סגור
סניף בנק של מזרחי טפחות ב רחוב החשמונאים 123 ב תל אביב
סניף של מזרחי טפחות בתל אביב. בלט לטובה בפיקדון לטווח ארוך (צילום: אוראל כהן)

ניתוח
הנתונים נחשפים: באיזה בנק הכי משתלם לפתוח פיקדון ואיפה כדאי לקחת הלוואה?

הפיקוח על הבנקים חשף היום את נתוני הריביות על הפקדונות וההלוואות של הבנקים למשקי הבית באוגוסט. בפקדונות בטווח ארוך של שנה-שנתיים בלט לטובה מזרחי טפחות, עם ריבית של 2.81%. בפקדונות לטווח קצר של 3 חודשים בלט לטובה בנק ירושלים, עם ריבית של 1.36%. הבנק הדיגיטלי וואן זירו הציג נתונים משתלמים יחסית גם בפקדונות וגם בהלוואות

הציבור מחפש את אפיקי ההשקעה הבטוחים בתקופת הטלטלות בשווקים. מנתונים שפרסם לראשונה אתמול בנק ישראל עולה כי בחודש אוגוסט היקף ההפקדות לפיקדונות הגיע ל־41.3 מיליארד שקל, מדובר בקצב חודשי שגבוה ב־70% לעומת הקצב בתחילת השנה טרום הטלטלה בשווקים ועליית הריבית. מדובר הן בכספים שיוצאים מאפיקים ברמת סיכון גבוהה יותר, שמסבה בתקופה זו הפסדים, והן בכספים שעוברים מחשבונות העו"ש, לאור שחיקתם שם בשל האינפלציה.
ניתן להעריך בזהירות כי קצב זה רק הואץ בספטמבר בשל העלאת הריבית החדה שנרשמה לקראת סוף חודש אוגוסט, הטלטלה בשווקים שהיתה בספטמבר ובליץ הפרסומות של הבנקים בתחום הפיקדונות. אפיק סולידי נוסף שנהנה מכספים הוא הקרנות הכספיות - קרנות נאמנות המושקעות בפיקדונות בבנקים ובני"ע בסיכון נמוך מאד. אל קרנות אלה זרמו 6 מיליארד שקל במהלך חודש ספטמבר, שנחשב סכום מאוד גבוה, אולם אינו מתקרב לקצב ההפקדות בפיקדונות.
פחות מחודש לאחר שהפיקוח על הבנקים הודיע כי בכוונתו לפרסם את הריביות על הפיקדונות וההלוואות של הבנקים למשקי הבית, הוא כבר מספק את הנתונים הללו לציבור. הנתונים כוללים את הריבית בפיקדונות שמציע כל בנק, ומחולקים הן לפי משך הזמן הנדרש לסגירת הפיקדון והן לפי סוגי הריבית - קבועה או צמודה לריבית הפריים. בנוסף מתפרסמת הריבית הממוצעת לאשראי למשקי בית בכל בנק.
המהלך המהיר יחסית שנעשה לפרסום הנתונים נבע מהביקורת הציבורית כנגד הבנקים על כך שהם לא גלגלו במידה נאותה את עליית הריבית לפיקדונות, בעוד בהלוואות הגלגול על הלקוחות היה מלא. ביקורת זו הובעה גם כלפי בנק ישראל על כך שאינו מתערב. בבנק ישראל לא חושבים שנכון להתערב בתמחור הפיקדונות, אך החליטו במקום זאת ללכת על מהלך של הגברת שקיפות הנתונים, בתקווה שהדבר ידרבן את הבנקים לשפר את הצעותיהם בפיקדונות.
1 צפייה בגלריה
אינפו הנפילות בשווקים ועליית הריבית דחפו
אינפו הנפילות בשווקים ועליית הריבית דחפו
הנפילות בשווקים ועליית הריבית דחפו את הציבור לפקדונות
