפרצו, צינורות מים שהתפוצצו וכו'. תשלום הארנונה המשולם כיום הוא על פי חוק ולפי הסדרים עם עיריית ירושלים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x