$
מכשירים ומדריכים

מפחדות לאבד כיוון: חברות הניווט הישראליות נערכות לשינויים בשוק

בכירי טלמאפ, NNG ו־Waze מנסים לשדר עסקים כרגיל לקראת השקת שירות הניווט של אפל ומסבירים שעדיין יהיה להם מקום בשוק. לדבריהם, הפתרון של אפל יהיה כלל עולמי ולא מקומי - ונחות מתוכנות הניווט שלהם

עומר כביר 16:2931.07.12

כשאפל נכנסה לתחום הסמארטפונים עם האייפון היא שינתה את שוק הטלפונים. כשהיא השיקה את האייפד, יצרניות המחשבים הגדולות בעולם הרגישו את האדמה רועדת להן מתחת לרגליים ומיהרו להשיק טאבלט משלהן.

 

לכן, אפשר היה לשער שברגע שחברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם תיכנס לתחום אפליקציות הניווט, החברות שעוסקות בתחום יגלו לכל הפחות היסטריה קלה וימהרו להבין איך הן יכולות להישאר רלבנטיות. אבל בינתים, לפחות, חברות הניווט משדרות עסקים כרגיל ומנכ"ל ווייז נעם ברדין אומר ל"כלכליסט": "הם הולכים להיכנס עם מוצר נחות".

 

הכניסה של אפל לתחום הניווט נמצאת בתכנון זה שנים רבות. מאז השקת האייפון ב-2007 הסתמכה אמנם החברה על אפליקציית מפות של גוגל, אך במקביל החלה לרכוש חברות בתחום המיפוי ולפתח אפליקציה מתחרה משלה. פירות ההשקעה הבשילו ביוני האחרון, כאשר אפל הכריזה שגרסה 6 של iOS, מערכת ההפעלה של החברה למכשירי מובייל, תכלול גם אפליקציית מפות חדשה פרי פיתוחה.

 

מנווטים ב-IOS 6 מנווטים ב-IOS 6

 

האפליקציה תגיע לידי צרכנים רק בעוד כמה שבועות, ביחד עם תחילת הפצתה של iOS 6 בסתיו הקרוב, אבל מפתחים כבר זכו לגישה לגרסת בטא של מערכת ההפעלה ויכולים כבר לבחון את האפליקציה. גם בכירים בחברות הניווט השונות כבר בדקו את האיום החדש מצד אפל. ישראל היא מעצמת ניווט קטנה ומהווה בית לכמה מהחברות המובילות בתחום, ובכיריהן הסכימו לספר ל"כלכליסט" על היערכותן להתמודדות ראש בראש עם אפל.

 

שמים דגש על המידע המקומי

 

"לפני המהלך של אפל גוגל היתה הגורילה בשוק", מסביר מוטי קושניר, סמנכ"ל טלמאפ. "הכניסה של אפל גרמה לשני דברים: ראשית, ברגע אחד גוגל יאבדו 150 מיליון משתמשים. ושנית תהיה תופעה של גן סגור: אם אני באפל, אני חי רק במפות של אפל. בגוגל אני רק בגוגל מפות. אם משתמש אנדרואיד רוצה לשלוח למשתמש אייפון מקום מפגש, הוא לא יכול לעשות את זה. הם הורגים את שיתוף המיקום. זה פותח הזדמנות ענקית לחברות שעובדות על כל הפלטפורמות, שהמיקום בהן לא שבור ומאפשר שיתוף והעברת מידע”.

 

טלמאפ, לדברי קושניר, מציעה בדיוק את הפתיחות הזו, שכן האפליקציה שפיתחה החברה זמינה בכמה פלטפורמות ודרך כמה מפעילים. לדבריו, לחברה יש יתרון נוסף: "גוגל ואפל מייצרות מוצר אחד לכולם. המוצר שהושק לארה"ב עובד גם באירופה, אסיה ואפריקה. זה לא הולך לעבוד ככה. כשאתה רוצה לתת שירות לגרמני, אתה צריך להביא מותגים מקומיים בעלי משמעות, כמו מדריכי מסעדות או דפי זהב מקומיים. זו חוויה שאפל וגוגל לא יוכלו להתחרות בה. אם באנגליה אתה מחפש בגוגל, אתה מקבל הרבה פעמים מידע על חברות ועסקים שנסגרו מזמן".

