סגור
גג דו"ח טכנולוגי עומר כביר דסקטופ

דו"ח טכנולוגי
כך אמזון גורמת לכם לשלם לה עבור פייק ניוז ותיאוריות קונספירציה

בשנה האחרונה, פייק ניוז ותיאוריות קשר מצאו פלטפורמה חדשה להתנחל בה: זרוע מכירת הספרים של אמזון. השקט שממנו נהנית אמזון בתחום מאפשר לה לקבור את הראש בחול, להתעלם מהבעיה או אפילו להתכחש לה, בשעה ששקרים מסוכנים מתפשטים מהפלטפורמה שלה למוחות של אנשים

בקרב נגד פייק ניוז ותיאוריות קונספירציה, עיקר תשומת הלב מופנת לחשודות המיידיות – פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם, ווטסאפ, טלגרם ויוטיוב.
הרשתות החברתיות ואפליקציות המסרים המידיים הפכו לאורך העשור האחרון לחממה של שקרים ומיסנאינפורמציה, שמתפשטים מהר יותר ממגיפה ויראלית ושינו את האופן שבנו רבים תופסים את העולם, אפילו הובילו לאירועים משני היסטוריה כמו ניצחון דונלד טראמפ בבחירות 2016, או ניסיון ההפיכה בגבעת הקפיטול ב-6 בינואר השנה. זה השד שאנחנו מכירים, שאנחנו מוכנים לקראתו ושיש לנו כלים להתמודד אתו, מוגבלים ככל שיהיו.
אבל בשנה האחרונה, פייק ניוז ותיאוריות קשר מצאו פלטפורמה חדשה להתנחל בה, כזו שבה אנחנו לא מצפים למצוא אותן, ושבה הן מוגשות בפורמט מעורר אמון במיוחד, כזה שמגדיל את כוח השכנוע שלהן: אמזון, ובפרט, זרוע מכירת הספרים של אמזון.
באמזון מוכרים כמעט כל דבר בעולם, אך ספרים, המוצר הראשון שסביבו בנה ג'ף בזוס את ענקית הטכנולוגיה, נשארים מקור משיכה מובהק למבקרים, כאשר החברה שולטת ב-50% ממכירות הספרים בארה"ב
כשאנחנו חושבים על ספר, אנחנו חושבים לרוב על יצירה שנכתבה על ידי סופר מקצועי, עברה תחת ידו המיומנת של עורך מוכשר, מגיה, מעמד, מעצב ועוד ופורסמה על ידי הוצאה לאור שזה עיסוקה העיקרי.
אבל חלק ניכר מהספרים שמוצעים למכירה באמזון, אולי אפילו רובם, מפורסם באופן עצמאי על ידי סופרים שפועלים בגפם. מיעוטם הופכים לרבי מכר, וזוכים להכרה תרבותית רחבה שבעקבותיה מקבל הסופר חוזה שמן מהוצאה לאור גדולה.
3 צפייה בגלריה
ספרים ב אמזון AMAZON BOOKS
ספרים ב אמזון AMAZON BOOKS
AMAZON BOOKS
(צילום: שאטרסטוק)
המקרה הבולט ביותר הוא אנדי ויר שספרו, "לבד על מאדים" (The Martian), פורסם במקור בהוצאה עצמית באמזון, מכר 35 אלף עותקים תוך שבועיים, נרכש לפרסום מקצועי על ידי הוצאת פודיום, מכר עד היום יותר מ-3 מיליון עותקים ב-24 שפות וגם עובד לסרט המצליח בעל השם המחריד "להציל את מארק וואטני". אבל רובם מדשדשים בבינוניות יחסית (וייתכן שזו הסיבה שכמה מהסופרים העצמאיים היותר בולטים מפרסמים לפעמים שניים או שלושה רומנים בשנה).
הספר כאמצעי להפצת שקרים
האקוסיסטם הזה מתקיים לא רק במכירות ספרים דיגטליים לקינדל, אלא גם במכירות של ספרים פיסיים הודות למערכת של אמזון שמאפשרת להדפיס ספרים לפי דרישה ולשלוח אותם לרוכש כמעט מיידית, וחוסכת מסופרים בהוצאה עצמית את הצורך לשלם מראש על הדפסת כמות גדולה של ספרים שאין כל ודאות שתימכר. פלטפורמה זו חתכה את הזמן הדרוש להוצאה לאור של ספר משבועות או חודשים לעד 48 שעות, לדברי אמזון.
העיתונאי הישראלי, חיים הר זהב, עשה שימוש מוצלח במערכת זו על מנת למכור בחו"ל את ספרו המוצלח והמומלץ "לבנון: המלחמה האבודה", והגיע כך לקהל קוראים שלא היה מצליח להגיע אליו בדרך אחרת.
