$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

הסוף למשקפיים הוורודים של מג'יק ליפ

ההיבריס הכניע את החברה: החזון השאפתני של מג'יק ליפ התרסק אמש לאחר שהודיעה החברה על סבב קיצוצים לכמחצית מכוח העבודה שלה. וגם: טוויטר מגבירה את המאמצים נגד הפצת פייק ניוז בנושא הקורונה

עומר כביר 09:4423.04.20
לרוני אבוביץ היה חלום. זה היה אחד החלומות השאפתניים ביותר בעולם הטכנולוגיה בעשור האחרון. הוא יעשה מה ששום חברה לא הצליחה לפניו, יפצח תחום שעולם המחשוב נאבק אתו מזה יותר מעשור, ושחברות ענק מיומנות כמו גוגל ומיקרוסופט התקשו בו ונסוגו לאחור בבושת פנים. וכנראה שהחזון שלו היה מאוד משכנע, כי בדרך להגשמת החלום הזה הוא הצליח לשכנע משקיעים לתת לסטארט-אפ שהקים 2.6 מיליארד דולר, והשתמש בכסף הזה כדי לבנות חברה בת אלפי עובדים ששאפה לעשות משהו שרק מעט חברות בהיסטוריה הצליחו לעשות: להביא לצרכנים מוצר שיצמיח שוק חדש לחלוטין.
רוני אבוביץ מייסד מג'יק ליפ רוני אבוביץ מייסד מג'יק ליפ צילום: בלומברג

 

אתמול החלום הזה התרסק על קרקע המציאות כשהחברה של אבוביץ, מג'יק ליפ (Magic Leap), יצאה במהלך קיצוצים נרחב והודיע על פיטורים של אלף עובדים – כמחצית מכוח העבודה שלה. המהלך הוסבר במשבר הכלכלי הפתאומי שהביאה מגיפת הקורונה, אך האמת היא ששורשי הכשלון נמצאים שנים מאחור ואת הסיבה לכישלון אפשר לסכם במילה אחת בלבד: היבריס.

 

בשנים האחרונות היתה מג'יק ליפ אחת החברות הצעירות המדוברות בעולם הטכנולוגיה. כבר מראשית דרכה, עוד לפני שנודע איזה מוצר היא מפתחת, יצרה החברה עניין תקשורתי ניכר, הודות לגיוסים מתוקשרים של כספים ועובדים והדלפות מתוזמנות על טכנולוגיה חדשנית שהיא מפתחת. ב-2015, כחצי עשור אחרי הקמתה, כשנחשף המוצר – משקפי מציאות רבודה (AR) שאמורים להיות מתקדמים הרבה יותר מכל מה שנראה אז בשוק – רק גברה ההתרגשות הודות להדגמות מסקרנות ומדהימות שהציגה החברה. באחת המוכרות שבהן, נראה לווייתן וירטואלי נופל לתוך מגרש כדורסל אמיתי, מרסק את הרצפה ומשפריץ גל אדיר של מים לכל עבר.

 

משקפיים של מג'יק ליפ משקפיים של מג'יק ליפ צילום: NagicLeap

 

בכירי החברה, בפעמים הנדירות שדיברו עם התקשורת, הבטיחו מהפכה חווייתית אדירה שלא נראתה כמותה. "לא הייתי קם מהספה אם לא הייתי מאמין שמביאים מהפכה", אמר לי לפני שלוש שנים טמיר ברלינר, ממייסדי פריימסנס שאחרי מכירת החברה לאפל עבר למג'יק ליפ כדי להקים את מרכז הפיתוח שלה בישראל. "כל מהפכה קירבה את האדם לצבור ידע בצורה נגישה יותר. המחשב הראשון נתן לאנשים שהם לא טכנולוגיים גישה למידע כמו ספר והסלולר הביא מסה של מידע. אנחנו עומדים בפני מהפכה נוספת במתן המידע, כשהפיקסלים יציגו למשתמש את העולם כפי שהוא שולט בו. אני לא חושב שיש משהו שמתקרב לחוויה שהמציאה מג'יק ליפ".

