$
חדשות טכנולוגיה

גוגל הסירה את עיקרון "Don't be evil" מהתקנון הפנימי שלה

לאחר שלפני שלוש שנים הוסיפה ענקית האינטרנט את רצף המילים "Do the Right Thing" למוטו האלמותי שלה - היא כעת מוחקת אותו כליל מהתקנון. גוגל לא הסבירה את מהות השינוי, אך באופן חשוד הוא מבוצע רגע לפני שידור תחקיר גדול של '60 דקות' על האופן שבו מונעת גוגל תחרות

רפאל קאהאן 12:4519.05.18

מאז שנת 2000 גוגל חרטה על דגלה את המשפט "אל תהיה רשע" (don’t be evil), עד כדי לכלול אותו בתקנון הפנימי של החברה שקובע את קוד ההתנהגות של העובדים. אבל כעת כל זה כנראה כבר לא רלבנטי לבכיריה. החל מסוף אפריל, עותקים של התקנון שחולקו לעובדים חדשים כבר לא כוללים את המשפט האיקוני שהפך ברבות השנים למוטו הבלתי רשמי של ענקית האינטרנט.

 

ההשמטה של המשפט לא מפתיעה לגמרי. לפני 3 שנים גוגל הוסיפה למוטו שלה את המשפט "עשה את הדבר הנכון" (do the right thing), לאחר השינוי הארגוני שיצר את אלפבית כחברת האם. עם זאת, גוגל שמרה על המוטו המקורי עד לפני מספר שבועות. מדובר בשינוי מהותי. המשפט הנחה לא פעם את התרבות הארגונית שלה עד כדי כך שהוא שימש כסיסמת התחברות לאינטרנט האלחוטי בהסעות העובדים.

 

באופן מפתיע למרות השינוי הברור, השינוי האחרון שנרשם בגרסת תקנון החברה היה ב-5 באפריל, למרות שצילומי מסך מעידים בבירור שהמשפט הושמט לאחר התאריך האמור. למרות כל זאת, גוגל כן שמרה שכתוב של המשפט בפסקה האחרונה של התקנון. "זיכרו… אל תהיו רשעים, ואם אתם רואים משהו שאתם חושבים שאינו צודק - השמיעו את קולכם!".

 

 

 

גוגל לא הסבירה את השינוי ולמעשה הוא התגלה רק במקרה. אבל יש מקום לדאגה כאשר אחת מחברות האינטרנט הגדולות בעולם מחליטה שלא להיות רשע כבר אינו משהו שנדרש מעובדיה. אמנם בשנים האחרונות, פייסבוק תפסה את מקומה של גוגל בשלל שערוריות פרטיות - אך יש לזכור שעד לעלייתה של הרשת החברתית - הייתה זו גוגל שספגה ביקורות על אופן התנהלותה עם המידע של המשתמשים שלה.

 

גוגל. רצף של שערוריות שעלו לחברה מיליארדים גוגל. רצף של שערוריות שעלו לחברה מיליארדים צילום: pixabay

 

השערורייה שעוררה הכי הרבה טענות כלפיה הייתה פריצה לרשתות אלחוטיות פרטיות על ידי רכבי המיפוי של גוגל מפות - פרשה שגוגל טענה שהייתה טעות תמימה - לפני מספר שנים. עם זאת היא מאז נתפסה בעוד שלל פרשיות וביניהן אחת שעלתה לה בקנס יקר של יותר מ-2.7 מיליארד יורו על תעדוף תוצאות חיפוש לשירותי קמעונאות מקוונים שלה,על פני אלה של מתחריה.

 

לא ברור אם הוויתור על המוטו הוותיק יהפוך את התנהלותה ליותר אגרסיבית או שפשוט מדובר במשפט שאינו מתאים יותר לרוח החברה כיום. אולי מדובר גם בסוג של התבגרות עבורה, החברה כיום כבר אינה רק ענקית פרסום וחיפוש. היא מספקת שירותי מחשוב ענן, מוכרת ומייצרת חומרה וסמארטפונים ואפילו מספקת שירותי בינה מלאכותית למל"טים של צבא ארה"ב.

 

תחקיר של 60 דקות יחשוף: כך מונעת גוגל תחרות

 

מניית גוגל רשמה ירידה של 1.7% אמש לאחר שהתגלה שהיא עומדת במרכזו של תחקיר של רשת CBS בתכנית היוקרתית "60 דקות" שישודר ביום ראשון הקרוב, כך על פי דיווח של סוכנות בלומברג אמש (שישי). התחקיר צפוי להראות כיצד כוחה של גוגל בארה"ב מונע תחרות. בתחקיר שמתבסס על ראיונות עם מבקרים ידועים שלה, ביניהם הנציבה האירופית לתחרות, מרגרט ווסטגאר, שעומדת מאחורי הקנס העצום שהוטל על גוגל בשנה שעברה.

 

גוגל, כמו גם פייסבוק, מיקרוסופט, אמזון או אפל, מתחילות לעורר טענות על כוחן הבלתי מוגבל לכאורה בשוק הטכנולוגיה ועל אוזלת היד של הרגולטורים בהגבלת השתלטותן על פלחי השוק שלהן. כך למשל אמזון עומדת מאחורי כ-93% ממכירות הספרים האלקטרוניים בארה"ב, כ-78% מכל תקציבי הפרסום המקוונים מופנים דרך גוגל והאייפון מהווה את הסמארטפון המוביל בשוק האמריקאי כבר שנים רבות ופייסבוק מהווה את הרשת החברתית העיקרית בעולם בעזרת סדרה של רכישות כמו ווטסאפ ואינסטגרם.

 

כוחן של חברות הטכנולוגיה ניתן להמחשה דרך הנתון הבא: ב-10 השנים האחרונות, 5 הגדולות עמדו מאחורי כ-500 רכישות של סטארט-אפים או חברות בהיקף כולל של כ-140 מיליארד דולר. אבל רוחות השינוי שהביאו את האיחוד האירופי לחקור במרץ את פעילות גוגל, מיקרוסופט ופייסבוק, ככל הנראה מתחילות לנשוב גם בצד השני של האוקיינוס האטלנטי. מדינת מיזורי פתחה בחקירה על הפרה של חוקי ההגבלים העסקיים במדינה ופייסבוק נאלצה לעמוד לחקירה בפני הקונגרס והסנאט בפרשת הפייק ניוז.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x