$
בארץ

חמש מתמודדות במכרז של משרד הביטחון להקמת קריית המודיעין בדרום

הקריה, שתוקם סמוך לצומת שוקת, אמורה לאכלס 12 אלף חיילים; הקבוצות שיתמודדו במכרז: אלקטרה ומנרב, שיכון ובינוי, אפריקה ישראל', שפיר, ואשטרום

עמרי מילמן 17:2809.05.18
משרד הביטחון פרסם היום את המכרז להקמת קריית המודיעין בלקית, סמוך לצומת שוקת בנגב, על שטח של כ-2,500 דונם (כ-350 אלף מ"ר בנוי). באופן חריג, למרות ששר הביטחון הרמטכ"ל קיבלו את ההחלטה בנושא יחד, נציגי צה"ל לא לקחו היום חלק בתדרוך, כאשר ברקע נמצאת התנגדות עזה של אגף המודיעין בצה"ל למעבר מחשש לפגיעה בתנאי השירות. על כך נמסר מדובר צה"ל כי עמדת מערכת הבטחון וצהל בהתייחס לקריית המודיעין ברורה ואחידה ומבוטאת בהודעות שהופצו בנושא.

 

הקמת הקריה תעשה באמצעות המגזר הפרטי (PFI) כך שהמימון, תכנון, הקמת ותפעול הבסיס לתוקפה של 26 שנה ייעשו על ידי חברה פרטית שתזכה במכרז. על פי ההערכות המכרז עצמו צפוי להסתיים רק ב-2020, כאשר הבנייה עצמה תימשך כארבע שנים. חמש קבוצות עברו את הליך המיון המוקדם, ויתמודדו על הקמת הקריה:  אלקטרה ומנרב, שיכון ובינוי, אפריקה ישראל', שפיר, ואשטרום.

 

מבחינת משרד הביטחון ישנם כעת שני אתגרים שעלולים להעיב על פיתוח קריית המודיעין. הראשון הוא הנושא התחבורתי. לדברי איציק כהן, ראש המנהל לפרויקטים לאומיים במשרד הביטחון ,"האתגר המכרזי זה איך מניידים את אלפי החיילים מהמרכז לנגב, כבר היום יש צווארי בקבוק בצירים המרכזיים, נושא התחבורה ברור לכולם, גם שר התחבורה מבין את הצורך ואיתנו על מנת לפתור את הפער, לכן נושא התחבורה הוא תנאי לאיכלוס".

 

הדמיה של קריית המודיעין הדמיה של קריית המודיעין צילום: דוברות משרד הביטחון

הקריה החדשה אמורה לאכלס 12 אלף חיילים - 5,000 אנשי קבע ו-7,000 אנשי חובה, שחלק גדול מהם, לפחות בשנים הראשונות, ייאלצו להגיע בתחילת השבוע ממרכז הארץ, וכאמור עד כה משרד התחבורה לא הביא שום פתרון עבורם.

 

האתגר השני הוא בתחום משאבי האנוש. בשלב זה ישנו סיכום על המעטפת לסיוע והמענקים שיינתנו לחיילים שישרתו בקריה החדשה. לפי הסיכום 1.3 מיליארד שקל יוקצו לסיוע בשכירות ומענקי הישארות לאנשי הקבע, ו-1.8 מיליארד שקל יינתנו כמענקים לרכישת דירות עבור מי שיחתמו לטווח ארוך של כמה שנים. ואולם בשלב זה ישנן מחלוקות בין משרדי הביטחון והאוצר בנוגע לקריטריונים לזכאות עבור אותם מענקים; בעוד שהאוצר מבקש לקבוע קריטריונים מחמירים, במשרד הביטחון מבקשים לקבוע קריטריונים "קלים" יותר, כאשר המימון בכל מקרה לא יהיה מתקציב הביטחון אלא מהתקציב שנשמר בצד להעברת צה"ל לנגב.

 

להערכת משרד הביטחון הקמת קריית המודיעין בנגב תביא להעסקה ישירה של כ-800 עובדים (לשם השוואה בעיר הבה"דים היום מועסקים כ-500 עובדים מהערים הסמוכות לה). עוד צופים כי יתווספו אלפי מקומות עבודה בעקבות הפעילות שקרית המודיעין תייצר. זאת משיכת "המוחות הטכנולוגיים" בתקווה שיביאו לפיתוח תעשיית ההיי טק במטרופולין באר שבע.

 

לדברי כהן, "בימים אלה אנחנו מנהלים ארבעה מכרזי ענק תשתיתיים בשיטת ה-PFI, כאשר קריית המודיעין היא הפרויקט הגדול והמורכב ביותר במסגרת המהלך הלאומי שאנו מקדמים. המטרה שלנו בראש ובראשונה היא לפעול לשיפור היכולות המבצעיות של צה"ל, תוך פינוי קרקעות באזורי הביקוש במרכז הארץ. הצלחת מעבר אמ"ן לנגב מחייבת את התגייסותם של כלל משרדי הממשלה לגיבוש פתרונות בתחומי התחבורה והדיור, הן למשרתי הקבע ובני משפחותיהם - כמו גם לכלל תושבי הנגב".

 

שר הביטחון אביגדור ליברמן מסר: "אמ"ן הוא נכס אסטרטגי של מדינת ישראל. החלטנו לפרסם המכרז בעת הזאת מתוך אחריות לאומית. זאת למרות שטרם סוכם פתרון תחבורתי של רכבת ישירה ומעטפת לשימור משרתי הקבע שיעברו לדרום. העברת רוב משרתי אמ"ן מאזור המרכז דרומה, ואחריהם עשרות חברות הייטק וסייבר ישנו את פני הנגב. אני מקווה שעד להשלמת המכרז יימצא הפתרון שיבטיח את הצלחת המהלך".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x