$
אינטרנט

ראיון כלכליסט

מייסד Kik: "רק ברית מורדים תנצח את אימפריית הרשע של פייסבוק"

לטד ליווינגסטון נמאס לראות את פייסבוק מרסקת את המתחרות הקטנות באמצעות העתקת תכונות חסרת בושה. עכשיו הוא מפתח בתל אביב פלטפורמה שתאפשר לסטארט-אפים להתאחד ולהיאבק בענקית המדיה החברתית

עומר כביר 19:5929.05.18

בכל פעם שטד ליווינגסטון בטוח שמצא סוף סוף את הטריק שישחרר את החברה שייסד, קיק מסנג'ר (Kik Messenger), מאחיזת החנק של פייסבוק - הרשת החברתית שוב מעתיקה ממנו והופכת אותו ללא רלוונטי. זה קרה עם בוטים, זה קרה עם וידאו צ'ט, וממש החודש זה קרה שוב עם מטבעות קריפטו, אחרי שדווח שפייסבוק שוקלת גם היא להנפיק מטבע משלה.

 

אלא שהפעם ליווינגסטון בטוח שזה ייגמר אחרת. "הפעם יש הבדל קריטי, סטארט-אפים יכולים להתחרות יחד וליצור ברית מורדים שתתמודד כגוף אחד מול אימפריית הרשע של פייסבוק", אמר בראיון טלפוני ל"כלכליסט" בשבוע שעבר. בשיחה זו ליווינגסטון נשמע שונה מאוד מכששוחחנו איתו לראשונה כשביקר בישראל בסוף אפריל, והיה בטוח שהמטבע הדיגיטלי שקיק מפתחת לא ניתן לחיקוי. המטרה: להקים אקוסיסטם דיגיטלי שיאחד שירותים מגוונים לתחרות משותפת בפייסבוק.  

טד ליווינגסטון טד ליווינגסטון צילום: אוראל כהן

 

 

מאז הספיקה פייסבוק להודיע שתפתח טכנולוגיות בתחום הבלוקצ'יין, ואף נפוצו דיווחים שהיא בוחנת הנפקת מטבע קריפטו משלה. חדשות לא נעימות כלל עבור קיק, שמצויה באמצע הסבה מחברת מסרים מיידיים לחברת מטבע קריפטו והשלימה לצורך כך הנפקת מטבע ראשונית (ICO) של 100 מיליון דולר בספטמבר. הליך ההסבה מובל באמצעות מרכז המו"פ של קיק בתל אביב, שמבוסס על חברת ראונדס שרכשה בינואר 2017.

 

באמצעות מטבע הקריפטו שלה KIN מתכוון ליווינגסטון לבנות "מערכת פיננסית גלובלית שפועלת בהתאם לאינטרס הצרכנים", כדבריו. "נבנה את האינטרנט הבא, והוא יהיה פתוח ומבוזר, כלכלה טהורה של צרכן לצרכן".

 

מה מיוחד ב-KIN לעומת מטבעות דיגיטליים אחרים?

"KIN הוא מטבע דיגיטלי ששירותים דיגיטליים יכולים לשלב במוצר שלהם ולהשתמש בו למכירת מוצרים. יהיו שירותים דיגיטליים רבים שיאמצו אותו וקיק מסנג'ר הוא רק הראשון מביניהם. אנחנו גם משלמים ב-KIN לשותפים  שעוזרים לנו לבנות את הפלטפורמה".

 

מימין: Kik מסנג'ר וארנק וירטואלי שמחזיק במטבע של החברה. "להיות המטבע הדיגיטלי הנפוץ בעולם" מימין: Kik מסנג'ר וארנק וירטואלי שמחזיק במטבע של החברה. "להיות המטבע הדיגיטלי הנפוץ בעולם"

 

 

מה עשיתם מאז הנפקת המטבע?

