$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

דייג, אוהב דגים? מאחורי הקלעים של הונאת מטבע וירטואלי

סיפורן של כנופיות הנוכלים שגורמות למשקיעים במטבעות קריפטו לאבד את המכנסיים, ארה"ב מגלה בזעזוע את עולם הפרופילים הפיקטיביים, אינטל ממשיכה להסתבך בפרשת משבר השבבים ולמה גוגל אסיסטנט לא מכירה את ישו

יוסי גורביץ 14:3929.01.18
להקות הזאבים שבוחרות כבש לארוחה

 

מטבעות הקריפטו היו, מראשיתם ועד היום, כר פורה לנוכלויות והונאות. ככל שעלה הפרופיל הציבורי של המטבעות, בראשם הביטקוין, זינק מספר ההונאות ועלה הסיכון לסוחרים. הסיבה לכך פשוטה: נוכלים צריכים קורבנות. האחרונים צריכים להיות אנשים שלא מבינים בתחום, אבל רוצים כסף מהיר. אנשים שהשיטה לא עובדת עבורם ומחפשים דרך מהירה החוצה; במילים אחרות, כנראה שרוב המין האנושי.

 

כיום פועלות, יחסית בגלוי, קבוצות שלמות של נוכלי קריפטו. אלו קבוצות שקוראות לעצמן בפשטות קבוצות pump and dump. זה שם המזימה: יוצרים באופן מתואם ביקוש מלאכותי למוצר, מעלים את המחיר שלו באופן מסחרר, וכשמגיעים האנשים שמחוץ לקבוצה וחושבים שגם הם יוכלו לעשות כאן מכה, מוכרים את המוצר בצורה מתואמת.

 

 

איפה הכסף? איפה הכסף? צילום: ToWave

 

 

המוצר, במקרה שלנו, הוא מטבעות קריפטו זניחים, מהסוג שמכונה בנימוס altcoins (ובפחות נימוס, shitcoins). המסכן מבחוץ לא קולט שהוא כבשה שנכנסה למלכודת - הוא הרי לא מבין בזה שום דבר (או גרוע מכך, בטוח שהוא מבין וטועה). הוא רק רואה שהמחיר של פונזיקוין (כן, עד לאחרונה היה מטבע כזה) מזנק בפתאומיות, והוא רוצה לעשות את המכה לפני ששמעון מהפיצוציה יהפוך למיליונר לפניו. כתוצאה מכך, המחיר מתנפח, ומגיעים עוד קונים.

  

אבל ברקע אורבים הזאבים. הם קבוצה גדולה: לפחות 2,000 כדי שזה יעבוד, לעתים 20,000. ברגע הנכון – כאשר ערך העלק-מטבע מגיע לגובה שנקבע מראש – כולם מוכרים באחת את המטבעות שלהם. המחיר המנופח מתרסק, הזאבים נשארים עם הרווח, והכבשים נשארו עם כלום ביד.

  

מה שיפה במזימה הזו הוא שהקורבנות לא מבינים מה קרה. הם אומרים לעצמם: חיכיתי יותר מדי, מכרתי מאוחר מדי. ה"יותר מדי" הזה נמדד בדקות במקרה הטוב, שניות במקרה הרע. ועל כן הם אומרים לעצמם שהם ינסו שוב, והפעם הם יהיו קשובים יותר ויצליחו. הם לא קולטים שאין להם סיכוי: הם לא מאורגנים. אין להם את מידע הפנים. והמשחק ממשיך. אל תצטרפו אליו.

 

כבוד בין גנבים

 

הניו יורק טיימס גילה בזעזוע לפני מספר ימים את מה שבישראל מכירים מזמן: תופעת העוקבים המזויפים. ערימה של סלבריטאים ואפילו פוליטיקאים - ובמקרה מביך אחד, חברה בחבר המנהלים של טוויטר - שילמו לחברה נכלולית בשם Devumi כדי שתקושש להם עוקבים מזויפים. כפי שכל מי ששם לב ידע מזמן, כ-15% מהמשתמשים של טוויטר הם בעצם בוטים ולא משתמשים (ועוד 5% הם בעצם סוכנים רוסים, פחות או יותר).

 

למה המפורסתמים אוספים לעצמם עוקבים מפוברקים? נפנה למי שהוא כנראה הסלב המפורסם בעולם, דונלד טראמפ. הוא משחק בתפקיד נשיא ארצות הברית, כידוע. מעצם ההתמודדות על התפקיד, הוא זכה להרבה עוקבים לגיטימיים. אבל טראמפ לא הסתפק בכך: הוא צריך ששלו יהיה יותר גדול מכולם, אז הוא קושש לעצמו כמה מיליוני עוקבים מפוברקים.

