$
חדשות טכנולוגיה

ניתוח כלכליסט

הנפקת שיאומי תהפוך אותה למתחרה ראויה לאפל וסמסונג

יצרנית הסלולר הגדולה בסין היא השקעה אטרקטיבית בזכות מודל עסקי שמבטיח מגוון מוצרים גדול תוך פיזור סיכונים. האתגר העצום שעוד לפניה: להיות החברה הסינית הראשונה שמצליחה בשוק הסלולר האמריקאי

עומר כביר 08:2516.01.18

בעולם הטכנולוגיה מקובל להצמיד לשיאומי (Xiaomi) את הכינוי "אפל הסינית". זאת, בין היתר, בעקבות מה שנתפס כשילוב מפתיע בין חדשנות לצמיחה מהירה.

 

 אבל הכינוי הזה עושה עוול גדול לשיאומי. החברה, שלפי דיווחים תצא השנה להנפקת ענק לפי שווי של כ־100 מיליארד דולר, היא לא חיקוי סיני של ענקית הטכנולוגיה האמריקאית. לשיאומי יש אופי ושיטות פעולה אחרות לחלוטין, וההנפקה עשויה להציב אותה בשורה אחת עם השמות הגדולים ביותר בעולם הטכנולוגיה ולהפוך אותה לכוח דומיננטי בתחום. זאת בתנאי שתצליח לשבור את תקרת הזכוכית של חברות סיניות רבות ולהיכנס לפעילות משמעותית בארה"ב.

 

 ההנפקה של שיאומי צפויה להיות אחת משלוש הגדולות ביותר של חברת טכנולוגיה אי־פעם, כאשר רק אלו של עליבאבא מ־2014 (167.4 מיליארד דולר) ופייסבוק מ־2012 (104.2 מיליארד דולר) עוקפות אותה. ההנפקה צפויה להיות גדולה כמעט פי ארבעה מההנפקה הגדולה האחרונה של עולם הטכנולוגיה, זו של סנאפ בשנה שעברה, וגבוהה משמעותית משל גוגל שהונפקה ב־2004 לפי שווי של 23 מיליארד דולר. ענקיות כמו אמזון, אפל ומיקרוסופט הנפיקו בסכומים קטנים בהרבה.

 

עם זאת, גם אחרי ההנפקה תהיה שיאומי שחקנית קטנה לעומת ענקיות טכנולוגיה ותיקות. לאפל, לשם השוואה, יש כיום שווי שוק של 909.24 מיליארד דולר ולסמסונג שווי שוק של כ־328.35 מיליארד דולר. כך ששיאומי עדיין קטנה, אבל בהחלט גדולה מספיק כדי להתחיל לאיים על המתחרות.

 

העלו את יעד המכירות

 

שיאומי, שנוסדה ב־2010, הפכה במהרה לאחד השמות המוכרים בעולם הסמארטפונים, הודות לשילוב בין מכשירים איכותיים ומחירים סבירים. במובנים רבים, היא זו שקבעה את האופי הנוכחי של שוק המובייל הסיני: לא מכשירים זולים במחיר ובאיכות, אלא מכשירים עם מחיר סביר מאוד ואיכות טובה בהחלט, גם לא כזו שמשתווה למכשירי הדגל של הגדולות.

 

    צילום: בלומברג

 

 

שנות הפעילות הראשונות של החברה התאפיינו בצמיחה מואצת, וב־2014 היא הפכה ליצרנית הסמארטפונים הגדולה בסין. עם ההצלחה פזלה שיאומי החוצה וביצעה מאמצי התרחבות גלובליים. בדיעבד, היא ניסתה לעשות יותר מדי מהר מדי. מכירותיה צנחו והיא איבדה נתח שוק למתחרות מקומיות דוגמת וואווי, OPPO ו־Vivo.

 

השנתיים האחרונות התאפיינו במיקוד מחדש של שיאומי בפעילות הליבה שלה וריכוז מאמצים לייצוב מעמדה בשוק הסיני ובשווקים שבהם כבר יש לה נוכחות משמעותית. תוצאות המאמצים האלה נראו ב־2017. לפי נתוני IDC, ברבעון השלישי של השנה מספר המכשירים שמכרה החברה בסין רשם זינוק של 56.6% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה — הזינוק הגדול ביותר מבין חמש הגדולות בסין ופי שניים מהצמיחה במכירות של השנייה בתור, וואווי. לפי דיווח של בלומברג, בחודש שעבר עדכנה שיאומי את חתמי ההנפקה שלה כי יעד המכירות שלה ל־2017 עלה ב־18%, ושהמגמה תימשך גם השנה. יעד החברה ל־2021 עומד על כמעט 11 מיליארד דולר. אבל לא זה מה שהופך את שיאומי להשקעה אטרקטיבית. זה גם לא הגורם שהביא לגידול של יותר מ־100% בשווי השוק שלה לעומת 2014, ולא מה שיכול להפוך אותה לאחת השחקניות הרציניות בשוק. חברה שמתיימרת להתחרות בשמות כמו אפל, סמסונג, LG, לנובו, סוני ועוד חייבת להביא לשולחן אסטרטגיה שתאפשר לה להיכנס למגרש של הגדולות, גם כשהיא חסרה את המשאבים העצומים שהן נהנות מהם. לאסטרטגיה שבחרה שיאומי יש פוטנציאל לעשות בדיוק את זה.