אבל הפלטפורמות הרחבות של אמזון, שאפשרו לוויר להפוך לסופר מד"ב מצליח ולהר-זהב להחזיר לתודעה הציבורית את שנות ה-90 ברצועת הביטחון, הן גם הכלים שמאפשרים לבדאים וקוסנפירטורים להפיץ את השקרים שלהם לציבור רחב. ולעשות זאת באמצעות המדיה האמינה ביותר שיש: הספר.
3 צפייה בגלריה
ה סרט להציל את מארק ווטני
ה סרט להציל את מארק ווטני
הסרט "להציל את מארק ווטני"
(יח"צ)
למרות שלא מדובר בתופעה חדשה לחלוטין, בשנת הקורונה היא התפוצצה. במסגר מחקר שערכו מדענים מאוניברסיטת וושינגטון, הם סרקו תוצאות חיפוש של כ-50 שאילתות בנושא חיפושים. מבין 38 אלף תוצאות החיפוש ו-16 אלף ההמלצות שהוצגו, זיהו החוקרים כמעט 5,000 מוצרים ייחודיים שהכילו מידע שגוי. זה 10.47% מכלל התוצאות.
כאשר מדובר בספרים, כותרים שזוהו כמטעים דורגו גבוה יותר מכותרים שהפריכו אותם. "הבדיקה שלנו מעלה שלאמזון יש בעיית מיסאינפורמציה רצינית סביב חיסונים/בריאות, שמוחרפת על ידי אלגוריתם החיפוש וההמלצות שלה", הם כתבו במחקר. "ואולם, הפלטפורמה לא נקטה בצעדים כדי להתמודד עם סוגיה זו".
באמזון מבקשים להקצין משתמשים?
לא צריך מחקר אקדמי כדי לזהות את הבעיה. בדיקה זריזה שערכו באתר Fast Company גילתה שבמענה לשאילתה "vaccines" בחנות הספרים של אמזון מתקבלות תוצאות בולטות כמו ספר שמבטיח את "הצד האחר של הסיפור", על מדע החיסונים ומדורג במקום הראשון במכירות בקטגוריית "מדיניות בריאות".
ספר אחר, שנכתב על ידי רופא ילדים שרישיונו הושעה אחרי שנקבע שגישתו לחיסונים סיכנה רבים מהמטופלים שלו, מככב בקטגוריית "בריאות בני נוער". ספר בולט אחר, Anyone Who Tells You That Vaccines Are Safe and Effective Is Lying, מאת קונספירטור ידוע, זכה ב-1,700 ביקורות של חמישה כוכבים והגיע לראש קטגוריית "חיסוני ילדים".
ההשלמה האוטומטית בחיפוש משחקת תפקיד לא מבוטל. כשהקלידו בפאסט קומפני "חיסונים" בתיבת החיפוש, ההצעה הראשונה בהשלמה האוטומטית היתה "הם מסוכנים". כשאני עשיתי את זה, זו היתה התוצאה השישית – מה שיכול ללמד על כך שההשלמה האוטומטית מתאימה את עצמה להיסטוריית הפעילות של המשתמש. כלומר, ייתכן שהאלגוריתם של אמזון ראה שכתב פאסט קומפני התעניין במידע על התנגדות לחיסונים, ובהתאם קידם לו תוצאות חיפוש רלוונטיות יותר. בדומה לדברים שתועדו בפלטפורמות אחרות, ייתכן שמערכות הבינה המלאכותית של אמזון מכווננות על מנת להקצין משתמשים. מחקר מפברואר האחרון מחזק הערכה זו.
מדיניות מוגבלת למאבק בפייק ניוז
אמזון גם יודעת לעשות כסף טוב מהקונספירציות השונות, ולא רק באמצעות העמלות שהיא גובה ממכירת הספרים. תוצאת החיפוש הממומן הראשונה שראה פאסט קומפני במענה לשאילתה "אוטיזם" היתה ספר שנכתב על ידי מתנגד חיסונים ידוע.
"אין ספק שאמזון היא המקדמת הגדול ביותר של דיסאינפורמציית אנטי-חיסונים והמובילה העולמית בדחיפה ספרי אנטי-חיסונים וקונספירציות קורונה", אמר לפאסט קומפני פרופ' פיטר הוטז, רופא ילדים ומומחה לחיסונים מקולג' ביילור לרפואה. "בארה"ב ובמקומות אחרים, מאמצי החיסונים מתמודדים עתה מול אקוסיסטם צומח של פעילים, גורמים זרים ומשפיענים דיגיטלים שמוכרים ספרים מזויפים באמזון".
