• תפריט
הסטארט-אפים המבטיחים 2014
מוסף יום העצמאות 2014

מקום 1: Plarium - המשרד למשחקים אסטרטגיים

פנטזיה ישראלית: מערבבים ארבעה עולים דתיים מגיאורגיה, חינוך אמריקאי, שוק רוסי מבעבע וחיבה לדרקונים ופיראטים ומקבלים את פלריום, ענקית המשחקים האסטרטגיים לרשתות החברתיות, שמתקרבת לשווי של מיליארד דולר

אסף גלעד 07:5905.05.14

החברה שמתייצבת במקום הראשון בדירוג הסטארט-אפים המבטיחים של "כלכליסט" לשנת 2014, היא עוף מוזר בנוף ההייטק הישראלי. הרחק מהמעגלים החברתיים של הפקולטות המדעיות המובילות, בלי עבר ביחידות הטכנולוגיות של צה"ל ומערכת הביטחון ובלי סבב גיוס והיכרות בקרנות ההון סיכון השולטות בשוק, את ראש הרשימה כובשת חברה שארבעת מייסדיה הם עולים ישנים-חדשים מגיאורגיה, קרובי משפחה חובשי כיפה ששבו מארצות הברית ושעברית אינה שגורה על פיהם.

 

50 הסטארט-אפים המבטיחים - פרויקט מיוחד ליום העצמאות

 


 

אבל זה ממש לא מפריע להם לשחק אותה. את פלריום הקימו שני צמדי האחים, אבי וגבי שלאל וחיים ואיליה טורפיאשווילי ב-2008. כבר בחודש השני לקיומה הפכה החברה לרווחית, וכיום הם חולשים עם שותפיהם על חברה פרטית ששווייה מוערך בין 600 ל-800 מיליון דולר, עם אפשרות לצמוח עוד השנה לשווי של יותר ממיליארד דולר.

החברה המפתחת משחקי אסטרטגיה לרשתות חברתיות, משייטת כמעט מהרגע הראשון מחוץ לאור הזרקורים הישראליים. בראשית דרכה מומנה על ידי המיליארדר הישראלי-גיאורגי מיכאל מירילשווילי ובנו ויאצ'סלב, המחזיקים כיום ביחד בכ-40% מהחברה. השניים מחזיקים, בין השאר, גם באחת הרשתות החברתיות הגדולות ברוסיה, וי-קונטקטה (VK). כבר בשלב מוקדם בחייה החלה פלריום לחיות מההכנסות שייצרה בעצמה, פחות או יותר, ולא נדרשה למשוך תשומת לב רבה מדי בשוק המקומי.

 

ובכלל נראה שמשיכת תשומת לב היא מושג מגונה בחברה. למרות שבמשחקים המשוכללים של פלריום משחקים מדי חודש מיליוני משתמשים, ולמרות שהמשחקים מזרימים מאות מיליוני דולרים בשנה לקופתה ולקופת פייסבוק, כמו סטודיו מתקדם בסן פרנסיסקו, מטה החברה ממוקם במשרדים אפרוריים בהרצליה פיתוח, בלי שלט או סימן המרמזים שממש כאן יושבת אחת מחברות משחקי האסטרטגיה החברתיים הגדולות בעולם. בשלוש הקומות בבניין הבלתי מזוהה מצוי גם האולפן המרכזי שלה, המאכלס 120 עובדים המגיעים מדי יום לסטודיו כדי לצייר מפלצות, פיראטים, לוחמים עתידניים, מתאבקים ספרטניים ואיים אקזוטיים. בשני אולפנים נוספים באוקראינה עובדים עוד כ־400 עובדים.