"עשינו הסבה מחברה רגילה שהיתה שווה מיליארד דולר לפרויקט מטבע קריפטו. המטרה שלנו היה להיות המטבע הדיגיטלי הנפוץ ביותר בעולם שנעשה בו השימוש הנרחב ביותר. כדי לעשות את זה אנחנו צריכים, ראשית, לפתח בלוקצ'יין שיאפשר יהיה להשתמש בו באופן צרכני במיינסטרים, שזה דבר שלא קיים היום.

 

"שנית, אנחנו צריכים לפצח את השאלה איך לגרום לצרכנים רגילים להשתמש במטבע הדיגיטלי שלנו. עשינו את זה עם קיקפוינטס (הרחבה בהמשך), ובקרוב נעשה את זה באופן רחב עם KIN בקיק מסנג'ר. בהמשך צריך להרחיב את השימוש ב-KIN מעבר לקיק ולייצא אקוסיסטם שיש בה הרבה אפליקציות, ברית של חברות שעובדות ביחד. ואנחנו נהיה הראשונים בעולם לעשות את זה".

 

 

מייסד ומנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג מייסד ומנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג צילום מסך: שידור חי יוטיוב

 

"אנשים הופתעו כשהודנו בפומבי שיש לנו קשיים"

 

לקיק שנוסדה ב-2009 יש היסטוריה מרשימה של פיצוחים מפתיעים שהפכו להחמצות מאכזבות. כמו סטארט-אפים רבים גם קיק החלה את דרכה במעונות, הפעם של אוניברסיטת ווטרלו, שליווינגסטון מתאר כטכניון של קנדה, שם למד הנדסת מכונות, אלקטרוניקה ומחשבים בזמן שעשה כמה התמחויות ב-RIM, יצרנית בלקברי.

 

"היה לי רעיון לשירות מוזיקה לבלקברי", סיפר. "במקום שהמוזיקה תהיה על המחשב ותסונכרן משם לטלפון, רצינו לשמור את המוזיקה על הטלפון ולהזרים אותה לכל מחשב. היו לנו אפליקציה מעולה ודמו מרשים, ורצינו ליצור אפשרות חוקית לשתף את המוזיקה עם חברים מהמכשיר הנייד. דיברנו עם חברות המוזיקה בקנדה, והן הסכימו אבל דרשו השקה מקבילה בארה"ב. אלא שהמו"מ עם החברות האמריקאיות נמרח.

 

"התחלנו בינתיים לעבור על תכונת צ'ט, כי הבנו שהיכולת של האפליקציה להזרים שירים ולשלוט בהפעלה שלהם מאפשרת להעביר גם מסרים מיידיים. החתימה על הסכמי הרישוי עם חברות המוזיקה התעכבה, אז החלטנו להשיק בינתיים את אפליקציית הצ'ט ולחכות לתגובות. השקנו את קיק מסנג'ר באוקטובר 2010 עם תמיכה בבלקברי, אייפון ואנדרואיד ­­- והיא התפוצצה. זה היה כמו ללכוד ברק בבקבוק. הגענו למיליון משתמשים ב-15 יום ול-2 מיליון אחרי שבוע נוסף. השרתים התרסקו ועבדנו מסביב לשעות כדי לתקן אותם. אמא שלי התקשרה וסיפרה שוופי גולדברג מדברת על קיק ב’The View’. זה היה סוריאליסטי".

 

מכשיר בלקברי מכשיר בלקברי צילום: בלומברג

 

 

אך ההצלחה הראשונית היתה קצרה והפופולריות של קיק היתה בעוכריה. "בלקברי הבינו שקיק טובה יותר מהמסנג'ר שלהם וחסמו אותה", תיאר ליווינגסטון. "במונחים של היום זה כמו שווטסאפ תיזרק מאנדרואיד. זה הרס אותנו. בתוך שלושה שבועות איבדנו 99% מהמשתמשים".

 

מה עשיתם?

