$
חדשות טכנולוגיה

הגנרל שסייע לבניית האימפריה זומן להגן עליה

אנדי ג'אסי בנה בתוך אמזון חטיבת ענן עם הכנסות כמו של קוקה־קולה, ועתה יירש את המייסד ג'ף בזוס בתפקיד המנכ"ל. אחרי שבנה את מנוע הרווח של אמזון, המשימה העיקרית שלו תהיה להגן על החברה מהרגולציה המתהדקת

עומר כביר 08:0704.02.21

מינויו של אנדי ג'אסי — האיש שהוביל את פעילות הענן באמזון — לעמוד בראש חברה שידועה כמפעילת אתר סחר מקוון יכול אולי להראות מוזר. זה מוזר רק אם לא מבינים מה מניע את אמזון באמת. זה אינו הרצון למכור כמה שיותר מוצרים או להיות הבחירה של הסטארט־אפים המדוברים ביותר להפעלת תשתית הענן שלהם. מה שמניע את אמזון, כבר קרוב ל־30 שנה, היא השאיפה לחדשנות טכנולוגית – לראות איך אפשר ליצור טכנולוגיה חדשה שגם תזכה להצלחה מסחרית. בין אם היא משיקה קורא ספרים דיגיטלי וטאבלטים משלה, מפתחת שירותים מקוונים כמו שירות סטרימינג או רחפני משלוחים, יוצרת מערכת זיהוי פנים שנויה במחלוקת, או מקימה פעילות ענן שמשנה את האופן שבו חברות טכנולוגיה פועלות – היכולת ליצור מוצרים ושירותים מתקדמים הם המניע הבסיסי שלה כמעט תמיד. ואת זה ג'אסי מבין מצוין, אולי אפילו יותר טוב מהמנכ"ל המיתולוגי שאותו הוא מחליף, ג'ף בזוס.

 

 

 

ג'אסי, בן 53, לא נבחר לתפקיד המנכ"ל במקרה. הוא מהעובדים הוותיקים באמזון ונמצא בחברה מאז 1997, ופרט לתקופה קצרה ב־IBM, בין התואר הראשון מהרווארד ל־MBA מבית הספר לעסקים של הרווארד, לא עבד בשום חברה אחרת בחייו הבוגרים.

 

את תהילתו באמזון קנה ב־2003, כשעם צוות של 57 איש הקים את הפעילות שתהיה לימים Amazon Web Services. באותה עת הבינה אמזון שתשתית המחשוב הרחבה שבנתה יכולה לשמש לא רק אותה, ושהיא יכולה להציע אותה לעסקים אחרים בשבריר מחיר לעומת מה שאלו ידרשו לשלם על מנת להקים תשתית משלהם.

 

ג'אסי הוביל את הקמת הפעילות הזו, והפך אותה לעסק בעל קצב הצמיחה המהיר ביותר של אמזון. מבחינת השליטה בשוק, נכון לאמצע 2020 שלטה AWS ב־33% משוק תשתיות הענן, ובין לקוחותיה נמנו חברות כמו סלאק, ליפט ופינטרסט. לשם השוואה, למיקרוסופט במקום השני יש נתח שוק של 18%, ולגוגל במקום השלישי 9% בלבד. ההצלחה של AWS היא במידה רבה מעשה ידיו של ג'אסי, שיצר את החזון, האסטרטגיה והפעילות השוטפת של חטיבת הענן, והיא מסבירה במידה רבה מדוע סימן אותו בזוס כיורש.

 

אולם חרף החשיבות הגדולה של AWS לאמזון ולעתיד החברה, היא עדיין לא נחשבת לפעילות הליבה שלה, והשנה האחרונה הוכיחה זאת בצורה חזקה. הכנסות אמזון ברבעון האחרון של 2020 זינקו ב־43.6%, והגיעו לשיא של 125.56 מיליארד דולר – גבוה יותר מהכנסות אפל אפילו. היא עשתה את זה לא בזכות שירותי הענן שלה, שצמחו בשיעור קטן יותר, אך עדיין מרשים, של 28%, אלא הודות לפעילות המכירות הוותיקה שלה שזוכה בשנה האחרונה לביקושים עצומים בעקבות הקורונה.

 

 

אנדי ג'אסי אנדי ג'אסי איור: דניאל גולדפרב

 

התפיסה שלפיה מינויו של ג'אסי למנכ"ל אמזון מסמנת שינוי כיוון לעבר שירותי ענן והפיכתם לפעילות הליבה שלה הגיונית כמו תוכנית עסקית שבה אפל זונחת את האייפון, המוצר המכניס והרווחי ביותר שלה, על מנת להתמקד באפל ווטש, מוצר מצליח וצומח אך כזה שרחוק מלעמוד בזכות עצמו. כן, ג'אסי יחזק בוודאי את פעילות הענן של אמזון, אבל לאור ההצלחה של חטיבה זו והחשיבות שלה בשוק הטכנולוגיה הדבר היה קורה בכל מקרה בלי קשר לזהות המנכ"ל. הוא בוודאי לא צפוי למקד מחדש את פעילות אמזון סביב הענן, בטח לא בשעה שפעילות הסחר המקוון ומה שקשור אליה נמצאת בצמיחה כל כך אדירה, ייתכן אפילו בעיצומו של שינוי פרדיגמה שנגרם כתוצאה מהמגפה ושישנה מעתה ואילך את המקום שיש למסחר מקוון בחיי היומיום שלנו. הקניות ברשת רשמו בשנה האחרונה זינוק שבתנאים אחרים היו עוברות שנים, אולי אפילו עשור, לפני שהיה מתקבל. מיקוד מחודש של החברה דווקא בעת הזו יהיה שגיאה ניהולית אדירה, ואפשר להניח בוודאות די גבוהה שג'אסי הוא לא מנהל גרוע.

