$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

קמפיין ביידן מתריע מהסכנות בפייסבוק - אך צוקרברג מסרב להקשיב

מערכת הבחירות בארצות הברית מתחממת מיום ליום, והנזק האפשרי של ההסתה והמידע השגוי ברשת רק הולך וגדל. בבחירות 2016 המפלגה הדמוקרטית הייתה חירשת ועיוורת למה שהתחולל ברשתות החברתיות, הפעם בכירי המפלגה מודעים להפצת הפייק ניוז ומתריעים על כך לפייסבוק, אך היא ממשיכה בשלה

עומר כביר 09:4204.10.20
לפני 4 שנים, אחת ההצלחות הגדולות של דונלד טראמפ, שנראה בימים אלו חיוור מהרגיל, היתה השימוש החכם שעשה קמפיין הבחירות שלו בפלטפורמות החברתיות השונות, ובעיקר בפייסבוק. צוות הקמפיין שלו נפגש בקביעות עם נציגים מטעם פייסבוק, שסייעו וייעצו לגבי אופן השימוש בפלטפורמה והדרכים הנכונות להשתמש בה. במקביל, קמפיין קלינטון סרב להצעת פייסבוק לפגישות דומות, וכשל להבין את המושגים הבסיסיים ביותר של שימוש נכון במדיה חברתית – למשל איך לנצל פרסום ממוקד על מנת להתאים מסרים שונים למצביעים שונים, ועם התוצאות נאלצנו כולנו לחיות בארבע השנים האחרונות.

 

דונלד טראמפ ומארק צוקרברג דונלד טראמפ ומארק צוקרברג צילום: אי פי איי, בלומברג

 

קמפיין ביידן, שלמד את לקחי העבר, אמנם לא מספק בינתיים אסטרטגיית דיגיטל מבריקה, אבל לפחות חכם מספיק על מנת שלא לחזור על הטעויות הגסות ביותר של קמפיין קלינטון. בחודשים האחרונים קיימו בכירים במפלגה הדמוקרטית שורת פגישות עם נציגי פייסבוק, במטרה מרכזית ליצור מנגנונים שימנעו הפצת פייק ניוז ומיסאינפורמציה בסבב הבחירות הנוכחי.

 

בבחירות 2016, הזלזול של פייסבוק בהשפעת הפייק ניוז היה כל כך בוטה, שהחברה כמעט לא עשתה דבר על מנת למנוע את הפצתן ומארק צוקרברג אף פסק – לאחר הבחירות – שלפייק ניוז לא היתה שום השפעה על התוצאות. ואולם בשעה שבמפלגה הדמוקרטית למדו את הלקחים הדרושים, נראה שבפייסבוק עדיין מתקשים לעשות זאת.

 

לדברי מקורות בעלי ידע ישיר על הפגישות החודשיות בין בכירי המפלגה הדמוקרטית לאנשי פייסבוק, במפלגה סבורים שהחברה כשלה לעמוד בהבטחותיה למניעת הפצת פייק ניוז בפלטפורמות שלה, והם חוששים שהיא לא מוכנה למנוע ניצול לרעה שלהן להפצת כאוס. בשיחה עם אתר recode, מקורות במפלגה תיארו את הפגישות עם פייסבוק כ"מטריפות" ואמרו שהן גרמו להם "לרצות לדפוק את הראש בקיר". עובדי פייסבוק, הם מאשימים, כשלו בעצירת מתקפות מיסאינפורמציה נגד מועמדים דמוקרטים, מגלים חוסר נכונות לשתף מידע על קבוצות קיצוניות שפועלות לדיכוי הצבעה, ומציגים תוכניות כושלות להתמודדות עם מידע סותר על תוצאות הבחירות.

 

צנזורה בפייסבוק צנזורה בפייסבוק צילום: שאטרסטוק

 

בחודשים האחרונים נקטה פייסבוק כמה צעדים בולטים להתמודד עם הכשלים השונים, כמו איסור על פרסומות פוליטיות בשבוע שלפני הבחירות וחזרה על התחייבות ותיקה להסיר מידע מטעה על זמני, דרכי ומקומות הצבעה (והסירה במסגרתה, למשל, סרטונים של טראמפ שקראו לאזרחים להצביע פעמיים). ואולם, במפלגה הדמוקרטית סבורים שלא די במהלכים אלו על מנת לעצור את שיטפון השקרים וההסתה שכל כך נפוץ ברשת החברתית. "זה פלסטר על פצעים שדורשים פינוי לחדר מיון ותפרים", אמר מקור במפלגה ל-recode.

 

במפלגה חוששים גם שטראמפ ותומכיו יכריזו על ניצחון שלא היה בבחירות, וינצלו את פייסבוק על מנת לקבע את הנרטיב שקרי שכזה. "בפייסבוק אומרים כל הזמן שהם עובדים על זה. אנחנו מבינים שמדובר באיומים מתפתחים, אבל מועד הבחירות ידוע זה זמן מה, וזה מטריד כי נשארו לנו פחות מ-50 ימים", אמר אחד המקורות. "בשיחה אחת שאלנו מה קורה אחרי הבחירות אם אין עדיין תוצאות, מה קורה בין יום הבחירות ליום התוצאות. ובעיקרון לא היה להם כלום".