 

החברה מציעה שורה של משחקי אסטרטגיה המתרחשים בעולמות מוגדרים, כשהבולטים בהם הם Total Domination, Stormfall ו-Pirates: Tides of Fortune. שלושה מיליון משתמשים ביום, וכ-12 מיליון משתמשים ייחודיים בחודש, משחקים בהם בפייסבוק וברשתות החברתיות הרוסיות, על גבי מחשבים, סמארטפונים וטאבלטים. זאת ההזדמנות המאושרת שלהם לדמיין שהם בעליה של אימפריית משובטים המשתלטת על הפלנטה, מושבת פיראטים בים הקריבי השולחת ספינות קרב למערכות ימיות, או לאונידס, המצביא הכריזמטי של ספרטה שמביא את חבל הארץ שבקצה יוון לעוצמה שטרם נראתה כמוה.

 

למעלה: חיים טורפיאשוילי (מימין) וגבי שלאל. למטה: איליה טורפיאשוילי (מימין) ואבי שלאל. "אף אחד לא האמין שמשחקים מורכבים יצליחו ברשתות החברתיות" למעלה: חיים טורפיאשוילי (מימין) וגבי שלאל. למטה: איליה טורפיאשוילי (מימין) ואבי שלאל. "אף אחד לא האמין שמשחקים מורכבים יצליחו ברשתות החברתיות" צילום: עמית שעל

 

הכל התחיל בפוקר

 

כשפלריום הוקמה, מייסדיה כלל לא ייעדו אותה להפוך לענקית של משחקי אסטרטגיה. המייסדים, האחים גבי ואבי שלאל, חזרו לישראל אחרי תקופה ארוכה בארצות הברית שכללה לימודים באוניברסיטת ברנדייס. הם חברו לאחים טורפיאשווילי עם חלום לעשות ברשתות החברתיות הרוסיות – VK, Odnoklassinski ו-ru.Mail – את מה שעשתה זינגה בפייסבוק.

 

וכמו שזינגה (ולא רק היא) יצאה לדרך עם פוקר טקסס הולד'ם, גם פלריום הציגה את משחק הפוקר Poker Shark, שפותח תוך חודש בלבד, ועד היום הוא אחד המשחקים הפופולריים בתחום הפוקר ברשתות הרוסיות. לאחר מכן היה זה Farmandia, המקבילה לפארמוויל ההיסטרי של זינגה, שהתפשט גם הוא כאש בשדה הקוצים של הרשתות הרוסיות. שני המשחקים הפכו ב-2010 את החברה לאחת החברות הצומחות במשחקים החברתיים בשוק המזרח אירופי.

 

"בנקודה הזו עמדנו בפני בחירה", מספר למוסף "כלכליסט" גבי שלאל. "עמדנו בצומת דרכים שבה היינו צריכים להחליט לאן פנינו: האם להפוך לענקית משחקים במזרח אירופה, או להתרחב לפלטפורמות גלובליות נוספות, ולהגיע לפייסבוק". הם החליטו לצאת בפנייה השנייה, וכך הפכה פלריום לאחת ממפיצות המשחקים הגדולות בפייסבוק, ולשותפה בפועל להכנסות ולתוכניות.

 

ב-2011 החלה פלריום בתרגום משחקיה מרוסית לאנגלית, אבל במקביל החלה להתמקד בז'אנר משחקים חדש: משחקי אסטרטגיה חברתיים בזמן אמת. "אמרנו לעצמנו שאם אנחנו מתמקדים בבניית משחקים איכותיים לפייסבוק, כבר נעשה זאת בז'אנר המשחקים שאהבנו לשחק", אומר שלאל.

 

המשחקים, שהושקו מאוחר יותר תחת המותגים Total Domination ו-Stormfall אמנם מזכירים מאוד משחקים פופולריים קודמים כמו Command and Conquer ו-Age of Empires, אך פלריום מוסיפה לז'אנר שכבה חברתית המאפשרת לתקשר תוך כדי המשחק עם החברים. בשנה האחרונה הלכה צעד נוסף, כשהמשחק הפופולרי ביותר שלה, Total Domination, היה הראשון להגר לפלטפורמות ניידות – סמארטפון וטאבלט.