 

 

 

"בלתי אפשרי שמישהו מבחוץ היה מגיע"

 

בזוס לא בחר בג'אסי כמחליפו מתוך מטרה להוביל שינוי אסטרטגי באמזון, שנסמך על הניסיון של ג'אסי ב־AWS, אלא מהסיבה הפשוטה שמדובר במנהל סופר מוכשר, עם קבלות מוכחות באמזון עצמה, שמכיר טוב את החברה והמנגנון שלה ונהנה מאמונו של בזוס.

 

"אני חושב שזה די בלתי אפשרי שמישהו מבחוץ יחליף את ג'ף", אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" מאט מקילוויין, שותף מנהל של קרן ההון סיכון Madrona, שהיתה אחת המשקיעות הראשונות באמזון ושמכיר היטב את בזוס ואת ג'אסי. "יש כל כך הרבה רעיונות ועקרונות תרבותיים שקשה להסתגל אליהם. אנדי הוא ההתגלמות התרבותית של אמזון".

 

ג'אסי הוא מה שמכונה באנגלית Company Man, ומזהה את עצמו עם רבים מהערכים התרבותיים של אמזון כמו החופש לאפשר לצוותים לחקור רעיונות בחופשיות ובאופן מבוזר, או תרבות הישגית (ויש שיאמרו תחרותית מדי). הוא גם עשה משהו שמעט אנשים יכולים להתגאות בו: לבנות פעילות עסקית ששווה בגודלה לזו של חברת פורצ'ן 500. ל־AWS היו ב־2020 הכנסות של 45.37 מיליארד דולר – נתון שמציב אותה במקום ה־72 ברשימת החברות הגדולות בארה"ב, לו היתה חברה עצמאית. זה גדול יותר משמות כמו בסט ביי, יונייטד, נייקי או קוקה קולה. ג'אסי היה הגורם המוביל בהגעה להשג זה, וזה לבדו מצדיק את העובדה שבזוס משך בעבורו את כס המנכ"ל.

 

 

 

באשר לאתגרים שניצבים בפני ג'אסי, מעבר לבעיות רגולטוריות שונות שאתן הוא עלול להתמודד סביב ההתנהגות האנטי־תחרותית של אמזון, את האתגר המרכזי ביותר אפשר לסכם פשוט במלים: אל תדפוק את זה. אמזון נמצאת היום על הגל. אין לה כמעט מתחרים בשוק הסחר המקוון, היא החלישה במשך שנים את החנויות הפיסיות לפני שהקורונה הנחיתה על רבות מהן מכת מוות, ואפילו ענקיות כמו מיקרוסופט וגוגל מתקשות לערער את הדומיננטיות שלה בתחום הענן. האתגר של ג'אסי הוא לשמר את מעמדה של אמזון, ואולי לחזק אותה באמצעות התרחבות לתחומים חדשים. זה יותר קשה ממה שזה נשמע. כשאתה מתמודד מול יריב גדול יותר, או מול שחקן חדש שנוגס בך מאחור, יש לך לאיפה להסתכל, מדד להשוות את מולו את ההצלחות ואת הכישלונות שלך. איך אתה נשאר בפסגה, או אפילו מטפס לפסגות חדשות, כשכל היריבים האפשריים שלך נראים כמו נמלים קטנות? זו השאלה שג'אסי יידרש לפצח.

 

ואולם, הוא יצטרך לשקם את התדמית של אמזון. החברה אולי לא נגררה בבוץ בשנתיים האחרונות כמו שקרה לפייסבוק ולגוגל, אבל היא זכתה למנה די מכובדת של ביקורת וזעם סביב היחס הבעייתי, שלא לומר לא אנושי ובשנה האחרונה אף מסוכן, לעובדי המחסנים שלה, שמהווים את רוב 1.3 מיליון עובדי החברה, וסביב השיווק שלה את מערכת זיהוי הפנים הבעייתית שלה לכוחות משטרה בארה"ב והיעדר הרצון המתמשך שלה לגבש מדיניות ראויה להתמודדות עם משבר האקלים.

 

וזה גם ההבדל הבולט בין המנכ"ל היוצא לזה הנכנס. בזוס ידוע בכך שהוא נוטה שלא להתבטא בסוגיות פוליטיות. אבל ככל שזה נוגע לג'אסי, נראה שאי אפשר לסתום לו את הפה. לאורך השנים לא היסס ג'אסי להביע עמדות ברורת בסוגיות בוערות כמו אלימות משטרתית, הגירה וזכויות להט"בים, כשהוא משתמש בחשבון הטוויטר שלו כשופר העיקרי לשם כך.

 

המטען האידיאולוגי הזה צפוי לעמת אותו כבר ביום הראשון כמנכ"ל עם סוגיה מהותית: איך אדם בעל תפיסות ליברליות ואתיות מוצהרות משנה תרבות ארגונית שנבנתה במשך שנים סביב טשטוש גבולות אתיים ותעדוף רווח כספי על עקרונות מוסריים.

 

x