$
בארץ

נחשף בכלכליסט

האוצר לבג"ץ: מתנגד להצעת משרד הבריאות להטיל פיקוח על מחירי הקנאביס

האוצר העביר את תגובתו לעתירת מטופלי הקנאביס שדרשו לעצור את הרפורמה של משרד הבריאות. האוצר: "פיקוח מחירים מהווה התערבות אגרסיבית, אשר יכולה לגרום לעיוותים בשוק ולתוצאות הפוכות מהרצוי". האוצר מזהיר כי פיקוח המחירים עלול לגרום נזק בלתי הפיך לשוק ולמנוע כניסת שחקנים חדשים

אדריאן פילוט 16:3414.01.20

משרד האוצר הודיע לוועדת המחירים (ועדה בין משרדית) כי הוא מתנגד להצעת משרד הבריאות להטיל פיקוח על מחירי הקנאביס הרפואי. כך עולה מסיכום דיוני הוועדה בנושא קנאביס שהוגש לבג"ץ והגיע לכלכליסט. נציגי המדינה הגישו בצהריים את תשובתם לבג"ץ, בעקבות עתירה שהגישו בנושא מטופלי קנאביס לעצור את הרפורמה שמוביל משרד הבריאות.

 

כבר בחודש דצמבר חשף כלכליסט כי האוצר מתנגד לפיקוח על מחיר הקנאביס הרפואי. אחת הסיבות להתנגדות היא הפיאסקו שהוליד הפיקוח בשוק החלב.

 

 

"מטרתו של פיקוח מחירים אינה להבטיח כי מחיר המוצר נמוך והוא נגיש לציבור... אלא לשמור על איזון בין היצרן לבין הצרכן תוך כדי קביעת מחיר הוגן שלא מאפשר גריפה של רווחים עודפים על ידי היצרן", נאמר בעמדת האוצר.

 

עוד אומרים באוצר כי "פיקוח מחירים אינו סבסוד, והטלת פיקוח על מוצר או שירות מסוים אינה מבטיחה כי המחיר שיקבע על ידי השרים, בהתבסס על המלצת הוועדה, יהיה מחיר זול יותר מאשר המחיר בו נמכר המוצר או השירות לפני כן. בשווקים שבהם קיימת תחרות, ייתכן וקביעת מחיר בהתאם למתודולוגיה של ועדת המחירים תוביל לכך שהמחיר המפוקח יהיה גבוה יותר מאשר ללא פיקוח מחירים.  

מימין: מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב מימין: מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב צילומים: עמית שעל, אוראל כהן

 

"פיקוח מחירים מהווה התערבות אגרסיבית, אשר יכולה לגרום לעיוותים בשוק ולתוצאות הפוכות מהרצוי. לכן, יש להשתמש בפרקטיקה זו בזהירות. בפרט, יש לשקול באיזה מקרים התועלת מפיקוח מחירים תהיה גבוהה מזו שתושג באמצעות כלים אחרים, לרבות תמריצים כלכליים אחרים, הסרת חסמים לתחרות, לפי העניין".

 

לסיכום, כותבים כלכלני האוצר כי "הטלת פיקוח מחירים ובפרט קביעת מחיר מפוקח בשלב זה, בו עדיין לא ברור מבנה השוק, רמת התחרות בו ומבנה העלויות לאורך שרשרת הערך, עלולה לגרום נזק בלתי-הפיך ולפגוע בהתפתחות השוק ובכניסת שחקנים חדשים".

 

בתשובת המדינה לב"ץ נאמר עוד: "ביום 14.1.20, ולאחר שהונחה בפניה התשתית העובדתית הרלוונטית, פרסמה הוועדה מסמך המלצות מקיף מטעמה, אשר במסגרתו עמדה על אי-ההסכמה בין נציגי משרד האוצר ומשרד הבריאות בוועדה... במצב דברים זה, הודיעה הוועדה על קיום שימוע ציבורי על החלטתה המתגבשת, במסגרתו יוכל כל גורם המעוניין בכך להתייחס בכתב לממצאיה. ככל שבתום השימוע הציבורי עדיין לא יהיה רוב בקרב חברי הוועדה ביחס להמלצה, יועבר הנושא בהתאם לחוק הפיקוח לדיון בוועדת ערר, על מנת שזו תיתן המלצה מקצועית סופית לשרים הממונים. לאחר שישקלו את עמדת הוועדה, יקבלו השרים את החלטתם בנושא".

 

 

קנאביס רפואי קנאביס רפואי צילום: גטי אימג'ס

 

ועדת הערר מורכבת ממנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב ואיש אקדמיה המקובל על שני הצדדים.

 

בתשובה לבג"ץ, משיבה המדינה מסבירים כי בגלל שטרם הסתיים ההליך המינהלי לקביעת פיקוח ( או אי פיקוח) וטרם התקבלה החלטה סופית של השרים- אין אפשרות" לקיום ביקורת שיפוטית בעניין החלטת הגורמים המוסמכים האם להטיל פיקוח על המחירים; ואם כן - באיזה אופן ומתכונת, ובכלל זה האם לקבוע מחירים מרביים למוצרי קנביס" לשון התשובה.

 

בינתיים, משרד הבריאות חוזר על בקשתו המקורית מבג"ץ מלפני חודש: קביעת מחיר של 150 שקל ל-10 גרם וקביעת מחיר מירבי לילדים עד גיל 18 יעמוד על 470 שקל ללא קשר לכמות הנרכשת. כמו כן, במשרד ביקשו גם להוריד את מרווח הרווח של בתי המרקחת מכ-25%-45% על כל מכירה ל-30 שקל בלבד וגם איסור על מכירת מוצרי קנאביס רפואי ללא תקינה.

x