 

 היתרונות היחסיים של טלמאפ על שירותי הניווט של אפל היתרונות היחסיים של טלמאפ על שירותי הניווט של אפל

 

ההבדל, לדברי קושניר, מורגש היטב במהלך הניווט עצמו. "ניווט מנקודה לנקודה, כל עוד הוא מבוסס על מפות טובות, יהיה איכותי. אבל מה מבדל את החוויה לטובה? זה לא ממתק ויזואלי כמו תצוגה תלת ממדית, אלא יכולת לספק בזמן אמת דיווחי תנועה, מצלמות מהירות, מידע על זמינות חניה, יכולת להבין איפה אתה נמצא בניווט ואיזה מידע רלבנטי אני צריך להראות לך”.

 

קשרים עם שותפים מקומיים מאפשרים לטלמאפ להציע מגוון שירותים ייחודיים שלוקחים את האפליקציה אל מעבר לעולמות הניווט המסורתיים. כך, למשל, שיתוף פעולה עם חברת Decell מאפשר למשתמשים בישראל לאתר חניונים בקרבת היעד שלהם בהם יש חניה פנויה, ולנווט ישירות אליהם.

 

תכונה אחרת מאפשרת לנהגים לקבל מידע על רוכבי אופניים שנמצאים בסמוך ועושים שימוש באפליקציית Cyclebe, במטרה למנוע במניעת תאונות בהן מעורבים רוכבים.

 

רוכבי האופניים עצמם יכולים להשתמש בטלמאפ על מנת לאתר ולנווט לתחנות של שירות תל-אופן בתל אביב בהן ניתן למצוא אופניים זמינים להשכרה. משירות דומה נהנים גם משתמשי האפליקציה בלונדון ובפריס. בצרפת יכולים המשתשים גם להשתמש באפליקציה להזמנת מקומות ישיבה במסעדות הודות לשיתוף פעולה עם המדריך המקומי LaFourchette, ובאוסטרליה אף לקבל תווי שי למסעדות בהן הזמינו מקומות.

 

מה ימנע מאפל ומגוגל להציע חוויה דומה?

"תיאורטית, כולם יכולים לעשות הכל. אבל צריך כסף, זמן, התמחות והשקעה. טלמאפ מתמקדת בחוויה אולטרה־מקומית. אנחנו לא עושים מוצר אחד לכל העולם, אני מחפש את כל תרחישי השימוש, עובר מקום אחרי מקום ותופר פתרונות. זו עבודה מסוג אחר, שחברות כמו אפל לא נכנסות אליה. טלמאפ מוכרת לא רק את מוצר הניווט, אלא גם שירותי פלטפורמה (API). עכשיו, כשאפל חתכה חצי מהשליטה של גוגל, זה פותח שוק ענק לשחקנים כמונו. חבר'ה שעבדו עם העולם של גוגל ייחסמו באפל. עדיף להם לקחת שירות ממישהו שעובד על כל הפטלפורמות ולא תוקע אותם”.

 

"המפות של גוגל עדיין טובות יותר מאפל"

 

אחד השמות החמים בחודשים האחרונים בתחום הניווט הוא ווייז, אפליקציית הניווט החברתית הישראלית שחגגה לאחרונה 20 מיליון משתמשים בכל העולם. המנכ"ל ברדין מסכים עם טענת קושניר, שלפיה השוק הולך לכיוון של חיפוש מקומי. "קרב המפות והמיקום יתפוצץ עכשיו”, הוא אומר. "גוגל הולכים לאבד מעל ל-50% מהחיפושים שלהם במובייל, ואפל מוותרים על 1.5 מיליארד דולר של הכנסות מגוגל”.

