$
חדשות התקשורת

בלעדי לכלכליסט

קרן נוי וכלל ביטוח בין המתעניינות בסיבים של פרטנר

לכלכליסט נודע כי כמה גופים מוסדיים במגעים עם פרטנר להשקעה ברשת הסיבים האופטיים שלה

אביאור אבו 07:2323.11.20

מתעניינים ראשונים בהשקעה בסיבים האופטיים של פרטנר. לכלכליסט נודע כי כמה קרנות וגופים מוסדיים החלו לנהל שיחות ראשוניות עם חברת התקשורת, בהם קרן נוי, ג'נריישן קפיטל, קרן קיסטון, דן קפיטל, כלל והפניקס.

 

פרטנר הודיעה בשבוע שעבר כי בעקבות פניות שהתקבלו ממשקיעים פוטנציאליים היא בוחנת אפשרות לקבל הצעות משותף או שותפים פוטנציאליים לרכישת עד 20% מזכויות השימוש ברשת הסיבים האופטיים העצמאית למשקי בית (הקיימת והעתידית) של החברה. הפנייה יצאה על ידי זרוע בנקאות ההשקעות של חברת MNS Consulting ודיסקונט קפיטל.

 

למעשה, פרטנר מציעה למכירה רק את זכויות השימוש ברשת ולא את הרשת הפיזית עצמה (“הברזלים”). כמו כן השימוש מיועד למגזר הפרטי ולא העסקי. הוצאות ההקמה, התפעול, השדרוג והתחזוקה של הרשת ימשיכו להתבצע על ידי פרטנר, ובמקביל תוקם שותפות חדשה שתתמקד במכירת הזכויות לחברות אחרות ולפרטנר עצמה.

 

פרטנר תאפשר לחברות מתחרות לחכור את התשתית שלה דרך השוק הסיטונאי ולהציע אותה ללקוחות פרטיים, כפי שמאפשרות היום חברות התשתית האחרות – בזק, HOT ו־IBC. גם פרטנר עצמה תתחייב לרכוש שירות מהשותפות.

 

 

 

ההודעה של פרטנר מגיעה בתקופה שבה הסיבים האופטיים זוכים לפופולריות רבה. בימים אלה בוחנים רשות התחרות ומשרד התקשורת אתכניסתה של HOT לשותפות בחברת הסיבים IBC, שבשליטת סלקום. פרטנר ניהלה בעבר שיחות עם IBC אך אלה לא צלחו.

 

 

פריסת סיבים אופטיים של פרטנר (ארכיון) פריסת סיבים אופטיים של פרטנר (ארכיון) צילום: יח"צ

 

במקביל, נפלה גם העסקה שבמסגרתה ביקשה HOT לרכוש את פרטנר. משנותרה עם נטל ההשקעה לבדה, פרטנר פונה למשקיעים חיצוניים. בשונה מההצעה של פרטנר לשותפים החדשים, סלקום ו־HOT הן שותפות מלאות בפעילות הסיבים של IBC, כולל השקעות בפריסה והחלטות בשיקולי פריסה. בבעלות על IBC שותפות גם קרן תש"י וחברת החשמל, כאשר לאחרונה לוותה IBC כ־350 מיליון שקל ממגדל.

 

פריסת הסיבים של פרטנר ו־IBC מתמקדת בבניינים רבי־קומות, מתוך תקווה שאלה יחזירו את ההשקעה. כאשר הפריסה בהם תסתיים, לפרטנר יהיה פחות כלכלי להמשיך בפריסה. למעשה, פרטנר מבקשת לנצל את המומנטום החיובי של הפריסה המואצת שלה כדי לממש באופן חלקי את השווי הנוכחי של פעילות הסיבים ולהציף ערך.

 

פרטנר פרסה עד כה כ־675 אלף בתי אב, שהם כ־30% ממשקי הבית בישראל. IBC פרסה עד כה כ־500 אלף בתי אב. רק כ־150 אלף הם מנויים משלמים שמחוברים לסיבים, אך נתון זה צפוי להשתנות עם הכוח השיווקי של בזק ו־HOT.

 

למשחק נכנסת בימים אלה בזק, לאחר שבממשלה אישרו לאחרונה את מתווה הסיבים החדש, שבמסגרתו הוסרה מעל החברה חובת הפריסה הכלל־ארצית, בכפוף למגבלות.

 

בזק פרסה עד כה כ־60% ממשקי הבית בישראל אך השהתה זה כמה שנים את חיבורם הממשי של הבניינים לתשתית, לאור המחלוקות מול משרד התקשורת.

 

x