דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

ד"ר בזוס: מה נרוויח מחדירת ענקיות הייטק לתחום הבריאות?

אמזון שוכרת קרדיולוג בעל שם עולמי ופייסבוק נערכת לשילוב כלי בינה מלאכותית בסורקי MRI והן לא לבד: חברות טכנולוגיה נוספות לוטשות עיניהן אל תחום הבריאות. וגם: גוגל לא מפסיקה לרגל אחרי המשתמשים ואף סופגת תביעה חדשה בנושא

לימור גיטלסון 14:5121.08.18

הד"ר של בזוס, התרופה של כולנו

 

אמזון ביצעה מהלך משמעותי במסגרת תוכניותיה להעמקת החדירה אל שוק הבריאות. הענקית האמריקאית שכרה אתמול (ב') את מאליק מאג'מודר, קרדיולוג מוכר ומוערך המרצה ב-MIT. מאג'מודר התמחה בשנים האחרונות ביצירת שילובים מוצלחים בין שווקי הטכנולוגיה והבריאות בתור חוקר אקדמי ויועץ טכנולוגי חיצוני. הוא בחר כרגע שלא להרחיב על תפקידו - והסתפק בלהכריז בטוויטר שהוא נרגש לקראת האתגר החדש והמשמעותי.

 

מגייס רופאים. ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון מגייס רופאים. ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון צילום: בלומברג

 

 

ההתרגשות היא לחלוטין במקומה ולא רק אצל מר מאג'מודר; אמזון היא לא הענק היחיד במשחק, וגם גוגל ופייסבוק מרחיבות במהירות את ההשקעה שלהן בשכירת מומחים ופיתוח טכנולוגיות לשוק הרפואי. לצידן, עושות זאת גם קמעונאיות גדולות עם בתי מרקחת כמו CVS ו-RITEAID שעובדות על בניית מרכזים רפואיים לעובדיהן יחד עם אגירת מידע צולב של מבטחים רפואיים ובתי מרקחת.

 

כל החברות הללו יצטרכו לתת את הדעת על החששות המוצדקים בנוגע לביטחון וחיסיון המידע הרפואי, והסכנה שבשימוש בהם לקידום מוצרים ושירותים. ואולם, כניסת חברות הטכנולוגיה לתחומי הבריאות הדיגיטלית מהווה בשורה לפציינטים; יכולותיהן של החברות לרכז ולהצליב מידע תוכל להיות החוליה החסרה בשוק הבריאות המערבי, שחולה מאוד בעצמו. חברות כמו אמזון לא רק מנתחות התנהגות צרכנית, אלא גם מניעות אותה - וההבנה וההנעה של שינויים כאלה בתחום הבריאות עשויות לשנות לנו את החיים.

 

מה הקשר בין פייסבוק ו-MRI?

 

בשורה מרכזית נוספת בכניסת ענקי הטכנולוגיה לשוק הבריאות מביאה FAIR, יחידת המחקר של פייסבוק, שחברה לצוות חוקרים מאוני' ניו יורק בניסיון לשפר משמעותית את טכנולוגית ה-MRI הקיימת בשוק ולשלב בה בינה מלאכותית. כאן לא מדובר על מחשב שקורא ומנתח את תוצאות הבדיקה, אלא אינטגרציה של בינה מלאכותית במהלך הבדיקה כך שנדרשים הרבה פחות זמן והרבה פחות צילומים לקבלת תוצאות רפואיות מהימנות.

 

 

מכונת MRI מכונת MRI צילום: שאטרסטוק

 

 

הפרויקט שונה מרוב המיזמים של פייסבוק, בכך שנבנה בתצורת קוד פתוח, כדי להיעזר בתובנות של מומחים שונים בקהילה המקצועית הרלווטית - מה שיוכל להאיץ את הפיתוח ולייעל אותו במובנים רבים. ופייסבוק זקוקה לכל עזרה שתוכל לקבל: מדובר בפיתוח שאפתני, בתחום בו המידע והמחקר רצופים מכשולים בירוקרטיים ותפיסתיים - ושעל מרווח הטעות שלו להיות אפסי.

 

עדיין לא ברור מה מצב הפיתוח ולאילו הישגים הגיעה המדיה החברתית, אך אם יצליחו הרשת החברתית והמוסד האקדמי, יפחיתו מהותית את זמן הבדיקה במכונת ה-MRI. הישג שכזה יקל על הנבדקים - ילדים ומבוגרים כאחד, ישפר את הדיוק שכן תנועה במהלך הבדיקה פוגמת באיכותה וצמצום משך הסריקה יוריד את הסיכוי לביצוע תנועות, וישפיע גם על העלויות. זמן ההמתנה לבדיקות MRI יוכל להתקצר, והטיפול בחולים ישתפר. למיזם הזה יש סיכוי אמיתי להציל חיי אדם.

 

ממשיכים לרגל, אבל עם דיסקליימר

 

אם בענקיות שידעות עלינו הכל עסקינן, חלה התפתחות בפרשת הריגול האחרונה של גוגל; החודש נודע שהחברה אוספת מידע מיקום של משתמשים גם אם קבעו לה לא לעשות זאת בתפריט ההגדרות הרלוונטי. והנה מגיעה לה תביעה ראשונה - אותה הגיש נפוליאון פטאסיל, בגיבוי ראיות שאותרו על ידי מומחי מערכות מידע באוניברסיטת פרינסטון. גוגל, שלא הזדרזה להגיב לטענות לאחר שפורסמו, כן מיהרה לשנות את מדור העזרה באתר שלה: בקטע בו טענה שהיסטוריית המיקומים לא תישמר עתה נכתב: "ייתכן שאפליקציות אחרות" (אפליקציות גוגל, כן?) בכל זאת יישמרו את האינפורמציה האישית של המשתמשים, חרף העדפות הפרטיות שלהם.

 

 

רציתם פרטיות? גוגל רצתה כסף רציתם פרטיות? גוגל רצתה כסף צילום: Wccftech

 

 

בעוד שהתביעה הייצוגית מתמקדת במשתמשי אנדרואיד ו-iOS. בקליפורניה וניטור ע"י מיקום ספציפי של אלפבית, שאר משתמשי גוגל לא צפויים ליהנות מפירות התביעה הזו, מה גם שלא ברור בדיוק איזה סכום היה יכול להרתיע חברת ענק מללכת בעקבות המודל העסקי שלה, שהוא אגירת מידע ומכירתו למפרסמים. למודל העסקי עצמו אין איכויות מוסריות חיוביות או שליליות, בעוד שעובדי גוגל עצמם ממוקמים באזור משונה מבחינה אתית: חלקם מתנגדים לשיתוף פעולה עם שיפור תקיפות מזל"טים מצד אחד, אך יותר מ-65% מהם (לפי סקר של טים בליינד) תומכים במנוע חיפוש מצונזר בחסות המשטר הסיני מצד שני.

 

 

מכיוון שחיינו כמשתמשים - כרגע מטאפורית, בקרוב תרתי משמע - תלויים ביקום המוצרים והאפליקציות של גוגל, אין ציפיה שהמידע החדש הזה יניב שינוי בהתנהגות המשתמשים של החברה ונותר רק לקוות שהשיימינג, או הפסד כספי אסטרונומי אפשרי בתביעה, יובילו לשינוי בהתנהלותה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x