 

איפה נמצאת ווייז בקרב הזה?

"אנחנו לא רואים את עצמנו חלק מהקרב הזה. השימוש שאנחנו מחפשים הוא נסיעה יומיומית לעבודה והביתה. אתה יודע לאן אתה נוסע, אתה לא מחפש משהו באזור שלך. אנחנו רוצים לעשות אופטימיזציה לזמן נסיעה לעבודה ולמסלול הנסיעה. כשאתה פותח את האפליקציה של גוגל, הכל מתחיל בחיפוש. כשאתה פותח את ווייז, אתה רואה שמש וכתוב 'בוקר טוב, האם אתה נוסע לעבודה?'.

 

ווייז מסתכלת על המסלולים האלטרנטיביים ומציעה לך אותם, מתריעה על מפגעים, עומסי תנועה, שוטרים. זו חוויה מאוד שונה מחוויית ניווט של 'אני לא יודע לאן אני נוסע, ורק לא רוצה ללכת לאיבוד'. ווייז מיועדת לנסיעה היומיומית. היא הרבה יותר חברתית, הרבה יותר נעימה. זאת נקודת ההתחלה השונה בינינו לבין אפל וגוגל".

 

 היתרונות היחסיים של ווייז על שירותי הניווט של אפל היתרונות היחסיים של ווייז על שירותי הניווט של אפל

 

ההתמקדות בתחום החברתי ובחוויית הנהיגה היומיומית מאפשרת לווייז להציע מגוון שירותים ייחודיים שיעזור לה לבדל את עצמה מהמתחרות. אחד הבולטים בהם הושק ממש לאחרונה – איתור תחנות דלק על מסלול הנסיעה, והצגתן לפי התחנות הזולות ביותר, כאשר בהתאם למסורת ווייז, את המחירים מעדכנים הגולשים עצמם. "השירות הושק בארה"ב לפני כחודש, וכבר רושם שם בין 18 ל-30 אלף עדכוני מחירים ביום", מספר ברדין. “תחנות דלק השיקו קופוני הנחות למשתמשים, ורואים שינוי בתנועה של הנהגים. אמריקאי ייסע עוד קילומטר בשביל קופון".

 

מחירי הדלק מבוססי מיקור ההמון נבנים על קהילת המשתמשים החזקה של ווייז, שמאפשרת לנהגים לקבל עדכונים שוטפים על הנעשה בדרך לפניהם, מפקקים ומצלמות מהירות, ועד שוטרים או תאונות דרכים. אף שאפליקציות אחרות מסוגלות לספק מידע כמו עומסי תנועה או מצלמות, החיבור לקהילת משתמשים ענקית שמעדכנת ללא הרף על מפגעים רגעיים, גם כאלו שעלולים להוות סכנה רק במשך דקות ספורות, מספקת לה יתרון שאפליקציות אחרות יתקשו להתמודד איתו.

 

נהגים בישראל כבר גילו שמדי פעם יודעת ווייז להציע קופוני הנחה לעסקים בסביבה. שירות זה, שלא ניתן למצוא עדיין אצל אפל או גוגל, מספק יתרונות לכל הצדדים: המשתמש יכול לקנות מוצרים בהנחה מבתי עסק שנמצאים במסלול נסיעתו, העסק מרוויח לקוחות חדשים, והחברה הישראלית גוזרת את את עמלת התיווך.

 

בקרוב גם צפויה החברה לשחרר מערכת בשירות עצמי לרכישת פרסום באפליקציה. השימוש בעבור מפרסמים, שיוכלו לרכוש בעצמם פרסומות להבלטת בית העסק שלהם בעבור נהגים, ברור. אך בחברה בונים גם על שימושים מסורתיים פחות. “למה שאנשים לא יוכלו לחפש בווייז את החתונה שלך במקום את הכתובת של האולם. תוכל לשים קוד QR על ההזמנה, או שאנשים יוכלו פשוט לחפש לפי השמות של בני הזוג".