 

בערך שלוש שנים אחרי אחרי שגוגל נכשלה עם משקפי ה-AR שלה, גלאס, בשעה שמוצרים כמו הולולנס של מיקרוסופט סיפקו חוויה חלשה עם מכשיר מסורבל, שדה ראייה מוגבל וביצועים לא מרשימים, הבטיחה מג'יק ליפ חוויות פורצות דרך כמו אפשרות להרכיב את המשקפיים העתידניים, לשבת במגרש כדורסל ריק ולצפות בזמן אמת במשחק NBA שמתנהל במרחק מאות קילומטרים, או אפשרות לבצע פגישות וירטואליות שאין כמעט הבדל בינן לבין פגישות פיסיות. שיתופי פעולה עם חברות כמו לוקאספילם של דיסני הוסיפו ודרבנו את העניין בחברה.

 

אבל החזון התחיל להסדק. פיתוח המוצר התארך, ובתקשורת החלו לפקפק ביכולת החברה לקיים את הבטחותיה. באוגוסט 2018, כשהגיעו סוף סוף משקפי החברה (תג מחיר: 2,295) לידיהם של מבקרים התברר שהיה מקום לפקפק. "יש עוד דרך ארוכה לקיום ההבטחות של המדיום, והמשקפיים לא הראו שהם יכולים לגשר על הפער", כתבה עדי רוברטסון ב-The Verge. "לא מדבר בהתקדמות המהפכנית או הקסומה שמג'יק ליפ הבטחה במשך שנים. זו גרסה טובה יותר של משהו שניסיתי בעבר, אבל עדיין עבודה בהתהוות". ביקורת אחרות היו רכות יותר, אבל ההסכמה היתה: זה מוצר ראשוני, שרחוק מאוד מהבטחות החברה.

 

חזון המשקפיים של מג'יק ליפ חזון המשקפיים של מג'יק ליפ צילום: TechCrunch

 

המכירות של המשקפיים, שלא יועדו לציבור הרחב אלא למפתחים ויוצרים, לא הרשימו אף אחד ונכון לסוף 2019 הסתכמו בכ-6,000 יחידות בלבד. רחוק מאוד מתחזיות החברה למכירה של 100 אלף יחידות. הכישלון אילץ את מג'יק ליפ לצאת לסבב קיצוצים ולמקד מחדש את הפעילות שלה בשוק הארגוני. זאת, אחרי שבמשך שנים ההבטחה הגדולה של החברה היתה למהפכה צרכנית אדירה.

 

דווקא משבר הקורונה, שיכול היה להיות נקודת זינוק משמעותית לחברה לו המשקפיים שפיתחה היו עומדים בהבטחות האדירות שלה (כי מה יותר טוב לישיבה בבית מאשר מוצר שמאפשר לך לצאת ממנו באופן וירטואלי?), הנחית מכה מרסקת על החברה ואילץ אותה לצאת במסע הקיצוצים הנרחב.

 

במג'יק ליפ תלו את הפיטורים האדירים כמעט אך ורק במשבר. "אנחנו נמצאים בתקופה בה עסקים מכל העולם מתמודדים עם אתגר גלובלי חסר תקדים ולאורו מוצאים את עצמם חייבים להתגמש בכדי לעבור אותו", כתב ברלינר במכתב שנשלח לעיתונאים. "אנחנו במג׳יק ליפ מוצאים את עצמנו באותה סירה. בניגוד לחברות הגדולות אשר מתחרות בנו, אנחנו עדיין סטארט-אפ, ונסמכים על כספים ממשקיעים אשר בתקופה זו רוצים לראות יותר מאסטרטגיה ושוק פוטנציאלי, הם רוצים לראות גם יכולת יצירת הכנסות מיידית והגדלת אורך הנשימה. לאור כך החברה מבצעת הערכת מצב כדי להתאים עצמה למציאות החדשה. החברה חייבת להתמקד באיזורים בהם יש התאמת שוק-מוצר בנוסף ליכולת לייצר תזרים בתקופה הקרובה, כמו גם הקטנת פעילויות בהם התפתחות השוק הייתה אטית יותר (תרגום לעברית: אף צרכן לא רוצה את המוצר היקר והמוגבל שלנו, ואנחנו מחפשים בנרות מישהו שכן יסכים לשלם עליו, ע"כ)".