 

 

עוקבים או בוטים? עוקבים או בוטים?

 

 

ככה זה: אם אתה חלק ממשחק הסלבריטאות, אז מספר העוקבים הכרחי כדי לדחות את הרגע הנורא שכולם יודעים שיגיע – הרגע שבו יבינו שאתה לא רלוונטי, וכל הברקודות יתחילו לכתוב עליך כותרות שעושות שימוש במילה "מת" בזמן שאתה מתלונן שאתה בעצם מרגיש מעולה. בקיצור, עוד מזימת הונאה – רק שהפעם היא מתמקדת לא בכסף מפח, אלא בתהילה מזויפת.

 

בינתיים הודיע התובע הכללי של ניו יורק, אריק שניידרמן הפעלתן מאוד, שהוא מתחיל בחקירה פלילית של כל הפרשה. כי כן, יש לה גם היבט פלילי: כדי של-Devumi יהיו בוטים אמינים למראה, היא גם שלחה את ידה בגניבת זהות של משתמשים אמיתיים.  

 

דנמרק כמרקחה

 

בשבוע שעבר נעצרו ונחקרו כ-1,000 צעירים בדנמרק בגלל ששיתפו סרטון ובו שני בני 15 מקיימים יחסי מין. בעוד העולם פירגן למשטרת דנמרק על פעולתה, הממלכה עצמה החלה רועשת ורוגשת. החשודים, שמתגוררים ב-11 מתוך 12 המחוזות של דנמרק, היו בני 15 עד 16 כאשר הם שיתפו את הסרטון. האירוע עצמו התרחש ב-2015. המשטרה מתעקשת שהחוק מחייב אותה לחקור את כל מי ששיתף את הסרטון, ובהתאם מחייב אותה גם להעמיד אותם לדין.

 

מפיצי הסרטון רבים מאוד, וההורים שלהם עצבניים. כמו תמיד במצבים כאלה, הם טוענים שנטפלים אליהם: רבים מהם טוענים שיש המונים סביבם שנחשפו לסרטון, אבל רק אליהם הגיעה המשטרה ורק הם סבלו את ההשפלה שבחקירה. העונש שלו הם צפויים, אגב, לא כולל עונש מאסר, אלא רק עונשי על תנאי. עם זאת, הם ייחשבו לעברייני מין במשך עשור, עניין לא פשוט, שימנע מהם מלעבוד בתפקיד חינוכי או כשוטרים.

 

מי אשם יותר, המצלם או המפיץ? מי אשם יותר, המצלם או המפיץ? צילום: שאטרסטוק

 

 

הבעיה היא, ובכן, שהם עברייני מין; הם שיתפו סרטון שצולם ללא הסכמתם של שני אנשים, שעכשיו מוצאים את עצמם שוב בלב סערה בת שלוש שנים. המשטרה אומרת, בצדק, שעם כל היללות של מפיצי הסרטון, הקורבנות האמיתיים הם המצולמים.

 

אבל התיק לא פשוט: באופן מביך למדי, המשטרה הדנית קיבלה תלונות על הנושא לפני שנתיים, אבל לא עשתה יותר מדי. היא נכנסה לתמונה רק לאחרונה, כאשר הגיעו התלונות אליה – מהיורופול, שקיבל תלונה מפייסבוק. גרוע מכך: שני הקטינים שצילמו והפיצו את הסרטון מלכתחילה הועמדו לדין מיד, נקנסו ב-2,000 קרונות, ומשום שהם הועמדו לדין לא חשופים למבצע המשטרתי הנוכחי. המפיצים שחשודים כעת מתלוננים, בצדק, שהם צפויים לעונש כבד מזה שקיבלו מצלמי הסרטון. בפרלמנט הדני כבר מדברים על שינוי החוק. למרות שתהרגו אותי איך זה יעזור.

  

קצרצרים

 

1. אינטל ממשיכה להסתבך: לא רק שנחשפה העובדה שהמנכ"ל שלה מכר את כל המניות שלה שיכול היה למכור בין הגילוי על הפרצות בשבביה ובין החשיפה הפומבית שלהם, כעת נודע שהיא דיווחה ללנובו, עליבאבא וחברות סיניות אחרות על הפרצות הללו לפני שהיא דיווחה עליהן לממשלת ארה"ב. באווירת ההיסטריה האנטי-סינית הנוכחית בארה"ב, עולות הטענות שהמידע יכול היה לשמש את ממשלת סין לפעולות ריגול נגד ארה"ב – בין השאר משום שחברות סיניות הן, במוצהר, זרוע של המפלגה הקומוניסטית הסינית. על פניו, אומרים מומחי אבטחה בארה"ב, המודיעין הסיני (שמחזיק כמה וכמה יחידות לוחמת סייבר) יכול היה לנצל את פרק הזמן הקריטי שבין העדכון של החברות הסיניות ובין העדכון של ממשלת ארה"ב כדי לגנוב מידע אמריקאי רגיש, במיוחד משרתי ענן. רק דבר אחד לא ברור: מאיפה התפיסה המשונה שתאגיד בינלאומי צריך להיות פטריוטי? לתאגידים יש רק חובת נאמנות אחת: לבעלי המניות שלהם.

