$
פרסום ושיווק

תאגיד השידור הציבורי פורש באופן סופי מהוועדה למדרוג

כך החליטה אתמול מועצת התאגיד; "מדידת הרייטינג המיושנת באמצעות הפיפל מיטר, אינה מותאמת לשינויים מרחיקי הלכת בהרגלי הצפייה בישראל, ירידה בצפייה בטלוויזיה בכלל ועלייה בצפייה בדיגיטל" נמסר מהתאגיד

אביאור אבו 11:2111.12.19

מועצת תאגיד השידור הציבורי "כאן" הודיעה היום (ד') כי היא מקבלת את החלטת הנהלת התאגיד, בראשות אלדד קובלנץ, לעזוב את הוועדה למדרוג ולהקים פאנל מדידת רייטינג עצמאי. ההחלטה התקבלה אתמול בישיבת המועצה.

 

 

 

בין הועדה לתאגיד התגלעו חילוקי דעות באשר לשיטת המדידה החדשה, כאשר התאגיד דרש שהמדידה תקיף גם את שידורי הרדיו וגם את תכניו ביוטיוב. עם זאת, גוגל לא מאפשרים למדוד את תכני היוטיוב ועל כן התאגיד החליט שהמדידה לא רלוונטית לגביו שכן רוב תכניו נמצאים בפלטפורמה זו. בעקבות כך, התאגיד עומל בימים אלה על מציאת שיטה חדשה ונמצא בשלב בקשת מידע מחברות טכנולוגיה.

אלדד קובלנץ מנכ"ל תאגיד השידור הציבורי אלדד קובלנץ מנכ"ל תאגיד השידור הציבורי צילום: רונן אקרמן

 

"ההחלטה התקבלה מאחר שהמדידה הזאת אינה מתאימה לתאגיד ואינה מביאה לידי ביטוי את סך נתוני הצפיה בכל הפלטפורמות, ובכלל זה הצפייה בדיגיטל, אלא משקפת רק את הרייטינג של גופי השידור החברים בוועדה" נכתב בהודעה.

 

עוד נמסר כי "המועצה הנחתה את התאגיד לפרסם יום-יום את נתוני הצפייה בדיגיטל ואת המדדים שעל פיהם מתבצעת המדידה. החלטת המועצה מבוססת על חוות דעת של אנשי מקצוע בתאגיד, הקובעת כי המדידה הנוכחית, שמודדת רק טלוויזיה, אינה רלוונטית לתאגיד ועולה מיליוני שקלים בשנה. על פי חוות הדעת הזאת כל התכנים של התאגיד נגישים לציבור בדיגיטל בכל זמן ומקום מתוקף יעדיו כגוף ציבורי ומדידת הרייטינג המיושנת באמצעות הפיפל מיטר, אינה מותאמת לשינויים מרחיקי הלכת בהרגלי הצפייה בישראל, ירידה בצפייה בטלוויזיה בכלל ועלייה בצפייה בדיגיטל. עוד נקבע בחוות הדעת כי המדידה באמצעות פיפל מיטר אינה מודדת באופן מייצג את האוכלוסייה הערבית ואת צפיית הילדים, ולכן יש צורך במודל מדידה חדש ובטכנולוגיה מתקדמת".

 

שיטת מדידה מאוחדת

 

בחודש הבא תחל שיטת מדידה חדשה הכוללת לראשונה מדידה אחודה של צפייה בטלוויזיה וגם בפלטפורמות אינטרנטיות כמו אתרי הבית של הערוצים ואפליקציות, הנצפות על-ידי סמארטפונים, טבלטים ומחשבים. באוגוסט האחרון בחרה הוועדה, בהנהלתו של רוני ארן, להמשיך עם חברת קנטאר מדיה, אשר מודדת את הרייטינג בישראל מאז 1998, גם ל-7 השנים הקרובות. המערכת פועלת בשיטת ה-People Meter במסגרתה מותקנים מכשירים אלקטרוניים על מקלטי הטלוויזיה ונתבי האינטרנט בבתיהם של משתתפי הפאנל, המונה כיום 700 משקי בית (כ-2,200 אנשים), אשר אמורים להוות מדגם מייצג של האוכלוסייה.

 

הוועדה הישראלית למדרוג נוסדה באמצע שנות ה-90, עם הנהגתם של שידורי טלוויזיה מסחריים בישראל. מערכת המדידה נועדה לשרת בעיקר את מנגנון קביעת המחירים של תשדירי הפרסומות בערוצים המסחריים, ודיווחיה היומיים מהווים את הבסיס לפעילות שוק הפרסום בטלוויזיה.

 

הוועדה פועלת ללא למטרות רווח וממומנת מכספי חבריה, בהתאם לגודלם: קשת 12, רשת 13, ערוץ 9, ערוץ 24, איגוד חברות הפרסום והרשות השנייה - שגם מאיימת בפרישה. תקציב הועדה עומד על 12 מיליון שקל בשנה וחלקו של התאגיד שעמד על כ-2 מיליון שקל בשנה, יחולק בין הגופים שנשארו.

 

מהוועדה למדרוג נמסר: "פרישה מהוועדה למדרוג לא תפתור את נתוני הצפייה של כאן11. גם הרעיון שגוף שידור ציבורי ידווח בעצמו על תוצאותיו, לא קיים בשום מקום בעולם. טענות התאגיד כאילו בקשותיו ובהן מדידת הדיגיטל והרדיו לא נענו תמוהות. שני הנושאים עלו ואושרו בוועדה".

x