$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

סין נגד המאמי הלאומית: וואווי מסתבכת במגרש הביתי

גולשים סינים זועמים על מותגים שמקטלגים את הונג קונג וטייוואן כעצמאיות - ונדהמו לגלות שגם ענקית הטכנולוגיה האהובה עליהם עשתה זאת; חוקרים מסינגפור פיתחו חולצה שמאפשרת לייעל תקשורת מובייל ולחסוך כך בסוללה; ומה קורה כשמשלבים ישראבלוף עם צנזורה ממשלתית

אופיר דור, בייג'ינג 13:4619.08.19

הרשת הסינית היתה תמיד מקום לאומני ופטריוטי, אך דברים טיפסו לשיאים חדשים על רקע מלחמת הסחר עם ארה“ב ובעיקר בשל ההפגנות הגדולות בהונג קונג, שנמשכות כבר שבועות ארוכים. התקשורת הסינית הרשמית תוקפת בחריפות את המפגינים, המוצגים כמי שמנסים לפגוע בשלמות הטריטוריאלית הסינית, ואת מדינות המערב המעודדות לכאורה את חוסר היציבות מאחורי הקלעים - מסרים שתורמים להעצמת הרגש הלאומני ברשת.

 

גל הלאומנות הפך מוקדם יותר החודש לקמפיין בווייבו, הגרסה הסינית לטוויטר, נגד מותגים זרים המערערים על מדיניות סין האחת והריבונות הסינית על הונג קונג, מקאו וטייוואן. החברה שזכתה לכבוד להילכד ראשונה ברשת היתה בית האופנה האיטלקי ורסצ‘ה, כאשר בשמיני באוגוסט התפרסמו ברשת תמונות של חולצת ורסצ‘ה על גביה מוצגת הונג קונג כישות נפרדת מסין.

 

ההפגנות בהונג קונג ההפגנות בהונג קונג צילום: רויטרס

 

 

התמונות עוררו כמובן סערה עם קריאות כמעט מתבקשות לחרם נגד ורסצ‘ה בשל תמיכה בעצמאות הונג קונג ומקאו. בבית האופנה מיהרו לשגר התנצלות עמוקה כולל התייחסות אישית של מנהלת הקריאייטיב דונטלה ורסצ‘ה: ”מעולם לא רציתי לפגוע בריבונות הלאומית הסינית“, כתבה באינסטגרם.

 

אבל ורסצ‘ה היה רק ההתחלה. בימים שלאחר מכן צדו הגולשים הסינים מותגים נוספים כקלווין קליין, COACH, אסיקס וסוורובסקי שהציגו על מוצרים או באתר האינטרנט התייחסויות אל הונג קונג, מקאו או טייוואן כאזורים או מדינות נפרדות מסין.

 

התסריט חזר על עצמו שוב ושוב כאשר כל צד מילא את תפקידו נאמנה: הגולשים קראו לחרם והמותגים מיהרו לתקן ולהתנצל פומבית. התנצלויות אלו זכו בעצמן לתהודה גדולה. כתבות ופוסטים תחת התגית ”סברובסקי התנצלה“ זכו למשל ללא פחות מ-760 מיליון צפיות בוויבו עד כה.

 

 

דונטלה ורסאצ'ה דונטלה ורסאצ'ה צילום: בלומברג

 

 

לפי דו“ח של חברת מקינזי מדצמבר אשתקד, סין אמורה לעקוף השנה את ארה“ב ולהפוך לשוק האופנה הגדול בעולם, לכן מותגי הלבשה, הנעלה או תכשיטים בינלאומיים פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להסתכסך עם הקהל הסיני. כולם בתעשיה זוכרים היטב איך רק בשנה שעברה סולק מותג היוקרה דולצ'ה וגבאנה מאתרי הקניות הסינים ברשת אחרי שפרסומת פרובוקטיבית שלו נתפסה כעלבון גזעני.

 

מסע הציד לא הסתיים רק בחברות אופנה והתרחב גם לעולם הטכנולוגיה. בשבוע שעבר הוכנסה גם אמזון לקלחת, כשצילומי מסך של חולצות עם כיתובים כמו ”לשחרר את הונג קונג“ ו“הונג קונג היא לא סין“ הנמכרות באתר החברה הבינלאומי הפכו לאחד הנושאים החמים ברשת הסינית. בניגוד לחברות האחרות, באמזון שיחררו תגובה קורקטית למדי לפיה הם מכבדים את מדיניות סין האחת ואת חוקי המדינות השונות בהן הם פועלים.

 

ייתכן שהתגובה הקורקטית ולא מתנצלת של אמזון נבעה מהעובדה שהחולצות נמכרו בעמוד של סוחר חיצוני ולא ישירות על ידה, אבל אולי היתה כאן סיבה נוספת. אמזון סגרה בחודש שעבר את האתר הסיני שלה לאור מכירות חלשות ואף שהיא ממשיכה להפנות לקוחות סינים לקנייה באתר הגלובלי, התלות של החברה בשוק הסיני והרגישות שלה ללחץ שם נמוכים בהרבה משל מותגי אופנה. לכישלון עסקי בסין יש, מסתבר, גם יתרונות.