"הצלחנו לגייס כבר 8 מיליון דולר מהון סיכון, אז היו לנו כסף וידע, אבל לא משתמשים. ומכיוון שלא היינו זמינים במכשירי בלקברי, שהיו מאוד נפוצים אז, לא יכולנו להציע תחליף SMS חינמי. עברנו להתמקד בשמות משתמש במקום במספרי טלפון והתמקדנו בקהילה וביצירת זהות חדשה". הזהויות החדשות הללו תרמו להפיכת קיק למוקד משיכה לפדופילים, דבר שאילץ את החברה לשתף פעולה עם רשויות חוק אמריקאיות ובינלאומיות במטרה להילחם בתופעה המטרידה.

 

"בנוסף פתחנו את ממשק תכנות היישומים שלנו (API) למפתחים חיצוניים כדי שיפתחו יישומים לפלטפורמה של קיק", סיפר ליווינגסטון."ב-2011 היינו אפליקציית המסרים המיידיים שעשתה צעד כזה. שנה לאחר מכן השקנו פלטפורמת רשת וב-2014 היינו האפליקציה המסרים הראשונה במערב שהשיקה פלטפורמת בוטים. שנה לאחר מכן טנסנט השקיעה בנו 50 מיליון דולר לפי שווי של מיליארד דולר".

 

ובינתיים, פייסבוק קונה את ווטסאפ בעסקה של יותר מ-20 מיליארד דולר ומפצלת את פייסבוק מסנג'ר למוצר עצמאי. עכשיו אלו שתי פלטפורמות עם יותר ממיליארד משתמשים כל אחת. ווטסאפ זה SMS בחינם, ומסנג'ר זו פלטפורמה שדומה יותר לכם. וזה ניכר ב-2016 כשהצמיחה שלכם נעצרה.

"לפני שנתיים בערך הודיתי שיש לנו קשיים. התגובה היתה, ‘וואו, מעולם לא שמענו מישהו מודה בזה'. אני זוכר שישבתי עם מנהל התקשורת שלנו רוד מקלוד לפני ראיון באוסטין, טקסס, ותהיתי מה להגיד אם ישאלו אותנו אם יש לנו קשיים. הוא אמר לי, 'אני חושב שאנחנו צריכים להיות כנים', וכשהמראיין שאל אותי אם אנחנו עדיין גדלים, השבתי 'לא, יש לנו קשיים.

 

"פייסבוק העתיקה כל מה שעשינו והשתמשה בהכנסות ממקורות אחרים כדי לממן את ווטסאפ ומסנג'ר, בזמן שאנחנו היינו צריכים לייצר הכנסות או לגייס הון. ווטסאפ בודקים ביסודיות מה המשתמשים רוצים ומפתחים את זה. אם אנחנו נפעל כך, לא נוכל לגייס. בוטים הם דוגמה מצויינת לדילמה הזו: הם הניבו אפס ערך לצרכנים אבל אפשרו לנו לגייס 50 מיליון דולר שהצילו את החברה".

 

בוטים לא מספקים ערך לצרכנים?

"כשעדיין פיתחנו את פלטפורמת הבוטים, אם הייתי שואל משתמש מה הוא חושב עליהם, הוא היה משיב, 'הם מעצבנים'. הצרכנים לא חשו שענינו על צורך שהיה להם, הם לא חשבו שהבוטים שיפרו את קיק. אני מאמין שלבוטים יש פונטציאל לחולל מהפכה. נכנסנו אליהם בידיעה שאם נגשים את החזון שלנו, הם ישנו את חיי היומיום. אבל נאלצנו להפסיק באמצע העבודה כי הבנו שאנחנו פשוט מראים לפייסבוק את הדרך לעתיד. לא היינו מסוגלים להגשים את העתיד הזה לפני שפייסבוק תמחץ אותנו.

 

"האם סיפקנו ערך לצרכנים? לא, אבל אם היינו ממשיכים לגדול, זה היה קורה. לא הגענו למהירות מילוט מספקת לפני פייסבוק והבנו שזה מבוי סתום. האירוניה היא שגם פייסבוק עצרה את הפיתוח, פלטפורמת הבוטים שלהם לא התקדמה כלל מאז שעצרנו את שלנו".