 

השוס הגדול ביותר של החברה הוא במודל הפעילות שלה. שיאומי מפתחת, מייצרת ומוכרת בעצמה סמארטפונים וכמה מוצרי חומרה אחרים תחת מותג הבית Mi. אבל, תחת אותו המותג נמכרים גם מוצרים מגוונים הרבה יותר, החל ממכשירי מחשוב לביש ועד למכשירים למטבח.

 

אלו לא תמיד מיוצרים על ידי שיאומי עצמה, אלא במסגרת מודל עסקי מעניין שבו היא תומכת ומשקיעה בסטארט־אפים שונים שמפתחים ומייצרים את המוצרים הללו. כך, הם נוטלים על עצמם חלק ניכר מהעלויות והסיכונים של הליך הפיתוח. עם השלמתם המוצרים משוייכים למותג Mi, כאשר שיאומי תופסת תפקיד מרכזי בשיווק ובמכירה שלהם. בתמורה היא גורפת לכיסה עמלה מכל מכירה. ב־2017 ייצרה מערכת זו מכירות בסכום כולל של כ־20 מיליארד יואן (3.11 מיליארד דולר) בסך הכול, אם כי שיאומי לא מדווחת איזה נתח ממכירות אלו מעבירים הסטארט־אפים לכיסה בתמורה לתמיכה בהם.

 

מדובר בשיטת פעולה שונה מאוד מזו של אפל וסמסונג, שמפתחות בעצמן כל מוצר שיוצא תחת השם שלהן. באופן זה הן נהנות מיתרונות ברורים ובראשם שמירה על רמת איכות אחידה בכל טווח המוצרים. ואולם, שיאומי יכולה להנות מיתרון חשוב לא פחות: גמישות ומהירות שמאפשרות לה לפעול בכמה ערוצים בו־זמנית, תוך שהיא מביאה לשוק מספר גדול של מוצרים. כך היא גם שומרת על האפשרות להמשיך ולשווק רק את המוצרים שהוכיחו את עצמם במכירות, בלי לרשום הפסד משמעותי על המוצרים שכשלו.

 

הכסף שתגייס שיאומי בהנפקה ישמש אותה למינוף המודל, בדגש על הרחבת הפעילות הקמעונאית שלה. עד סוף 2019 מתעתדת החברה להקים ולהפעיל אלף חנויות בשליטתה, פי שניים מחנויות אפל בעולם כיום. כדי להשיג את היעד, שיאומי מתכוונת לבצע כניסה מואצת לפעילות במדינות מפותחות, ובראשן ארה"ב. כמו שסין קורצת לחברות מערביות, כך ארה"ב קורצת ליצרניות בסין שרואות שוק גדול ורווחי שבו אין להן שום נוכחות. זה קורץ בוודאי למשקיעים אפשריים בשיאומי, ויכול להיות שתמרץ את הערכת השווי שלה.

 

אפקט וואווי

 

אבל עד היום, חברות סיניות שביקשו להיכנס לארה"ב נתקלו בתקרת זכוכית שמנעה מהן להפוך לגורם משמעותי במדינה, או אפילו להיכנס אליה מלכתחילה. לראיה, לכל שלוש השחקניות הסיניות ברשימת חמש יצרניות הסמארטפונים הגדולות בעולם אין כיום נוכחות ראויה לציון בארה"ב.

 

השנה אמור היה המצב להשתנות. וואווי, היצרנית השלישית בגודלה בעולם והגדולה בסין, חתמה על חוזה עם ענקית הטלקום AT&T לשיווק מכשיריה בארה"ב. שיתוף הפעולה עתיד היה לצאת לדרך באירוע חגיגי בתערוכת CES שנערכה בשבוע שעבר בלאס וגאס. אלא שברגע האחרון ביטלה AT&T את העסקה בעקבות לחץ מצד גורמים פוליטיים, שבין השאר הביעו חשש, כי במכשירי החברה הסינית מותקנות דלתות אחוריות שיספקו לממשל בבייג'ינג גישה למידע עליהם.

 

הדבר עלול לחסל את תוכניותיה של וואווי להיכנס לפעילות בארה"ב, ומעיב גם על ההנפקה הצפויה של שיאומי. הכישלון של וואווי, בשילוב האקלים תחת ממשלו של דונלד טראמפ, הופכים כניסה משמעותית של חברה כמוה לארה"ב לקשה מאוד, אם לא בלתי־אפשרית לחלוטין. ובלי ארה"ב באופק, שיאומי הופכת לאופציה הרבה פחות מושכת, למרות כל היתרונות שלה.

 

מייסד ויו"ר שיאומי, לֵיי ג'וּן, רוצה להפוך אותה לאחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם. כדי להגשים זאת, הוא צריך לעשות משהו ששום חברה לא עשתה לפניו: להוכיח שזה אפשרי גם בלי ארה"ב. המשקיעים והציבור ממתינים לראות אם יצליח.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x