 

הבחירות של מייסדי החברה מיצבו אותה במקום לא מובן מאליו, מה שהופך את ההצלחה שלה למרשימה עוד יותר. פלריום בחרה בדרך שונה מזו של חברות המשחקים הישראליות הגדולות, כמו פלייטק ו-888 שמפתחות משחקי הימורים לרשת, או חברות המשחקים פלייטיקה, פסיפיק אינטראקטיב ודרגונפליי, המפתחות משחקים דמויי הימורים. ובניגוד לענקיות משחקים פופולריות, כמו קינג, הענקית שמאחורי קנדי קראש, היא אינה מפתחת משחקי קז'ואל ממכרים, שפונים לקהל רחב במשחקים פשוטים ומבריקים.

 

משחקי אסטרטגיה מרובי משתתפים נחשבים למשחקים מורכבים, הדורשים מהשחקן סבלנות, התעמקות ותחכום ומעמידה לפניו אתגר רציני: לנצח על צבא או אימפריה משלו, ולפתח אותם בהדרגה בהתחשב במשאבים העומדים לרשותו, ובמהלכי השחקנים האחרים. מרבית המשחקים מבוססים על מפה, עליה יש להציב מתקנים שיסייעו בהתפשטות הגיאוגרפית, על מחקר מתמיד של רעיונות וטכנולוגיות ועל מסעות כיבוש והתרחבות טריטוריאלית. זה לא לפוצץ סוכריות או חזירונים.

 

להתעשר ממכירת חרבות

 

ולא רק התוכן, אלא גם גם הפלטפורמה אמורה היתה לעשות את החיים של פלריום קשים. המשחקים שלה, המכילים עושר גראפי של חיילים, כלי נשק, מפלצות, כלי רכב ופריטי נוף, דורשים בדרך כלל מסך גדול עם כרטיס גרפי חזק. אבל החברה השכילה להעביר בהצלחה את העולם המורכב הזה אל הרשתות החברתיות ולאחרונה גם למכשירים ניידים, שמתאימים כביכול למשחקים פשוטים וקצרים יותר.

 

"עד כה מרבית המשחקים בפייסבוק היו בעיקר משחקי קז'ואל, ואיש לא חשב שמשחקים מתוחכמים יותר, משחקי ליבה, יצליחו ברשתות החברתיות", אומר שלאל. "אלו משחקים שהשחקן צריך לקדם יום אחרי יום, ולנהל מערכה על גבי עולם שלם שנוצר מאפס".

 

שחקנים יכולים לשחק חינם, אך הם יכולים גם להתחיל לשלם עבור טובין וירטואליים – מרכיבים מיוחדים במשחק כמו שלבים חדשים, משאבים חסרים, חומות, ביצורים, חרבות, או כדי להאיץ תהליכים שבלי תשלום לוקחים הרבה יותר זמן. הייחוד הוא שפלריום יכולה לעדכן את המשחק באופן שוטף, להוסיף לו פריטים ושלבים, גם לאחר שהחל המשחק. הכסף נמצא בעדכונים הללו, ושלאל מספר כי בשנה שעברה הוציאה פלריום יותר מאלף עדכונים לחמשת המשחקים שלה. לתפיסתו, המשחקים הם יותר שירות מבוסס ענן המוגש לשחקנים ומעודכן על בסיס קבוע.

 

והקהל נותן אמון בחברה. עד היום שיחקו במשחקיה של פלריום יותר מ־90 מיליון שחקנים. שלושה מיליון מהם נכנסים למשחקים באופן יומיומי. כמובן שניתן לשחק במשחק גם בחינם, אולם למרות שלא מדובר במשחקי הקז'ואל המכניסים, הנתונים של החברה מראים שהיא מצליחה להרוויח לא פחות: משתמש משלם מוציא בממוצע במשחקיה בפייסבוק 70-100 דולר, יותר משחקני קז'ואל משלמים המוציאים בפייסבוק בממוצע 50 דולר. גם מפת ההכנסות הגלובלית השתנתה מתחילת הדרך, וכיום 65% מההכנסות מגיעות ממדינות שאינן דוברות רוסית.