הנתונים צפויים להתעדכן מדי חודש, ובשלב זה הם נכונים לסוף אוגוסט, קרי אינם מגלמים באופן מלא את העלאת הריבית האחרונה (עלייה חדה של 0.75% לרמה של 2%), שנעשתה לקראת סוף חודש אוגוסט, וגם לא מגלמים את התיקון כלפי מעלה שעשו חלק מהבנקים בחלק מהפיקדונות (בעיקר אלו שלטווח ארוך) בעקבות הביקורת הציבורית על הריבית הנמוכה שהציעו. מהנתונים קשה לקבוע חד־משמעית מי נותן את הריביות הטובות ביותר ומי את הגרועות, מכיוון שהדבר תלוי בסוג הפיקדון, אולם ניתן לומר שבנק ירושלים וואן זירו בולטים לטובה, וכן שבפיקדונות לטווח ארוך של שנה ומעלה בולט לטובה מזרחי טפחות.
חלק מרכזי מההפקדות באוגוסט בפיקדונות בריבית קבועה נעשו לתקופה קצרה של עד 3 חודשים (7 מיליארד שקל). בפיקדונות לתקופה זו בריבית קבועה, מי שהציג את הריבית הגבוהה ביותר היה בנק ירושלים עם ריבית של 1.36%, ואחריו מרכנתיל עם 1%. מבין חמשת הבנקים הגדולים מי שהציע את הריבית הטובה ביותר היה הבינלאומי עם 0.86%, ובפער קטן אחריו הפועלים עם 0.81%. את הריבית הנמוכה ביותר בקבוצה זו הציג בנק יהב עם 0.18% בלבד.
בתקופה של שנה עד שנתיים מי שהציע את הריבית הטובה ביותר באוגוסט הוא מזרחי טפחות עם 2.81%, אחריו מרכנתיל עם 2.69% ואחריו בנק ירושלים עם 2.44%. במקום האחרון נמצא דיסקונט, שבניגוד לבנק הבת שלו מרכנתיל, שנמצא במקום השני, הוא הציע ריבית של 0.34% בלבד. נציין כי לקראת סוף אוגוסט דיסקונט שיפר משמעותית את הריבית בפיקדונות לשנה בריבית קבועה לרמה של 3%, ואז בנקים נוספים העלו את הריביות בפיקדונות לטווח זמן זה.
בפיקדונות בריבית משתנה (צמודים לריבית הפריים), בנק ישראל לא חילק את הפיקדונות לפי תקופת ההפקדה אלא חישב את כל הפיקדונות בריבית זו לממוצע אחד, וכן הוסיף נתון בנוגע למשך תקופת ההפקדה - ככל שהפיקדון מופקד לתקופה ארוכה יותר, הריבית בו אמורה להיות גבוהה יותר. מהנתונים עולה כי במקום הראשון נמצא הבנק הדיגיטלי וואן זירו, שנכנס לאחרונה לפעילות עם ריבית של 2.1%, מיד אחריו בנק ירושלים עם 2.05% ואחריהם בפער משמעותי הבנק הבינלאומי עם 1.11%. במקום האחרון נמצא בנק יהב עם ריבית של 0.42% בלבד, אולם ראוי לציין כי תקופת פירעון הפיקדון בבנק היא גם הקצרה ביותר ועומדת על 0.1 שנים בלבד לעומת ממוצע במערכת הבנקאית של 0.4 שנים.
נתונים מעניינים נוספים שמספק בנק ישראל נוגעים לריבית בהלוואות. כאן ההשוואה קצת יותר מורכבת, שכן ריבית בהלוואות תלויה במטרת ההלוואה (האם יש מולה ביטחונות), וברמת הסיכון של הלווה, ולכן צריך לקחת את ההשוואה בעירבון מוגבל. מהנתונים עולה כי הריבית הממוצעת בהלוואות באוגוסט עמדה על 6.57% לעומת 4.93% במרץ, טרום תחילת העלאות הריבית.
הריבית הגבוהה ביותר היתה בבנק ירושלים ועמדה על 13.4%, ריבית גבוהה גם ביחס לשוק האשראי החוץ־בנקאי, משום שחלק מפעילות הבנק דומה לזו של שוק האשראי החוץ בנקאי - מתן הלוואות למי שאינם מנהלים חשבון עו"ש בבנק. במקום השני בפער ניכר נמצא מרכנתיל עם ריבית ממוצעת בהלוואות של 7.43%. הריבית הנמוכה ביותר היא בוואן זירו עם 4.6% בלבד. כלומר הוא מציע ריבית גבוהה בפיקדונות, וגם נמוכה בהלוואות. בפיקוח על הבנקים ציינו כי כבר במהלך הרבעון הראשון של 2023 יתווספו נתונים שירחיבו את ההשוואה.