 

במפלגה הדמוקרטיות קיוו שפגישות חודשיות עם החברה, שב-2016 היו רכיב כל כך מרכזי בהצלחת האסטרטגיה הדיגיטלית של טראמפ, יהיו ההזדמנות למצוא פתרונות משמעותיים לבעיות השונות. ואולם, לדברי המקורות, פייסבוק מנצלת אותן למתקפת יח"צ שנועדו לשכנע את הבכירים שצוקרברג הוא אדם בעל עקרונות. "התחושה היא שאנחנו ממשיכים לזרוק דברים אל תוך הריק ולצעוק מהגגות, וזה נופל על אוזניים ערלות".

 

שני מקורות מרכזיים לתסכול במפלגה הדמוקרטית הם סמנכ"לית התפעול, שריל סנדברג, וסגן הנשיא למדיניות ציבורית, ג'ואל קפלן, שמשחקים תפקיד מרכזי בקביעת מדיניות פייסבוק בתחום. קפלן, לשעבר המשנה לראש סגל הבית הלבן תחת ג'ורג' וו. בוש, היה לפי ספרו של סטיבן לוי Facebook: The Inside Story ב-2016 גורם מרכזי בהחלטה של פייסבוק שלא לנקוט בזמן אמת צעדים משמעותיים נגד ההתערבות הרוסית והפצת הפייק ניוז בפלטפורמה.

 

מדיניות זו כוללת, לדברי המקורות, דרישה מנציגי המפלגה להתריע בפני החברה על מידע שגוי בפלטפורמה, במקום שזו תעשה מאמצים גדולים יותר לאתר אותו בעצמה. בנוסף, הם אומרים ל-recode, החברה סרבה למסור מידע על הקבוצות הקיצוניות שהיא מנטרת. "אני לא מבקש מפייסבוק למסור מידע ספציפי, אבל הם מסרבים אפילו למסור שמות של 5 או 10 קבוצות קיצוניות שהם עוקבים אחריהן מקרוב", אמר מקור אחד. אחר הוסיף: "לא נראה שיש משהו שהם שולטים בו כמו שצריך".

 

ג'ו ביידן ומארק צוקרברג ג'ו ביידן ומארק צוקרברג צילום: רויטרס, איי פי

 

המתחים בין פייסבוק למפלגה הדמוקרטית לא נשארים מאחורי הקלעים, ומנהל הקמפיין של ביידן, ג'ן או'מאלי דילון, שלחה מכתב חריף בנושא לצוקרברג. "במקום לראות התקדמות, ראינו נסיגה לאחור", היא כתבה. "ההבטחה של פעולה עתידית היא לא יותר מתירוץ לחוסר פעולה".

 

פייסבוק, בתגובה, לא התייחסה ספציפית לטענות השונות ופירטה רק מהלכים שונים שנקטה כמו מערך בדיקת העובדות שהקימה או רשתות הפצת פייק ניוז שהסירה.

 

עם זאת, נראה שהמצב בשטח מחזק את טענות הדמוקרטים. בספטמבר דיווח הניו יורק טיימס שמאמצי פייסבוק להגביל את פעילות תיאוריית הקשר ההרסנית QAnon ברשת החברתית רשמו כישלון מהדהד: קבוצות QAnon ממשיכות לצבור תומכים, תנועת מליציה שקוראת לאזרחים להתחמש ולצאת לרחובות צברה אלפי אוהדים חדשים, וקמפיין שהתחזה לתנועה להעלאת המודעות לסחר בבני אדם הצליח להזרים מאות אלפי גולשים לקבוצות של תיאוריית הקשר. וכל זאת, איך לא, בחסות האלגוריתם שממשיך להמליץ על קבוצות QAnon – חרף הבטחת פייסבוק למנוע את זה.

 

בסבב הקודם, המפלגה הדמוקרטית היתה חירשת ועיוורת למה שמתחולל בפייסבוק. הפעם, בכירי המפלגה מודעים היטב למה שקורה בפלטפורמה ועושים כמיטב יכולתם על מנת לצעוק ולהתריע מכך. פייסבוק, כך נראה, מתבצרת בעקשנותה ומסרבת להקשיב. זו לא שאלה של חופש ביטוי וצנזורה מצד הרשת החברתית, אלא של הנכונות שלה לפעול בצורה נחושה נגד שקרים ברורים, בוטים ובעלי פוטנציאל מזיק במיוחד. מערכת הבחירות מתחממת מיום ליום, והנזק האפשרי של ההסתה והמידע השגוי בפייסבוק רק גדל. ועם התוצאות של מחדל זה, עוד נאלץ כולנו לחיות בארבע השנים הבאות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x