$
מכשירים ומדריכים

מתנתקים מכדור הארץ: המכונות המעופפות המטורפות של עשירי עמק הסיליקון

סרגיי ברין מגוגל ממציא מחדש את הצפלין ושותפו לארי פייג - את האופנוע המעופף, ג'ף בזוס ואילון מאסק טסים לחלל, מייסד מיקרוסופט פול אלן רוצה לבנות את המטוס הכי גדול בעולם ואריק שמידט בונה על כרייה באסטרואידים. עשירי עמק הסיליקון מכוונים גבוה

ניצן סדן ורפאל קאהאן 21:3426.04.17

מה הייתם עושים לו היו לכם כמה מיליארדי דולרים בבנק ואנשים היו מקשרים את שמכם עם טיטאני טכנולוגיה כגוגל, טסלה ומיקרוסופט? כנראה שנחים על איזה חוף מרהיב או מטיילים בעולם. זו אינה התשובה הנכונה עבור טייקוני ההייטק של עמק הסיליקון: אם יש דבר שהם רוצים, זה לעזוב את האדמה ואם אפשר - את כדור הארץ.

 

לרבים מהם יש פרויקטים שונים בתחום התעופה והחלל, ממכוניות מעופפות ועד מסעות למאדים. לא מעט חברות הייטק מגלות בשנים האחרונות עניין ער בתחום התעופה. רק אתמול נודע שאובר רוצה לפתח פלטפורמת רכב מעופף עד 2020, גוגל חוקרת את תחום הטיסה האוטונומית ומפריחה בלונים סטרטוספריים, פייסבוק רכשה חברת מל"טים כדי להופכם לאנטנות שייספקו חיבור אינטרנט לעולם השלישי ועוד.

 

מכונית מעופפת, עיצוב קונספט מכונית מעופפת, עיצוב קונספט צילום: The Verge

 

השבוע נודע כי שני מייסדי גוגל, סרגיי ברין ולארי פייג', מפעילים בנפרד מיזמים בתחום התעופה. פייג' מממן פיתוח של מעין אופנוע מעופף, שנראה כמו רחפן מגודל. החברה המפתחת, Zee Aero, עיצבה מכונית מעופפת בגודל שדומה לשל רכב סטנדרטי ומסוגל לטוס בגובה נמוך.

מכונית Zee Aero מכונית Zee Aero צילום: wordless tech

 

לפייג' יש עוד מיזם בתחום - האופנוע המעופף Kitty Hawk. במקרה זה, מדובר בעיצוב פשוט בהרבה: כמו רחפן מגודל עם מושב לטייס. השבוע הוא הודגם לראשונה באוויר:

 

 

סרגיי ברין השקיע ממון רב בהקמה של מעבדת מחקר סודית שממוקמת במרכז איימס של נאס"א ושייעודה הוא פיתוח זן חדש של ספינות אוויר. לא ברור אם ישתמש בצפלינים להעברת מטענים או לתחבורה. בשלב הנוכחי ברין עוסק בבנייה של אבטיפוס ראשון בהאנגר מס' 2 שנמצא במרכז. המיקום של הפרויקט באחד ממרכזי הניסוי הגדולים של נאס"א מרמז על הרצינות של ברין בפיתוח. הוא גם גייס את אלן ווסטון, מנהל הפרויקטים של נאס"א, שיוביל את הפיתוח. לטענת ווסטון, צפלין יכול להוביל מטען של 500 טון עם צריכת דלק שדומה יותר לשל משאית מאשר לשל מטוס.

 

עיצוב קונספט של צפלין מודרני עיצוב קונספט של צפלין מודרני צילום: tweakers

 

פול אלן, ממייסדי מיקרוסופט, לוטש גם הוא עין אל השמים. אבל הוא לא רוצה להגיע אליהם במכונית. הוא השקיע בחברת וולקן אירוספייס אשר מפתחת מטוסי ענק לא-שגרתיים. החברה עיצבה מטוס בעל כנף עצומה ושני מרכבים, מעין גרסת התאומים הסיאמיים לאווירונים - שתהיה המטוס הכי גדול בהיסטוריה. ההמצאה הזו לא רק שאפשרית טכנית - היא גם עובדת: חברת היינקל חיברה כך שני מפציצים עוד במלחמת העולם השנייה, עבור זרוע האוויר הנאצית. הרעיון הפעם הוא להשתמש במטוס עצום שכזה בתור משטח שיגור מעופף לטילים - מה שיוזיל באופן פראי את הטיסה לחלל.

 

המטוס שמפתחת וולקן אירוספייס המטוס שמפתחת וולקן אירוספייס צילום: מיוטיוב

 

מנכ"ל אמזון ג'ף בזוס ואלון מאסק מכוונים גבוה מאוד: החברות שלהם, Blue Origin ו-SpaceX בהתאמה, מפתחות טילים לשיגור לוויינים וחלליות שיהיו רב-פעמיים. כיום, טילי שיגור עולים המון כסף לבנייה ולרוב לא ניתן להשמיש אותם לשיגור חוזר. הפיתוחים של החברות החדשות יאפשרו לטיל לצאת את האטמוספרה, לפלוט את המטען (לוויין, או חללית עם תיירים עשירים) ולנחות אנכית.

 

המשגר של בלו אוריג'ין המשגר של בלו אוריג'ין צילום: space.com

 

אריק שמידט, מנכ"ל גוגל לשעבר, מכוון אף גבוה יותר: הוא השקיע ב-Planetary Resources, חברה שמפתחת חלליות לכריית מתכות ומינרלים מאסטרואידים שנמצאים בין מאדים לצדק. זה אולי הפיתוח הכי שאפתני ברשימה, אך גם זה שעשוי להיות הרווחי ביותר: המשאבים הטבעיים של כדור הארץ הם בכמות מוגבלת ולא ירחק היום בו ייכלו. החלל החיצון לא שייך לאף מדינה, אין בו רגולציה או מכסות - כך שמי שישלוט בתחום הכרייה בו יהיה אחד השחקנים החזקים ביותר בכלכלה העולמית.

איפה הכסף? באסטרואידים, כמובן איפה הכסף? באסטרואידים, כמובן צילום: ABC NEWS

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x