 

בעבר אמרת שהחלטת על ICO אחרי שראית איך פייסבוק העתיקה את סנאפצ'ט ומחצה אותה.

"מה שקרה עם סנאפצ'ט היה הקש האחרון שגרם לנו להבין שאם גם היא לא יכולה להתחרות בפייסבוק, אז ICO זה הכיוון ללכת אליו. הבנו שכדי להתחרות בפייסבוק צריך למצוא משחק אחר, כזה שתהיה לו תהודה במשתמשי המיינסטרים ושנוכל להגיע בו למהירות מילוט לפני שפייסבוק תעתיק ותמחץ אותנו.

 

"טכנולוגיית הבלוקצ'יין מאפשרת לראשונה להגביל בצורה מוחלטת את ההיצע של נכס דיגיטלי. כבר ב־2011 התחלנו לחשוב על להשתמש בקהילה שלנו בקיק כדי לייצר ביקוש לנכס חדש, מטבע דיגיטלי חדש. הבנו שאם ניצור מטבע משלנו וגם נשמור ממנו קצת לעצמנו, נוכל ליצור משהו פתוח ומדהים שטוב לצרכנים שלנו ועדיין להרוויח המון כסף".

 

איך עושים מזה כסף?

"אם אתה מנפיק מטבע דיגיטלי חדש, שומר כמה מטבעות לעצמך ומגדיל את הביקוש לשאר המטבעות, אז השווי של מה שנותר אצלך עולה. הבעיה עם הביטקוין היא שהוא ניסה להתחרות בדולרים. מציעים לאנשים לרכוש קפה בביטקוין, וזה מגוחך, כי העולם עובד בדולרים. כשאתה מוכר קפה בביטקוין, אתה עדיין צריך לשלם לעובדים ולספקים בדולרים. ואם מחיר הביטקוין צונח אתה עלול לפשוט רגל.

 

"הלכנו בקיק לכיוון אחר לגמרי והתמקדנו בכלכלה דיגיטלית. רצינו לבנות מדינה דיגיטלית שבה אפשר להשתמש רק בנכס הדיגיטלי שלה בלי לבצע בו ספקולציות. בשלב הראשוני ביצענו ניסוי בנכס דיגיטלי שכינינו קיקפוינטס. ראית פרסומת בפלטפורמה? קבל קצת קיקפוינטס. רוצה לקנות סטיקרים למסנג'ר? שלם בקיקפוינטס".

 

"המטבע הדיגיטלי מאפשר לחברות להתאחד"

 

מרכז הפיתוח של קיק מסנג'ר בתל אביב ממלא תפקיד מכריע בחזון הכלכלה הדיגיטלית הפתוחה של ליווינגסטון. כפי שקיק הסבה עצמה מחברת מסרים לפרויקט מטבע דיגיטלי, גם הפעילות שלה בישראל עברה מפיתוח כלי וידאו צ'ט לפיתוח מטבע דיגיטלי חדש.

 

 

"קנינו את ראונדס הישראלית כי פייסבוק כל הזמן העתיקה אותנו ונדרשנו לקחת הימורים גדולים יותר כדי לנסות להישאר צעד אחד קדימה", הסביר ליווינגסטון. "אני לא רואה את תל אביב כמרכז מו"פ אלא כמטה של KIN, כפי שהמטה של קיק נמצא בווטרלו בקנדה. העולם לא מבין איזה אקוסיסטם אסטרטגית יש בתל אביב. כולם פה כל כך חמים, מלאי תשוקה ומחוברים".

 

כבר בראיון הראשון עם ליווינגסטון התנוסס מעל לחזון היפה שלו סימן שאלה גדול: האם פייסבוק לא יכולה להעתיק גם אותו? אז, לפני חודש, הוא היה בטוח שאין לכך סיכוי. "לפייסבוק כבר יש הכנסות, הם יצטרכו לשנות מהותית את המודל העסקי שלהם שמבוסס על פרסום, לוותר על שליטה ועל כל יכולת עתידית לייצר הכנסות", העריך. "בקיק לא גובים עמלות מ-KIN וההכנסות היחידות שלנו הם מעליית ערך המטבע. אם יש לנו 10% מנכס ששווה 100 מיליארד דולר, אז יש לנו 10 מיליארד דולר. זה הום ראן".