 

לא הסתדרה בסין. אמזון לא הסתדרה בסין. אמזון צילום: Digital Commerce 360

 

 

ואז הגיע הקמפיין לשיאו המוזר: גולשים סינים גילו לתדהמתם כי וואווי - המותג הלאומי האהוב ואחד מסמלי החדשנות הסינית - חטא ברישום בעייתי בהגדרות אזורי הזמן בסמארטפונים. הגולשים מצאו כי בזמן שהמכשירים הסלולרים של וואווי מכוונים לסינית מפושטת, צורת הכתיבה המקובלת בסין היבשתית, בהגדרות אזורי זמן מופיע הרישום ”טאיפיי (סין)“, המינוח התקין פוליטית בסין ביחס לאי. אולם משתמשים ששינו את השפה במכשיר לסינית מסורתית, צורת הכתיבה המקובלת בהונג קונג וטייוואן, נתקלו בהגדרות אזורי הזמן דווקא באופציה ”טאיפיי (טייוואן)“, מינוח הנותן לכאורה גושפנקא לכך שטיוואן היא מדינה עצמאית ולא מחוז סורר ומורד כמו שרואה בו סין. הגולשים הסינים כל כך התרגזו עד שהיו מי שפתחו תגית בוויבו תחת השם ”וואווי צאי מסין“.

 

אין זאת הפעם הראשונה שבה חברת טכנולוגיה סינית מסתבכת במגרש הביתי. בחודשים האחרונים היתה לנובו השעיר לעזאזל, והואשמה בחוסר פטריוטיות ומכירת האינטרסים הלאומיים. אולם וואווי, המאמי הלאומית, אינה חברה סינית רגילה ובשנה האחרונה היא זכתה לחיבה וגיבוי יוצאי דופן מהקהל הסיני על רקע החרם האמריקאי נגדה. ”זו הדרך שבה וואווי משיבה לסין? זוהי שערוריה“, כתב גולש סיני מאוכזב נגד וואווי.

 

מכשיר ה-P30 של וואווי מכשיר ה-P30 של וואווי צילום: רפאל קאהאן

 

 

לאור המתקפה על החברה, וואווי מיהרה להוציא עדכון גרסה מיוחד שמשנה את הרישום ל”טאיפיי (סין)“ עבור כל צורות הכתיבה, אך החברה טרם נענתה לבקשות הגולשים ולא פרסמה התנצלות רשמית. למרות הסערה, בטווח הארוך קשה לראות את וואווי, הגיבורה הסינית העומדת נגד מתקפות המערב, נפגעת באיזושהי דרך ממשית מהפרשה.

 

אך בכל זאת יש כאן איזשהו מסר קטן; אם אני צריך לנחש מה הוביל לרישום השונה, הייתי מעריך שמישהו מהמנהלים בוואווי ניסה להתאים את המוצר לכולם. לסינים הוא נתן את הרישום המקובל ולטייוואנים, בגרסת הסימניות המסורתיות, הוא נתן את ההתייחסות המועדפת עליהם, עד שהפערים התפוצצו לחברה בפרצוף. וואווי הוצגה בשנה האחרונה שוב ושוב בתקשורת המערבית כזרוע ביצוע הפועלת בשירות המשטר הסיני, עד שכמעט ניתן היה לשכוח שמדובר קודם כל בחברה עסקית המנסה לרכוש לקוחות ולמקסם רווחים, אפילו אם זה אומר לחרוג לרגע מהקו הרשמי.

 

קצרצרים

 

1. חוקרים מהאוניברסיטה הלאומית של סינגפור טוענים כי פיתחו ביגוד מיוחד המאיץ פי 1,000 את התקשורת בין מכשירים ניידים. לפי החוקרים, הבד המיוחד גורם לגלי רדיו להחליק על גביו במקום להתפזר לכל הכיוונים וכך יכול לבסס קשר מהיר יותר בין הסמארטפון לאוזניות אלחוטיות או שעונים חכמים ולחסוך אנרגיה מהמכשירים. הצוות מסינגפור רשם פטנט על הבד המיוחד שניתן לכבס, לייבש ולגהץ כמו בגד רגיל ועלותו דולרים בודדים בלבד למטר. עכשיו רק נותר לתהות מי יסכים ללבוש חולצה די מכוערת כדי לחסוך בחיי סוללה.

 

 

 

 

 

2. סין היא מדינה שחיה טוב עם סתירות שאנחנו במערב תופסים כבלתי ניתנות לגישור, למשל ניהול משק קפיטליסטי הנשלט על ידי מפלגה קומוניסטית. והנה עוד סתירה אחת: סין מפעילה את חומת האש הגדולה שחוסמת נכון להיום את הגישה מתוך המדינה ל-135 מתוך 1,000 האתרים המובילים בעולם. אולם במהלך מפתיע הודיעו כעת הרשויות העירוניות בבייג‘ינג כי הן מזמינות משקיעים להקים שירותי VPN מקומיים, שיאפשרו למשתמשים לדלג מעל אותה חומת צנזורת אתרים. איך זה משתלב? סין מנסה להראות שהיא עומדת במילתה לאמץ את הגלובליזציה ולסייע לחברות זרות לפעול במדינה, כל זה תוך שמירה על החומה מסיבות פוליטיות. בארץ היו קוראים לזה ישראבלוף.

 

 

 

3. ידיעה מוזרה למדי מגיעה מקנדה: אתר The Logic המקומי חשף שמרכז הפיתוח של וואווי באוטווה החל במחקר רשתות דור שישי עתידניות. האם זה המקום הנכון לעשות זאת? קנדה היא המקום שבו נעצרה בדצמבר האחרון מנג וואנזו, סמנכ“לית הכספים של וואווי ובתו של המייסד, לבקשת הרשויות האמריקאיות. צעד זה הוביל למעצרם של שני אזרחים קנדים בסין המואשמים בריגול ולפגיעה מתמשכת ביחסי שתי המדינות. קנדה גם מתכננת לחסום מעורבות של וואווי בהקמת רשתות דור 5G במדינה. אז דווקא שם לחקור את טכנולוגיית העתיד?
בטל שלח
    לכל התגובות
    x