כמה שמסובך להתמודד עם פייק ניוז ברשתות חברתיות, לפלטפורמה של אמזון יש קשיים משלה. פייסבוק, למשל, נוקטת במדיניות מוצדקת של הסרת פוסטים שקריים שעוסקים בקורונה או בחיסונים. אבל מסיבות היסטוריות מובנות, אנחנו מצטמררים מצנזור אפשרי של ספרים. עורכי המחקר מאוניברסיטת וושינגטון הציעו מדיניות ביניים של הסרת הספרים הללו מתוצאות החיפוש וההמלצות, אך גם פתרון זה קרוב מאוד לצנזורה.
זה לא שאמזון לא מסירה ספרים מהפלטפורמה שלה, היא עושה זאת תחת נסיבות מוגבלות מאוד. אבל הבעיה מחריפה מעצם העובדה שלאמזון אין כיום מדיניות מוצהרת להתמודדות עם פייק ניוז ומידע שקרי שעובר דרך הפלטפורמה שלה. המדיניות המוגבלת של אמזון מתייחסת רק להסרת תוכן או מוצרים בלתי-חוקיים, שמפירים זכויות יוצרים, שמספקים חוויית משתמש גרועה וכן "תוכן פוגעני" שכולל דיבור שטנה, מקדם פגיעה או התעללות בילדים, כולל פורנוגרפיה, מאדיר אונס או פדופיליה, תומך בטרור או "חומר אחר שאנחנו קובעים שהוא אינו ראוי או פוגעני". למשתמשים גם אין דרך לדווח על תכנים שקריים.
מדיניות זו אמנם שימשה בעבר את החברה כדי להסיר כמה כותרים שקשרו בין חיסונים לאוטיזם, ואחרי ה-6 בינואר היא הסירה עשרות כותרים של הכחשת שואה וכן את הרומן הגזעני "יומני טרנר". אך בגדול, ספרי קונספירציות ומידע שקרי פועלים בפלטפורמה לא הפרעה.
3 צפייה בגלריה
קינדל של אמזון ספרים דיגיטליים
קינדל של אמזון ספרים דיגיטליים
קינדל של אמזון ספרים דיגיטליים
(צילום: שאטרסטוק)
"מספקים ללקוחות גישה למגוון נקודות השקפה"
ואולם, בעייתית יותר מכל היא כנראה העמדה הרשמית של אמזון בנושא. "בדומה לחנויות אחרות שמוכרות ספרים, אנחנו מספקים ללקוחות גישה למגוון נקודות השקפה, וכלי הקניות והגילוי שלנו לא בנויים כדי לחולל תוצאות שמוכוונות לנקודת מבט אחת", נמסר מהחברה לפאסט קומפני. התגובה מתעלמת מכך שבניגוד לחנויות מקוונות אחרות, ובטח שבוודאי בניגוד לחנויות פיסיות, קלות הפרסום באמזון מדלגת שומרי סף (מו"לים, מנהלי רכש) שהיו יכולים למנוע את הגעת וקידום הכותרים המסוכנים ביותר.
הטענה השנייה, לגבי האופן שבו בנויים הכלים שלא, היא התממות מכעיסה לאור מה שכבר ידוע על נטייה של אלגוריתמים מבוססי בינה מלאכותית לקדם תכנים ודעות קיצוניים ומלהיטים. לכך מתווסף טוויסט ייחודי לאמזון: ביקורת מזויפות שמשמשות לקידום הכותרים הבעייתיים הסערה המערכתית סביב פייק ניוז ותיאוריות קשר לא הגיע עד עתה לאמזון, והיתה נחלתן של הפלטפורמות החברתיות בעיקר.
אפשר להבין את זה. המידע שם קליט וקל לעדכון, וניתן לראות את ההתפשטות שלו בקלות יחסית. באמזון, אין פוסטים או סרטונים מלהיטים שכולם יכולים להתחבר אליהם. אין ספירת לייקים ושיתופים שיניפו דגלי אזהרה. אבל הסכנה שם גדולה לא פחות. לספר, ובפרט ספר מודפס, יש מעמד מיוחד. סמכות ואמינות שנובעים מעצם הפורמט, שפוסט בפייסבוק או סרטון ביוטיוב לעולם לא יוכלו לשחזר. יש לו גראביטס (Gravitas, אין תרגום מוצלח לעברית). מי שיגלה חסינות לשקרים ברשתות החברתיות, יכול ליפול בקלות ברשתו של ספר כרוך ורציני למראה.
השקט שנהנית ממנו אמזון בתחום מאפשר לה לקבור את הראש בחול, להתעלם מהבעיה או אפילו להתכחש לה, בשעה ששקרים מסוכנים מתפשטים מהפלטפורמה שלה למוחות של אנשים. מה שהניע את פייסבוק, טוויטר ויוטיוב לפעולה לא היה רצונן הטוב, אלא לחץ משמעותי מהציבור, התקשורת והמחוקקים. הגיע העת להפעיל את הלחץ הזה גם על אמזון.
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.