 

אלא שבשבועות הבודדים שעברו מאז הכל התהפך. פייסבוק הכריזה על ארגון מחדש נרחב במבנה שלה, במסגרתו מונה מנהל מסנג'ר דיוויד מרקוס לראש צוות שיחקור איך אפשר לשלב טכנולוגיית בלוקצ'יין במוצרי החברה. ימים ספורים לאחר מכן דווח שפייסבוק "רצינית מאוד" לגבי השקת מטבע דיגיטלי משלה. בראיון הטלפוני שערכנו עם ליווינגסטון לאחר הדיווחים הוא אמר שבראייה לאחור לא מדובר במהלך כל כך מפתיע.

 

"פייסבוק עוד לא הכריזה שתשיק מטבע דיגיטלי משלה, אבל אנחנו מאמינים יותר ויותר שהם יעשו את זה", אמר. "על פניו זה נראה לא קשור לפעילות שלהם כחברה ציבורית, אבל ככל שאנחנו בוחנים את KIN אנחנו מבינים שזו הזדמנות גדולה מכדי שהם יוכלו לוותר עליה".

 

פייסבוק העתיקה מכם ומחצה אתכם בעבר, מה יהיה שונה הפעם?

"עד כה פייסבוק הצליחה לבודד, להעתיק ולמחוץ חברות בזו אחר זו. לחמנו בהם לבד כשהם העתיקו את פלטפורמת הבוטים שלנו. סנאפצ'ט נלחמה בהם לבד כשהם העתיקו את הסטוריז. כך גם טוויטר ופורסקוור. בלתי אפשרי להילחם בפייסבוק בגפך כי יש לה יותר מדי כסף ומשתמשים. אבל בעזרת המטבע הדיגיטלי בפעם הראשונה החברות הללו יכולות להתאחד ולהתחרות בפייסבוק כגוף אחד שעובד עם KIN ונהנה מעליית הערך שלו".

 

שיניתם את לוחות הזמנים בעקבות הכניסה של פייסבוק לבלוקצ'יין?

"הכוונה שלנו היתה לנוע מהר ככל האפשר גם ככה, אבל זה כן יצר דחיפות בתעשייה להתאחד כדי להתחקות בפייסבוק. לפני כן חברות עוד התלבטו איך להיכנס לתחום המטבעות הדיגיטליים, לבד או בשיתוף פעולה איתנו. המהלך של פייסבוק חיסל את האפשרות לפעול לבד. חברות גדולות אומרות לנו שכעת הן רוצות לייצר ברית שתהיה המתחרה החזק ביותר".

 

 

 

מה ימנע מפייסבוק מלבנות ברית נגד משלה?

"הם יעשו את זה. כל חברה בתורה תצטרך להחליט לאיזה צוות היא רוצה להצטרף - לצוות המונופול של פייסבוק או לצוות המורדים העצמאיים. מה שמעניין הוא שזה מרוץ לבנות את מטבע הקריפטו עם השימוש הרחב ביותר, ולפיכך את הנכס הדיגטלי היקר ביותר בהיסטוריה האנושית. בסופו של יום, הנתח שלך מהנכס הוא מה שיש לך כדי לייצר הכנסות. כדי שאנחנו נספק ניצחון כלכלי גדול לבעלי המניות שלנו, אנחנו צריכים להחזיק בנתח הרבה יותר קטן מהנכס מאשר פייסבוק. אפשר להצטרף לאימפריית הרשע של פייסבוק ולקבל נתח מאוד קטן, או לברית המורדים ולקבל נתח הרבה יותר גדול. זה הקרב שיתנהל בשנים הקרובות".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x