 

"כשאתה חלק מקהילה של 100 שחקנים שמשחקים על אותו הלוח, ואתה בודק את מצב המשחק שלך בממוצע שלוש פעמים ביום, קל יותר להגיע לדפוסים שמזכירים משחקי קז'ואל", מסביר שלאל את שיעור הפעילות הגבוה של המשתמשים. גם הנתונים הכלכליים של משחקי המובייל החדשים מעודדים: מאז השקתה בתחילת 2013 של אפליקציית Total Domination במערכת ההפעלה של אפל, iOS, משתמש ממוצע הוציא דרכה חצי דולר בממוצע ביום.

 

לא ממהרים לשום מקום

 

כך שמבחינה פיננסית, פלריום היא תופעה. החברה הפכה לרווחית בחודש השני לפעילותה, עם צמיחה הדרגתית שהביאה אותה השנה לרמת הכנסות שנתית משוערת של מעל 100 מיליון דולר, וברווחיות גבוהה.

 

ככל הנראה, החברה לא מועמדת למכירה. בחברה זוכרים כיצד פלייטיקה הישראלית, למשל, נמכרה לפני כשנתיים תמורת 120 מיליון דולר, ומגלגלת כיום כבר יותר מ-300 מיליון דולר שזורמים לרוכשת, תאגיד ההימורים סיזרס. בחברה גם לא חושבים על הנפקה: חברות המשחקים שהלכו להנפקה לפניה, כמו זינגה וקינג, מלקקות עד היום את הפצעים.

 

ועם זאת, ההצלחה של החברה מביאה אליה גופי השקעה פרטיים עם מזוודות מלאות בכסף. לפי ההערכה, הם יבקשו לרכוש נתח מהחברה לפי שווי שנע בין 600 ל-800 מיליון דולר. אולם ייתכן שזו הערכת חסר: הצלחת החברה להשיק משחקי מובייל עשויה אף להעלות את שוויה לכמיליארד דולר.

 

לפני שנתיים הצטרף לחברה משקיע-העל גיגי לוי, הסנדק של תעשיית המשחקים בישראל. לוי, משקיע אסטרטגי שניהל בעברו את 888 והיה מעורב בבנייתן ובמכירתן של פלייטיקה ופסיפיק לסיזארס האמריקאית, משמש כיו"ר החברה. הוא מחזק את אחיזתה בישראל על ידי הפיכתה לחברה הממוקדת לא רק ביצירת משחקים אלא גם בבינה עסקית ואנליזת נתונים.

 

הניתוח הסטטיסטי מאפשר לחברה ללמוד מה השחקנים אוהבים, מה מסייע להם להצליח או להיכשל, כיצד הם מתקשרים זה עם זה, ואילו תסריטים גורמים להם להישאר זמן רב יותר במשחק ולקנות יותר מוצרים וירטואלים. כך מפיקה פלריום לקחים ממוצר אחד ומיישמת אותם מיד על משחקים אחרים. "אנחנו חברה שמוכוונת נתונים", מסביר שלאל את הסוד של החברה. "על כל 30 אנשי שיווק, אנחנו מעסיקים 10 עובדים שתומכים טכנית באיסוף וניתוח הנתונים והביצועים העסקיים", אומר שלאל.

 

מוצר: משחקי אסטרטגיה בזמן אמת לרשתות חברתיות ולמובייל

שנת הקמה: 2008

מספר עובדים: 500, מהם 120 בישראל

מיקום: הרצליה, חרקוב וקרים (אוקראינה)

מייסדים: אבי וגבי שלאל, איליה וחיים טורפיאשווילי, אוון ורביציק, מיכאל מורגובסקי וירון חכימי

מנכ"ל: אבי שלאל

יו"ר: גיגי לוי

השקעות: מיליוני דולרים בודדים ממיכאל מירילשווילי (22%), ויאצ'סלב (יצחק) מירילשווילי (16.4%), גיגי לוי (0.9%), ובני משפחות המייסדים

הכנסות מוערכות ב־2013: 80-100 מיליון דולר

הכנסות צפויות ב־2014: 120-100מיליון דולר

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x