 

אין ספק שהמשבר הכלכלי הנוכחי שיחק תפקיד בנפילה האדירה של מג'יק ליפ, אבל הוא רק האיץ תהליכים קיימים, לא היה הגורם המרכזי שלהם. מג'יק ליפ נולדה בהבטחה שחצנית ומלאת חשיבות עצמית: נעשה מה ששום חברת ענק עתירת כספים ומהנדסים לא הצליחה, נהיה החברה הקטנה והזריזה שממציאה שוק חדש ומשנה את פני העולם, אנחנו נהיה ל-AR מה שאפל היתה למחשבים אישיים, ובדרך נהפוך מעט אנשים עשירים לעוד יותר עשירים.

 

החזון היה מרשים, אולי אפילו היה לו על מה להתבסס, אבל במבחן המציאות הטכנולוגיה שפתחה החברה היתה מורכבת מדי, פריצות הדרך הדרושות מרובות מדי, והדרך למוצר המובטח ארוכה מדי. ההיבריס של אבוביץ ומג'יק ליפ אפשר לחברה לצאת לגיוסים אדירים של הון ועובדים, אבל ברגע שהתפזר הערפל הוא גם סלל לה את הדרך המהירה למטה.

 

טמיר ברלינר, מג'יק ליפ טמיר ברלינר, מג'יק ליפ צילום: עמית שעל

 

יש סברה שהיבריס הוא דווקא דבר טוב, שבלי חזון אדיר כמו זה של מג'יק ליפ, שמשלהב את הדמיון ומשחרר את הארנקים, לא ניתן לעשות מהלכים גדולים שיטלטלו את השוק. אין ספק שאם ההימור של מג'יק ליפ היה משתלם, אם היתה מגיעה החברה מהר לפריצות הדרך המיוחלות ועומדת בהבטחות שלה, היום הייתי מזמר זמירות אחרות. והיו נקודות בהיסטוריה של עולם הטכנולוגיה שבהן היבריס נתן את העבודה (סטיב ג'ובס, במיוחד, הצליח בזה כשהביא לשולחן חזונות אדירים כמו טלטול שוק המוסיקה או המצאת הטלפון מחדש, וגם הגשים אותם).

 

באמת יכול להיות שבשביל מוצר כזה, לא היתה לאבוביץ שום דרך אחרת פרט למכירת החזון שלו לענקית טכנולוגיה והשתעבדות אליה. אבל בסופו של דבר אפשר לבחון את מג'יק ליפ רק במבחן התוצאה. והתוצאה שההבטחות האדירות למהפכה מאופסנות עכשיו לטובת מהלך מפוקח יותר ומלהיב הרבה פחות של "התמקדות בעולם האנטרפרייז לטובת ייצור הכנסות בתקופה הקרובה", כדברי ברלינר. במקרה של מג'יק ליפ, המציאות האפורה הכניעה את החזון הנעלה. ההימור לא השתלם, וההיבריס הכניע את החברה.

 

קצרצרים

 

1) פייסבוק תתחיל להציג את המיקום הגיאוגרפי של חשבונות פייסבוק ואינסטגרם גדולים לצד פוסטים שלהם בניוז פיד. המהלך נועד לסייע למשתמשים לדעת האם הפרסום אותנטי או לא, ויכול לסייע לחשוף ניסיונות של גורמים זרים להפיץ פייק ניוז. בתור התחלה יוצג המידע רק לגולשים בארה"ב.

 

טוויטר טוויטר צילום: AP

 

2) טוויטר מגבירה את המאמצים נגד הפצת פייק ניוז בנושא הקורונה: החברה הודיע שתתחיל להסיר תוכן שקשור לנגיף ושקורא לפעולה שעלולה לגרום לנזק. "הרחבנו את המדיניות נגד טענות לא מאומתות שמעודדות אנשים לבצע פעילות מזיקה שיכולה להוביל להרס או לנזק לתשתית דור חמישי (יש כמה קוקואים שחושבים שרשת הסלולר אחראית למגיפה, ע"כ), או שיכולה להוביל לפאניקה רחבה", מסרה החברה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x