 

 

בריאן קרזניץ', מנכ"ל החברה בריאן קרזניץ', מנכ"ל החברה צילום מסך: Youtube

 

 

2. פייסבוק יצאה הבוקר במתקפת יח"צ שבמסגרתה היא מגלה למשתמשים את כל מה שהם לא ידעו על הפרטיות שלהם בפייסבוק, וכל מה שהיא עושה עם המידע שלהם. החברה הפכה את העובדה שהיא הסתירה את כל המידע הזה במשך 13 שנים לנקודת זכות: תראו, היא אומרת, לראשונה אנחנו חושפים את כל זה! הפרסום הזה לא מגיע משום שמארק צוקרברג חטף לפתע התקפת מצפון, אלא משום שדירקטיבה אירופית עומדת להכנס לתוקף והיא צפויה לקנוס לפייסבוק את הצורה אם החברה לא תודיע למשתמשים מה בעצם היא עושה להם. בשבוע שעבר הכריזה שריל סנדברג שפייסבוק תבנה "מרכז פרטיות" שיאפשר למשתמש למצוא את כל המידע במקום אחד, במקום לחפש אותו במחסן סגור במרתף העיריה שעליו יש את השלט "זהירות, נמר".

  

3. פורומים של מפיצי פורנו, טרולים וחובבי שנאה מפתחים טכנולוגיות לזיוף סרטוני פורנו. כבר יש סרטונים מזויפים שהודבקו עליהם ראשיהן של כוכבות קולנוע וסלבריטאיות, תוך שימוש בטכנולוגיית למידה עמוקה; השרצים הספציפיים האלה עובדים על משהו דוחה יותר, השתלת ראשיהן של בנות זוג לשעבר ושל סתם נשים שהשיגו תמונה שלהן. התוצאה היא סרטי פורנו מזופים שהולכים ונראים יותר אותנטיים - עוד כלי שנועד לפגוע, להשפיל ולהחליש. לפעמים נדמה שהרשת היא מבחן לאיתור השפל אליו יכול המין האנושי להגיע.

 

4. מהומה חדשה ברשת: שמרנים אמריקאים שאלו את גוגל אסיסטנט, הסייענית החכמה של החברה, מיהו ישוע הנוצרי - והיא לא ידעה לענות; זאת, תוך שאת בודהה והנביא מוחמד היא דווקא הכירה. לזכותה של אסיסטנט ייאמר שהשאלה מסובכת לעילא; הטקסטים חמקמקים וכל קורא בונה לעצמו ישוע משלו. ישנה גם שאלה נכבדה ולא ברורה, האם אכן היתה דמות היסטורית כזו. כל שאלת משפטו והוצאתו להורג היא שדה מוקשים פוליטי. על כל אחת מהשאלות הללו, כולל שאלות אזוטריות להחריד (האם רוח הקודש עוברת מן האב אל הבן, או אל הבן באמצעות האב?) נשפך הרבה מאוד דם. מובן מדוע למה גוגל לא רצתה להכניס את ראשה למיטה החולה הזו. אבל השמרנים צרחו וצווחו ונשפו ובעטו, ולגוגל נמאס והיא הסירה את כל התשובות לשאלות על מנהיגים דתיים מאסיסטנט.

  

 

 

5. ה-NSA, הסוכנות הממשלתית האמריקאית שאחראית על גניבת המידע של כולנו, שינתה בשקט את הגדרת המשימה הפומבית שלה. השינוי החשוב ביותר הוא השמטת המילים "יושר" ו"יושרה" מרשימת הערכים של הסוכנות, שנתפסה במספר שקרים בוטים לקונגרס. לאחר תלונות חוזרות ונשנות על פגיעה בכבוד התבונה האנושית, הגדירה מחדש הסוכנות את המושג "שקיפות" כמשהו שמופנה אל האנשים ש"מסמיכים את פעולתה של ה-NSA למען העם האמריקאי ומפקחים עליה". בתגובתה, אמרה הסוכנות שאין מה לראות פה, היא בסך הכל עדכנה את העמוד שלה. וואלה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x