 

בשיחה לא שש ברדין לחלוק תכונות חדשות הנמצאות בימים אלו בפיתוח, אך הסכים לספר שאחת התכונות המבוקשות ביותר מצד משתמשים היא "הצילו", שתאפשר למשתמש שנתקע בדרך לשלוח קריאת עזרה, ולקבל סיוע ממשתמשים אחרים או לאתר גרר שנמצא בקרבתו.

 

ווייז היא כנראה שותפה של אפל באפליקציית המפות החדשה: שם החברה מופיע ברשימת ספקי המידע לאפליקציה. אבל ברדין נמנע, כבר קרוב לשנה וחצי, מלהגיב או להתייחס לסוגיה זו. בינתיים, יש לו לא מעט ביקורת על האפליקציה של אפל. "יש להם מפה של טום־טום, שהיא הרבה פחות טובה מהמפה של גוגל. החיפוש הוא של אפל, וגוגל יודעים דבר או שניים על חיפוש. אפליקציית הניווט של גוגל הרבה יותר טובה. המוצר הטוב ביותר בתחום החינם הוא של גוגל, הם קנה מידה אחר, ובגלל זה אנחנו רואים בגוגל את המתחרה שלנו".

 

איך חברה קטנה יכולה להישאר רלבנטית מול חברות גדולות עם הרבה משאבים?

"אחד היתרונות שלנו הוא שאנחנו עושים דבר אחד. תלך לכל קבוצה בגוגל ובפייסבוק, והן יתלוננו לך על משאבים, בעיית פוקוס וגיוסים. גוגל הוציאו עשרות מוצרים, רובם לא הצליחו כי לא קיבלו מספיק משאבים ותשומת לב ניהולית. זה אחד היתרונות כשאני מסתכל עלינו. זה מאוד דומה לדרופבוקס או להרבה חברות שעושות דבר אחד, עושות אותו טוב ומתמחות בו".

 

ב־iGO בונים על תעשיית הרכב

 

עיקר הכנסותיה של NNG, שמוכרת בעיקר בזכות אפליקציית הניווט IGO, מגיעות משיתופי פעולה עם יצרניות רכב. לדברי נשיא NNG דודי וירניק, החברה הנה המובילה בתחום הניווט המובנה בשוק הרכב העולמי. “אין יצרן גדול שאנחנו לא סגורים איתו בחוזה", הוא אומר. ”יש לנו צבר הזמנות של יותר מ־20 מיליון מכוניות לשלוש השנים הקרובות".

 

גם לאפל יש שיתוף פעולה עם יצרניות רכב מובילות, שרבות מהן צפויות לשלב כפתור גישה מהירה לעוזרת החכמה סירי, או מציעות כבר אינטגרציה כלשהי עם יישומי המוזיקה של האייפון.

 

אבל וירניק סבור שהחברה תתקשה מאוד לבצע מהלך דומה עם אפליקציית הניווט שלה. "אפל זה לא גורם שאתה יכול להתעלם ממנו, ואנחנו לא. אבל אפל הם כמו גוגל -הם רוצים לתת משהו חינמי ויתחרו זה בזה ראש בראש”, הוא אומר.

 

 היתרונות היחסיים של IGO על שירותי הניווט של אפל היתרונות היחסיים של IGO על שירותי הניווט של אפל

 

"אין להן אוריינטציה ליצרניות רכב. אלה גופים שמרנים מאוד, שמה שהכי חשוב להם זה האיכות. אף יצרן לא יכול להרשות לעצמו תקלה באחת המערכות או קריאה להחזרת מכוניות לצורך תיקון. הנזקים של דבר כזה הם במיליארדי דולרים".

 

"אפל וגוגל מתעניינות בפרסום ובשוק ההמוני. האפליקציה של אפל תהיה איכותית בסטנדרטים שלהם, לא של שוק הרכב. זה בכלל לא דומה. זה לא באורינטציה שלהן, לא בדנ"א שלהן, הן לא בנויות לזה”.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x